Annons

Plats för fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Ingen stor fråga kanske, men inte mindre än att den skapat en del funderingar hos mig åtminstone. ;)

När man anger "Var är bilden tagen" när man laddar upp bilder skall man då ange var man stod med kameran eller var motivet finns? Detta är inte alltid riktigt samma sak. När man tittar på bilder så står det nämligen "Plats", vilket jag antar att de flesta tolkar som platsen "på fotografiet" och inte platsen där kameran befann sig vid exponeringen?

Vad är rätt och fel? Det vore bra om man använde samma benämningar både där man laddar upp och när man tittar på bilder tycker jag.

Informationen om var bilden är tagen är väl inte så viktig och ärligt talat är det väl inte så många som bryr sig om saken. M.a.o., skriv vad du vill. På min senaste bild skrev jag "Hemma på balkongen" då det var där jag stod när jag tog bilden. Vill du placera ut den på kartan, tycker jag personligen du ska placera pilen där du stod när du tog bilden. Då kan den som vill ta sig till samma ställe och betrakta samma vy, och kanske ta en bild själv.... Du stod på ju en specifik punkt, men fotograferade en vy som inte nödvändigtvis kan beskrivas som en punkt på kartan.

Ibland blir det ganska absurt att ange platsen. Jag fotograferar mycket i mitt eget hem och då främst macro. Att skriva "vardagsrummet" sätter ju inte direkt ut platsen på kartan! ;O)

Jag brukar skriva Örebro om jag skriver någon alls. Men det säger ju inte så mycket det heller. För natur och art fotografier kan ju platsen spela större roll då många är nyfikna.

mvh
Helena

ANNONS
Götaplatsens Foto