Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Polarisationsfilter
- Trådstartare Mats 47
- Start datum
iSolen.se
Guest
paco skrev:
Jo det är säkert så - det var inget vetenskapligt flertimmarstest jag gjorde. Nånstans måste behovet för cirkulära polfilter ha kommit ifrån.
Ett "dåligt" cirkulärt polarisationsfilter kan släppa genom nog opolariserat ljus för att AF kan fungera oavsett hur du ställer det men det blir inte lika bra bilder.
Så vitt jag vet har alla SLR-kameror med AF-sensorn efter spegeln bara polariserat ljus att jobba med eftersom spegeln är glas och inte ren metall. Så om inkommande ljus redan är polariserat kan det bli "svart" för AF-sensorn beroende på vilken vinkel som ställts in, precis som om man har två linjära polarisationsfilter i "kors".
Jag resonerar bara, har bara erfarenhet från mina egna kameror.
Zotamedu
Aktiv medlem
Men det är väl bara en del av ljuset som blir polariserat?iSolen.se skrev:
Ett "dåligt" cirkulärt polarisationsfilter kan släppa genom nog opolariserat ljus för att AF kan fungera oavsett hur du ställer det men det blir inte lika bra bilder.
Så vitt jag vet har alla SLR-kameror med AF-sensorn efter spegeln bara polariserat ljus att jobba med eftersom spegeln är glas och inte ren metall. Så om inkommande ljus redan är polariserat kan det bli "svart" för AF-sensorn beroende på vilken vinkel som ställts in, precis som om man har två linjära polarisationsfilter i "kors".
Jag resonerar bara, har bara erfarenhet från mina egna kameror.
Allemyr
Aktiv medlem
Zioneer skrev:
Tänk på att cirk. pol. ger lite konstiga effekter neråt 20mm brännvidd (FF). Då blir himmlen ofta djupblå uppe i mitten av bilden och ljusare mot sidorna...
Har funderingar angående pol filter. Består då hela bilden av polariserat ljus med linjärt filter?
iSolen.se
Guest
Allemyr skrev:
Har funderingar angående pol filter. Består då hela bilden av polariserat ljus med linjärt filter?
Efter ett linjärt filter ja, efter ett cirkulärt nej.
Zotamedu
Aktiv medlem
Så vida inte filtertillverkarna har något smygknep för sig när dom tillverkar sina cirkulära filter så är visst allt ljus polariserat efter ett cirkulärt polfilter. Det är dock cirkulärt polariserat och inte planpolariserat. Ljuset går i en korkskruv och inte som en plan våg. Cirkulära filter är ju generellt uppbyggda av ett linjärt polfilter och en dubbelbrytande kristall.iSolen.se skrev:
Efter ett linjärt filter ja, efter ett cirkulärt nej.
Wikipedia har ett par väldigt fina bilder på olika typ av polarisation här: http://en.wikipedia.org/wiki/Polarization
iSolen.se
Guest
Zotamedu skrev:
Så vida inte filtertillverkarna har något smygknep för sig när dom tillverkar sina cirkulära filter så är visst allt ljus polariserat efter ett cirkulärt polfilter. Det är dock cirkulärt polariserat och inte planpolariserat. Ljuset går i en korkskruv och inte som en plan våg. Cirkulära filter är ju generellt uppbyggda av ett linjärt polfilter och en dubbelbrytande kristall.
Wikipedia har ett par väldigt fina bilder på olika typ av polarisation här: http://en.wikipedia.org/wiki/Polarization
För fotografen är opolariserat och cirkulärt polariserat samma sak, dvs de studsar lika bra på en vatten eller glasyta (eller kamerans spegel
I praktiken räcker det att skilja på linjärt polariserat och inte linjärt polariserat.
Allemyr
Aktiv medlem
Okej. Tack för svaren. Bra länk Gustav!
Då får det nog bli ett linjärt polaristions filter till landskaps bilderna.
bhphotovideo hade ju många linjära filter, sämre ser det ut oss svenska återförsäljare. Någon som har ngt bra förslag på var ett 77 mm linjärt polarisations filter går att få tag på i Sverige?
Då får det nog bli ett linjärt polaristions filter till landskaps bilderna.
bhphotovideo hade ju många linjära filter, sämre ser det ut oss svenska återförsäljare. Någon som har ngt bra förslag på var ett 77 mm linjärt polarisations filter går att få tag på i Sverige?
iSolen.se
Guest
Allemyr skrev:
Okej. Tack för svaren. Bra länk Gustav!
Då får det nog bli ett linjärt polaristions filter till landskaps bilderna.
bhphotovideo hade ju många linjära filter, sämre ser det ut oss svenska återförsäljare. Någon som har ngt bra förslag på var ett 77 mm linjärt polarisations filter går att få tag på i Sverige?
Du ska ha ett cirkulärt polarisationsfilter, läs ovan, annars funkar inte AF ordentligt. Den synliga effekten på bilden är densamma.
Allemyr
Aktiv medlem
Fast nu tänker jag fota med min EOS 1 å mitt 17-40 å då blir väl inte hela bilden polariserad med ett cirkulärt?
Autofokusen är jag medveten om, men kommer använda stativ till landskaps bilderna då blir det inga action bilder direkt där autofokus är nödvändig...
"Tänk på att cirk. pol. ger lite konstiga effekter neråt 20mm brännvidd (FF). Då blir himmlen ofta djupblå uppe i mitten av bilden och ljusare mot sidorna..."/Johan Andréasson
Tänkte mest på det som Johan skrev, har själv upplevt den effekten tidigare å då vid cirka 30 mm.
Om jag inte är helt ute å cyklar så blir det nog att beställa ett linjärt filter...
Någon som har en bra rekomendation på butik?
Autofokusen är jag medveten om, men kommer använda stativ till landskaps bilderna då blir det inga action bilder direkt där autofokus är nödvändig...
"Tänk på att cirk. pol. ger lite konstiga effekter neråt 20mm brännvidd (FF). Då blir himmlen ofta djupblå uppe i mitten av bilden och ljusare mot sidorna..."/Johan Andréasson
Tänkte mest på det som Johan skrev, har själv upplevt den effekten tidigare å då vid cirka 30 mm.
Om jag inte är helt ute å cyklar så blir det nog att beställa ett linjärt filter...
Någon som har en bra rekomendation på butik?
paco
Aktiv medlem
Du kan ju satsa på ett Cokinsystem. Då kan du ha alla filter till alla objektiv. Du köper de adapterringar du behöver, t.ex. 77mm.
Scandinavian har Cokingrejer. Det minsta du behöver är filterhållare (P), filter P160 (linjärt pol), adapterring 77mm och eventuella motljusskydd. Flera skydd kan kopplas ihop om du kör längre brännvidd.
Det brukar finnas en hel del begagnat Cokin ute också.
Scandinavian har Cokingrejer. Det minsta du behöver är filterhållare (P), filter P160 (linjärt pol), adapterring 77mm och eventuella motljusskydd. Flera skydd kan kopplas ihop om du kör längre brännvidd.
Det brukar finnas en hel del begagnat Cokin ute också.
iSolen.se
Guest
Allemyr skrev:
Fast nu tänker jag fota med min EOS 1 å mitt 17-40 å då blir väl inte hela bilden polariserad med ett cirkulärt?
Autofokusen är jag medveten om, men kommer använda stativ till landskaps bilderna då blir det inga action bilder direkt där autofokus är nödvändig...
"Tänk på att cirk. pol. ger lite konstiga effekter neråt 20mm brännvidd (FF). Då blir himmlen ofta djupblå uppe i mitten av bilden och ljusare mot sidorna..."/Johan Andréasson
Tänkte mest på det som Johan skrev, har själv upplevt den effekten tidigare å då vid cirka 30 mm.
Om jag inte är helt ute å cyklar så blir det nog att beställa ett linjärt filter...
Någon som har en bra rekomendation på butik?
Att himlen är ljusare i andra riktningar är ju helt normalt, himlens ljus är olika polariserat i olika riktningar.
Jag har gamla bilder från när jag körde linjärt på analogkameran som har just det fenomenet.
Tyvärr har jag ingen gammal extrem vidvinkel så jag kan inte direkt jämföra linjärt med cirkulärt men olika ljus i hörnen med vidvinklar blir det alltid, precis som om du vrider kameran. Polfiltret funkar ju bäst 90 grader från solen.
Vidvinklar och polarisationsfilter är ingen höjdare.
Varför skulle inte hela bildens ljus bli polariserat förresten? För att ljuset går snett genom filtret?
Allemyr
Aktiv medlem
Det är klart att allt ljus blir polariserat, å det är klart att det syns bättre i vissa vinklar, 90 grader från solen som du skriver. Men tänkte att det som blir mer ljust är mindre polariserat
Det hela som jag var ute efter var att om man kunde få en jämn bild med en extrem vidvinkel å ett polaristionsfilter. Å jag fick för mig att man kunde få det med ett linjärt filter, fråga mig inte hur det skulle gå till, det var bara ngt som jag fick för mig.
Men då var jag ute å cyklade trots allt.
Mne om jag kommer använda t ex 17 mm på min analoga så är helt enkelt pol filter helt enkelt bara att glömma?
Det hela som jag var ute efter var att om man kunde få en jämn bild med en extrem vidvinkel å ett polaristionsfilter. Å jag fick för mig att man kunde få det med ett linjärt filter, fråga mig inte hur det skulle gå till, det var bara ngt som jag fick för mig.
Men då var jag ute å cyklade trots allt.
Mne om jag kommer använda t ex 17 mm på min analoga så är helt enkelt pol filter helt enkelt bara att glömma?
iSolen.se
Guest
Allemyr skrev:
Det är klart att allt ljus blir polariserat, å det är klart att det syns bättre i vissa vinklar, 90 grader från solen som du skriver. Men tänkte att det som blir mer ljust är mindre polariserat
Det hela som jag var ute efter var att om man kunde få en jämn bild med en extrem vidvinkel å ett polaristionsfilter. Å jag fick för mig att man kunde få det med ett linjärt filter, fråga mig inte hur det skulle gå till, det var bara ngt som jag fick för mig.
Men då var jag ute å cyklade trots allt.
Mne om jag kommer använda t ex 17 mm på min analoga så är helt enkelt pol filter helt enkelt bara att glömma?
Jag kör polfilter på 18-200 men det blir ju inte så snyggt på 18mm, beroende på motiv, dvs hur stor del av himlen som man kan se.
Men allt är ju inte himmel. Grönska funkar polarisationsfiltret bra på, blir klarare färger där med. Också vinkelkänsligt men inte alls lika mycket.
Zotamedu
Aktiv medlem
Att himmlen får olika blå färg med ett polfilter och vidvinkel beror på att ljuset blir olika mycket polariserat i olika vinklar. Det är alltså bara en fråga om hur solen står och inget man kan göra något åt. När ljus träffar ett medium kommer en del ljus reflekteras och en del brytas och gå igenom mediet. Delar av ljuset blir då planpolariserat. Hur mycket beror på infallsvinkeln och brytningsiundex hos mediet. Det är därför du får olika blå färg på olika delar. Om du vill ha en bättre och mer ingående förklaring kan du söka på brewstervinkeln. Har för mig att det står bra förklarat på wikipedia.Allemyr skrev:
Det är klart att allt ljus blir polariserat, å det är klart att det syns bättre i vissa vinklar, 90 grader från solen som du skriver. Men tänkte att det som blir mer ljust är mindre polariserat
Det hela som jag var ute efter var att om man kunde få en jämn bild med en extrem vidvinkel å ett polaristionsfilter. Å jag fick för mig att man kunde få det med ett linjärt filter, fråga mig inte hur det skulle gå till, det var bara ngt som jag fick för mig.
Men då var jag ute å cyklade trots allt.
Mne om jag kommer använda t ex 17 mm på min analoga så är helt enkelt pol filter helt enkelt bara att glömma?
Allemyr
Aktiv medlem
Det är ju sant att allt inte är himmel, värt att tänka på, men jag tror nog att i mina framtida landskapsbilder så kommer det vara mkt himmel med tyvärr.
Tack för den lilla redogörelesen Zota. Vad jag har förstått så är det inte så stor skillnad i på ett linjärt o ett korkskruv polfilter.
Är det ngn obtisk skillnad på Hoya's Super HMC och det polfilter som bara har HMC betäckningen?
Å nu en sista fråga. Om jag använder brännvidden 20 mm med 35 mm film, hur kommer ett Hoya Super HMC betesig monterat, kommer det att förstöra bilden eller ge en fin effekt?...(tagen i höjdled, med 2/3 delar himmel i bilden)
Tack på förhand.
Tack för den lilla redogörelesen Zota. Vad jag har förstått så är det inte så stor skillnad i på ett linjärt o ett korkskruv polfilter.
Är det ngn obtisk skillnad på Hoya's Super HMC och det polfilter som bara har HMC betäckningen?
Å nu en sista fråga. Om jag använder brännvidden 20 mm med 35 mm film, hur kommer ett Hoya Super HMC betesig monterat, kommer det att förstöra bilden eller ge en fin effekt?...(tagen i höjdled, med 2/3 delar himmel i bilden)
Tack på förhand.
Zotamedu
Aktiv medlem
Rent bildmässigt är det ingen skillnad alls då det cirkulära har ett linjärt filter först för att sedan cirkulärpolarisera ljuset. Fördelen med linjära är att dom är lite lättare och därför billigare att tillverka men nackdelen är att AF kräver cirkulära filter för att det ska funka ordentligt.Allemyr skrev:
Det är ju sant att allt inte är himmel, värt att tänka på, men jag tror nog att i mina framtida landskapsbilder så kommer det vara mkt himmel med tyvärr.
Tack för den lilla redogörelesen Zota. Vad jag har förstått så är det inte så stor skillnad i på ett linjärt o ett korkskruv polfilter.
Är det ngn obtisk skillnad på Hoya's Super HMC och det polfilter som bara har HMC betäckningen?
Å nu en sista fråga. Om jag använder brännvidden 20 mm med 35 mm film, hur kommer ett Hoya Super HMC betesig monterat, kommer det att förstöra bilden eller ge en fin effekt?...(tagen i höjdled, med 2/3 delar himmel i bilden)
Tack på förhand.
iSolen.se
Guest
Jag har försökt köpa dyra polfilter men upplever att cirkulära inte är riktigt lika bra som linjära, de läcker igenom mer felpolariserat ljus.Zotamedu skrev:
Rent bildmässigt är det ingen skillnad alls då det cirkulära har ett linjärt filter först för att sedan cirkulärpolarisera ljuset. Fördelen med linjära är att dom är lite lättare och därför billigare att tillverka men nackdelen är att AF kräver cirkulära filter för att det ska funka ordentligt.
Provade ett av mina cirkulära polarisationsfiler efter ett linjärt och det gick inte att släcka ut ljuset helt vid 90 grader. Det går med två linjära. Om det spelar någon roll praktiskt är en annan sak.
Similar threads
- Svar
- 0
- Visningar
- 727
- Svar
- 60
- Visningar
- 10 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 867
- Svar
- 3
- Visningar
- 2 K





