Annons

Pol filter och reflexer .

Produkter
(logga in för att koppla)

Taxi

Aktiv medlem
För modligen är jag ute och cycklar men frågar er som kan.

Ett pol filter dämpar ju reflektioner i vatten m.m.

Kan det dämpa reflektioner i reflexer när du kör med blixt ???

Skall förklara vad jag menar.

Jag fotar ju en hel del för kvälls och dagspress.

Det ständiga problemet vi möts av dom gångerna vi har möjlighet och på samma gång är för mörkt för att inte använda blixt är att polis uniformer och för att inte tala om polis bilar har super reflexer som lyser som solar i blixt sken så tanken är kan ett pol filter dämpa denna effekt ???

Anders som förmodligen svammlar av okunnighet

Troligtvis inte men kan inte säga säkert eftersom jag inte riktigt vet hur deras reflexer funkar. Eller ja viss skillnad gör det ju eftersom du filtrerar bort ett par procent av ljuset men den dramatiska skillnaden är jag mycket tveksam till. För att ett polfilter ska vara till någon nytta måste en del eller allt ljus planpolariseras när det reflekteras. För att detta ska ske krävs dock att materialet som reflekterar har ett annat brytningsindex än luften. Metaller till exempel polariserar inte ljuset. Det enklaste sättet är väl att utföra lite empiriska studier. Se till att ha ett polfilter i fickan och testa nästa gång du fotar en polisbil med blixt.

Oj det var ett omotiverat långt inlägg för ett så kort svar.

Med ett polfilter på BLIXTEN också kommer ljuset som träffar reflexen redan att vara polariserat och kan då mycket effektivt släckas ut med ett polfilter på kameran. Observera dock att detta bygger på att reflexerna reflekterar ljuset utan att "mixtra" med polariseringen genom att t ex vara täckta av något optiskt aktivt material (i praktiken plast i detta fall).

Metoden fungerar alltså mycket bra med vanliga fastsydda "tygreflexer" men det kan ju tänkas att polisen av t ex slitageskäl valt någon plastöverdragen variant.

Nackdelen är naturligtvis att man förlorar mycket ljus med två polfilter.

ANNONS
Götaplatsens Foto