Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Britt-Inger

Aktiv medlem
Jag har köpt ett polarisationsfilter eller ett polfilter, men jag vet inte riktigt hur det fungerar. När jag vrider den yttre ringen så finns det inget stopp, utan man kan vrida runt det hur mycket som helst. Hur vet man då hur mycket man ska vrida för att få önskad effekt ?
Det syns ingen skillnad på kamera skärmen.
Min kamera är en Canon Poweshot S5 IS.

är det ett cirkulärt polfilter så kvittar det men är det ett linjärt polfilter så är det för att man ska kunna välja vilka ljusstrålar som ska komma till den fotokänsligaytan.

för digitalkameror så är cirkulära polfilter vettiga eftersom de dels ger ökad kontrast men även tar bort en del irriterande fenomen.

ett linjärt polfilter används för att även det öka kontrasten men framförallt för att ta bort ljus "gnistor" från reflexiva ytor som t.ex välpolerade bilar, speglar, vattenpölar/sjöar, inoljade kroppar etc etc..

AIFO har en bra genomgång med bildexempel om du vill veta mer
http://www.aifo.se/bwf/polarisa.htm

Britt-Inger skrev:
Jag har köpt ett polarisationsfilter eller ett polfilter, men jag vet inte riktigt hur det fungerar. När jag vrider den yttre ringen så finns det inget stopp, utan man kan vrida runt det hur mycket som helst. Hur vet man då hur mycket man ska vrida för att få önskad effekt ?
Det syns ingen skillnad på kamera skärmen.
Min kamera är en Canon Poweshot S5 IS.
Du kan inte se skillnaden på en skärm.
Du måste använda optisk sökare.

Max effekt får man ortogonalt mot solen. Medljus & motljus ger ingen effekt alls. Detta syns tydligt på extrema vidvinkelbilder.

Danyael_X skrev:
är det ett cirkulärt polfilter så kvittar det men är det ett linjärt polfilter så är det för att man ska kunna välja vilka ljusstrålar som ska komma till den fotokänsligaytan.
Nej, det är en missuppfattning. Funktionen hos ett cirkulärt polarisationsfilter missuppfattas ofta.

Ett cirkulärt polarisationsfilter består bland annat av ett linjärt polarisationsfilter. De båda typerna släpper alltså IN ljus enligt samma princip.

Det cirkulära filtret innehåller också en s.k. halv-våglängds-platta. När ljuset har passerat denna platta är det cirkulärpolariserat, vilket är bra för autofokussystemet i kameran.
för digitalkameror så är cirkulära polfilter vettiga eftersom de dels ger ökad kontrast men även tar bort en del irriterande fenomen.

ett linjärt polfilter används för att även det öka kontrasten men framförallt för att ta bort ljus "gnistor" från reflexiva ytor som t.ex välpolerade bilar, speglar, vattenpölar/sjöar, inoljade kroppar etc etc..
Som sagt, reflektioner tas bort lika bra av cirkulära som av linjära polarisationsfilter.

Det kanske är alltför fort uttryckt som jag sa.
"Att det inte går att se på en skärm"

För det första så gissar jag att skärmen kompenserar en del för att skapa en bild som kan ses av ögat.

Nästa del är att om jag skall se effekten så kan jag inte ha alltför ljust runt ögat. En skärm tittar jag en bit ifrån. När jag tittar i sökaren stängs ljuset runt om av kamerakroppen.

Polfilter stjäl ljus, 2-3 steg och det i sig ger en mörkare bild i sökaren och en känsla av att filtret är där. Här gissar jag att skärmen ljusar upp bilden till samma nivå som utan filter.

Men jag kan ju ha helt fel.

Britt-Inger:

Titta i sökaren samtidigt som du försiktigt vrider på filtret. Står du rätt (i relation till solen) så kommer du i sökaren att se skillnad i form av mörkare himmel och vitare moln. Vrider du ännu mer avtar givetvis effekten.

Edit: Såg nu förresten att du inte har en systemkamera. Då vet jag faktiskt inte hur du ser effekten, mer än genom att testa ta en serie med bilder och se i vilket läge filtret ger bäst effekt s a s.

Det är möjligt att det är svårare att se skillnaden på skärmen, men det borde inte vara omöjligt.
Britt-Ingers kamera har väl, förutom skärmen, även en elektronisk sökare. Då slipper man problemet med "alltför ljust runt ögat" och det borde vara lätt att se filtrets effekt. Dvs att det tar bort reflexer i ickemetalliska ytor och gör blå himmel mörkare blå.

Olle

Olle:

Nu har jag endast tittat i en elektronisk sökare en gång, och det jag såg var nog för att inse att jag aldrig skulle köpa en kamera med en sådan sökare. Grynig, oskarp bild och släpeffekter. Frågan är om en sådan sökare är tillräckligt "detaljerad" (?) för att man ska kunna se ngn effekt.

Kör du på autovitbalans och med autoexponering så kompenserar skärmen och/eller elektroniska sökaren hela tiden medans du vrider polfiltret. Då ser du följdaktligen aldrig effekten av polariseringen.

Det funkar bra att se pol.filtereffekt på skärm/EWF bara du ser till att låsa vitbalans samt exponering. Dock syns effekten bättre för "blotta ögat" dvs i en optisk spegereflexsökare :)

mvh / Matti

Om det verkligen är så att man inte kan se skillnaden på vare sig skärmen eller i sökaren, då är ju ett polfilter nästan oanvändbart på en Powershot S5.

Är det verkligen så illa?

Vad säger Fotosidans meste förespråkare av elektroniska sökare, KGS?

Olle

Edit: Jag hade inte läst Mattis inlägg när jag skrev mitt.

Olle skrev:
Om det verkligen är så att man inte kan se skillnaden på vare sig skärmen eller i sökaren, då är ju ett polfilter nästan oanvändbart på en Powershot S5.

Är det verkligen så illa?

Vad säger Fotosidans meste förespråkare av elektroniska sökare, KGS?

Olle

Nej det är inte så illa.....läs mitt svar ovan! :) Tänk också på att titta mot himlen i ca 90 graders vinkel mot solen för att lättast se när du har max polariseringseffekt.

mvh / Matti

matti skrev:
Kör du på autovitbalans och med autoexponering så kompenserar skärmen och/eller elektroniska sökaren hela tiden medans du vrider polfiltret. Då ser du följdaktligen aldrig effekten av polariseringen.
Att reflexer försvinner borde man väl se, som Bengt skrev ovan.

Olle

Har varit ute och testat lite idag och man ser ingen skillnad på skärmen. Det kan vara svårt att se något i skärmen i vanliga fall också då det är soligt ute och om man har fel vinkel på det. (det är ett sånt som man kan vrida hit och dit)
Försökte med att bara titta i polfiltret och det var jättesvårt det med, såg knappt någon skillnad alls.
Det hör nog hemma mer på systemkameror med en optisk sökare där det blir mörkare runt ögat.

Jag kom precis ihåg att man kan ju ställa in kameran för optisk sökning och gjorde så också och då gick det att se skillnader när man vred runt ringen.
Så det fungerar bra.
Ska ut och testa det imorgon och se vilken effekt man får.

ANNONS
Götaplatsens Foto