Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Platta för redigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

lyfalix

Aktiv medlem
Råkade se att nvidia kommit med en grafikstark platta nyligen, som dessutom har en penna. Började då fundera på hur det skulle funka att ha med sig dyl. i väskan och ladda in bilderna på, göra en första bedömning och sedan lite lättare redigering. Tittade även lite på samsung note med s pen. Den säger dom själv i alla fall att man ska kunna redigera bilder.

Någon som har har erfarenheter kring detta? vilka modeller andvänder ni?
 
Väldigt enkla förändringar som beskäring skulle fungera. Annars bara för förhandsgranskning. Färg och ljushet är inte tillförlitligt på plattorna.
 
Jag har använt en google Nexus med PS touch. I första hand tittar jag på bilderna och publicerar på sociala medier. Vid något enstaka tillfälle har jag redigerat bilder för dagspress. Den stora begränsningen ligger i upplösningen. PS touch hanterar bara lågupplösta filer. Finns det något bättre redigeringsprogram?
 
Någon som hands on har provat både nvidias pen lösning (passiv) och samsungs s-pen (aktiv)?
 
Jag skulle rekommendera något i Note serien.

Själv har jag en Galaxy Note II vilket jag använder väldigt ofta för raw konvertering, retouching mm

Som en tidigare nämde så klara PhotoshopTouch bara filer up till 12mp. Lyckligtvis så finns det andra appar som har inte sånna begränsningar.
För raw konvertering använder jag PhotoMateR2. Den klara de allra flesta raw fil typer, har många liknande sliders som Lightroom och ger dig möjlighet att spara som png, jpeg eller tiff.
Jag har developed många filer direkt från min Fujifilm X100S och nu från min X-T1 med, för mig, klart godkände resultat.
Raw (raf.) filerna från båda kameror är 32mb i storleken och det klarar appen galant. Många bilder har jag sparat i jpeg och sedan retoucherat i PhotoshopTouch och även VSCO i mobilen.
En annan mycket kompetent app är Googles Snapseed.

När det gäller korrekt färg så verker Note III vara ett smart val: http://www.displaymate.com/Galaxy_Note3_ShootOut_1.htm

För din information så stödjer båda Note II:an, III:an och Nexus mobiler och tabletter USB OTG (on the go), vilket betyder att du kan överföra bilder riktigt fort direkt från din kamera.

Länken nedan är till en bild jag developed i min Note II med PhgtoMateR2.
https://www.dropbox.com/s/v4r974h6pjg5z64/14 - 1.jpg
 
ANNONS