Annons

Polariodkamera 230 och film nr 665

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Är det någon på fotosidan som har erfarenhet av en Polariodkamera modell 230?

Går det att få tag i batterier till kameran? Modell PX 19 (eller nr 531) tror jag att batteriet som förr användes till kameran hette.

Orsaken till att jag funderar på att köpa just den modellen är att jag vill kunna använda polaroidfilm nr 665 där man förutom en vanlig s/v polaroidbild även får ett negativ. Om jag har förstått det hela rätt måste man dock på något sätt preparera negativet med någon särskilt vätska innan det går att använda. Någon som har erfarenhet av detta? Hur gör man? Och hur stor blir förresten bilden/negativet?

Hälsningar
Fredrik

Halloj Fredrik,
Här hittar du datablad för 665 filmen.(PDF-fil)

http://www.polaroid.com/service/filmdatasheets/3_4/665fds.pdf

Jag läste också på polaroids hemsida om en fotograf brukade skanna in de neg man får:

I´m using this film quite often, because of it´s quality and the possibility to control all details shortly after the picture was taken. I´m scanning the negatives in a high resolution, do all retouchments with photoshop and let them print normally in the size of 80x100cm with a lamda photo printer.

Skott skrev:
Är det någon på fotosidan som har erfarenhet av en Polariodkamera modell 230?

Går det att få tag i batterier till kameran? Modell PX 19 (eller nr 531) tror jag att batteriet som förr användes till kameran hette.

Orsaken till att jag funderar på att köpa just den modellen är att jag vill kunna använda polaroidfilm nr 665 där man förutom en vanlig s/v polaroidbild även får ett negativ. Om jag har förstått det hela rätt måste man dock på något sätt preparera negativet med någon särskilt vätska innan det går att använda. Någon som har erfarenhet av detta? Hur gör man? Och hur stor blir förresten bilden/negativet?

Hälsningar
Fredrik

Hej Fredrik.

Jag har inte haft någon erfarenhet av just den kameran, jag använder mig av en Land 180.

Jag har fotograferat en del med 665 filmen.
När du har tagit bilden låter du den framkalla som vanligt. i 2-3 minuter eller vad det är, det står på paketet. Sen drar du isär bilden lägger bort positivet och pillar bort allt papper som är runt omkring, sedan så sköljer du helt enkelt den svarta biten i varmt vatten, efter en stund sköljs allt det svarta bort och negativet kommer fram. Sedan skall den läggas i någon speciell vätska, jag letade länge efter denna vätska utan framgång. En dag frågade jag i en fotoaffär av en tillfällighet så var det en säljare för Polaroid i affären, han sa att jag skulle ta fix och lägga den i efter jag hade sköljt negativet. Så det gjorde jag. Jag vet inte hur hållbarheten är men det var 1 år sedan jag tog de bilderna och de är fortfarnade bra.

Men låt dom inte ligga för länge, jag glömde ett negativ i bunken i några dagar och då blev det helt blankt.

fråga gärna om du har fler frågor..

mvh johannes

Tack för tipsen!

Har du några bilder tagna me 665 film uppe här på sidan? Känner du möjligtvis till något om tillgång till batterier?

Hälsningar
Fredrik

Nej tyvär, jag tog 10 bilder som var i paketet.

Det var jättesvårt att använda den filmen tyckte jag. skall göra ett nytt test snart. då kan jag lägga upp bilder.

Ang batteriet, vad skall batteriet göra? är det till ljusmätaren för slutaren är väl knappast kopplad till batteriet?

ANNONS
Götaplatsens Foto