Annons

plats för kvalitativa fotografer??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Läste för någon dag sedan att det poppar upp bildbyråer för fotografer med mobilkamera som fotograferat en spnande nyhet eller som har unik bild. Tanken är att det ska vara enkelt som fan för mobilfotografen att MMS:a eller skicka in bilden till byrån och sedan får dom 50% på försäljningspriset.
Självklart är det större sanolikhet att en person med mobilkamera ska hinna knäppa en bild på tex ett rån eller mord eller annan nyhet än att en fotograf ska springa dit med sina proffs saker. Utvecklingen går ju även i rasande fart på mobilkamera sidan. Snart kommer du kunna ta mkt bra kort trots det lilla hålet till glugg, men även dom blir väl större o bättre med tiden.
Så frågan är: Ser framtiden mörk ut för nyhets fotografen med redig kamera eller är framtiden tom död?
Kommer Kamera mobilen ta över allt?

"Idag släpptes Canons senaste multikamera. Den har 50 MP, telefon, GPS, bildtv, 1TB hårddisk och video. Väger 200g och är stor som ett kreditkort"

Kanske sådan spec vi får se om 5-10 år?

Det är väl snarare ett komplement till dagens fotografer. Som du sa så kan ju inte fotograferna vara på alla ställen samtidigt, men de planerade händelser som dom är på idag kommer ju knappast att dokumenteras med mobiltelefoner i framtiden heller. Möjligen kan deras nyheter oftare bli utkonkurrerade av smaskigare nyheter från amatörer runt om. Å andra sidan måste ju någon fixa till en artikel och kanske tidningsfotografen får åka ut ändå och ta några riktiga bilder som stöd för den dåliga kameramobilbilden.

Antagligen kommer det finnas en marknad för kvalitetsbilder och en marknad för snabba nyhetsbilder precis som idag. För att få kvalitetsbilder i alla lägen krävs bra utrustning och duktig fotograf.

Det är samma sak som att jämföra Aftonbladet och DN. Den ene struntar i kvaliteten och den andra vill ha de bästa bilderna i alla lägen. Så kommer det fortsätta vara.

Men jag är övertygad om att vi kommer att få se allt fler bilder från kameramobiler i tidningarna. Och det kommer att vara en del riktigt bra bilder tagna av bra fotografer.

När kameramobilerna blir tillräckligt bra kommer jag att skaffa en. I dag är det minsta jag har en analog kompakt. Digitala kompakter är för dåliga, ännu.

Troligen så kommer väl mobilkameror att ganska snabbt komma upp i 5 megapixel typ och även ha objektiv med 3x optisk zoom.

Man kommer alltså kunna ta precis så bra bilder som man idag gör med en digital kompakt.

Det blir en revolution på nyhetsfotografin eftersom man nästan kan räkna med att inom loppeet av någon timme få in bilder från all världens oförutsedda händelser. Men å andra sidan lär väl nyhetsredaktionerna behöva förstärkas med dubbla antalet personal för orka ta emot och sålla så mycket bilder.

Men framförallt lär väl paparazzifotograferna stå och ringa lite väl närgånget i alla möjliga sammanhang... ;)

Jag tror att det fortfarande finns plats för nyhetsfotografen. Men det är väl den anställde fotografen, dvs tidningens egna eller frilansfotografer med specifika uppdrag som vi pratar om här?

Men de åker nog nästan enbart på sådana nyheter som man vet om i förväg ska ske.

Eg vad jag menar är att vi kommer få en ny sorts nyhetsfotografi.

T ex istället för att se en jordbävnings effekt med raserade hus och folk som gräver efter överlevande, så kommer vi att få bilder direkt från jordbävningen när den sker och se husen ramla ihop och människorna krossas under dem.

Detta eftersom mobilkameror både stillbild och video kommer finnas i var mans hand.

incus skrev:
Troligen så kommer väl mobilkameror att ganska snabbt komma upp i 5 megapixel typ och även ha objektiv med 3x optisk zoom.

Man kommer alltså kunna ta precis så bra bilder som man idag gör med en digital kompakt.

Nja. Det kommer fortfarande skilja i sensorstorlek och optik. Det finns många olika sensorer med varierande kvalitet. En del kompakter är uppe i iso 1600 med hög kvalitet och bra ljusstyrka. Det är stor skillnad mot även de kommande generationernas mobilkameror.

Däremot finns det en del billiga Kodakkameror runt tusenlappen som knappast är bättre än de bästa mobilerna.

Kameramobilderna har ju också hittills haft sämre optik än kompaktkamerorna, och det fortsätter säkert att vara en skillnad för att hålla nere pris och vikt på telefonerna.

Anders Östberg skrev:
Kameramobilderna har ju också hittills haft sämre optik än kompaktkamerorna, och det fortsätter säkert att vara en skillnad för att hålla nere pris och vikt på telefonerna.

Det kommer väl även framöver skillnad i vad folk vill betala för en kameramobil och för en kamera, även om snittpriset för kameror sjunker. Det innebär ju också skillnad i prestande.

Men visst kommer det att vara trevligt att få en mobil som man kan ta acceptabla bilder med i nödfall.

De billigaste kompakterna kommer väl ganska snabbt konkurreras ut utav mobilkamerorna? Tror ni inte det?

Som jag ser det är det bara själva optiken som kommer vara skillnad mellan mobilkamera och en bättre kompaktkamera. Men det är fullt tillräckligt för dagstidningarnas behov och även för vanligt folk.

Det är nog bara hängivna fotografer som kommer se ner på en framtida mobilkamera och då självklart jämföra med systemkameran?

incus skrev:
De billigaste kompakterna kommer väl ganska snabbt konkurreras ut utav mobilkamerorna? Tror ni inte det?

Jo. Och därför satsar t ex inte Canon på billiga kompakter under tusenlappen. Det gör däremot Kodak.

De dyraste kompakterna är också nästan ute ur leken eftersom folk köper systemkameror istället. Möjligen kommer exklusiva lyxkompakter i framtiden.

Som jag ser det är det bara själva optiken som kommer vara skillnad mellan mobilkamera och en bättre kompaktkamera. Men det är fullt tillräckligt för dagstidningarnas behov och även för vanligt folk.

Många digitalkameror kommer att få mer avancerade filmfunktioner och kunna erbjuda större skärm. Men visst kommer mobilerna ta större marknad. Det är ju inte bara en fråga om bildkvalitet utan även om funktioner. Många är ju trots allt beredda på att lägga mer på en kamera än på en mobil. Det kommer ju fler attraktiva kamerafinesser också som bildstablilisering och wifi.

Det är nog bara hängivna fotografer som kommer se ner på en framtida mobilkamera och då självklart jämföra med systemkameran?

Varför ska någon se ner på mobilkamerorna? De har väl sina fördelar, tex att de alltid är med och ger hygglig kvalitet. Men givietvis duger de inte åt alla. Vad vi saknar idag är kompakter med systemkamerakvalitet, det är nog mer än en som vill ha det.
Mobilkamerorna blir bättre, men det blir också de vanliga kamerorna.

En stor fördel som mobilkameror har jämfört med vanliga kompaktkameror är den inbyggda funktionen för att skicka iväg bilden.

Det är väl annars en funktion som man med systemkameror får betala rejält för?

Jag tänker på 3G och datatrafik som mobiler numera klarar av.

Hur kommer nästa års mobiltelefoner stå sig? Tänker på Ericsson P990 och dess konkurrenter, Nokia lär också vara på gång.

Jag tror att alla kompaktkameror kommer få stryka på foten inom 3 år. Folk köper en mobilkamera istället. Systemkameror kommer finnas kvar, det av den anledningen att optiken ger oöverträffade fördelar.

Men även systemkameror måste nog få bättre uppkopplingsmöjligheter så man direkt kan skicka iväg bilden till en nyhetsredaktion t ex.

Jag förstår annars inte hur man ska kunna motivera att en systemkamera inte har samma möjligheter som en mobilkamera på den biten.

Just att kunna skicka iväg bilden vart man vill på nolltid från sin kamera är en killer funktion och tekniken finns redan.

Ska jag köpa en kameramobil så får dom först vända på prioriteringen mellan telefon och kamera. En riktigt bra kamera med inbyggd telefon liksom...

Ett alternativ jag väntat på är istället en kamera med inbyggd bluetooth, då kunde den ju använda den telefon jag redan har för kommunikationsdelen. Om det inte blir för långsamt förstås.

problemet med det är väl att då blir telefonen på tok för stor för att folk ska vilja ha den som telefon... bra bilder kräver ju betydligt större objektiv än de som sitter på mobilerna idag.
Så länge vi använder oss av linser för att bryta ljuset så kan man inte gå runt dom fysiska lagarna.

Att objektiven skulle bli revolutionerande mindre är ju ganska osanoligt med tanke på optikens enormt långsamma utvecklingstid. Optiken är ju egentligen inte bättre än den som fanns redan på 30-50 talet. Visst har vi bättre zoomar idag o behandling av motljus, råmatreal för glaset, reflexbehandling och dataskurna glas men någon revolution har vi inte sett, bara förbättringar. Se bara på gammla Leica objektiv...

Så bra objektiv=stora objektiv och då är vips hela poängen borta med kameramobil.

ANNONS
Götaplatsens Foto