Annons

Polariseringsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Hej

Behöver man speciella polariseringsfilter för digitalkameror? Har testat 2 till min Power Shot G6 och tycker inte att jag kan se någon skillnad med filter förutom att exponeringstiden ökar. Har testat att vrida på glasen. Tänkte skaffa ett filter till min EOS 20D nu och hittade detta på Scandinavian Photo:"Detta filter är specialdesignat för att användas på spegelreflexkameror med autofokus och inbyggd mätning samt videokameror. Filtret påverkar inte mätsystemet i dessa kameror. Filterfaktor är 2,3 till 2,8"

Bör man satsa på ett sånt filter?

inte testat sjalv, men har for mig att du maste satta vitbalansen manuellt for annars sa kompenserar kameran sjalv

Senast ändrad:
För mig (som alltid sätter vitbalansen själv i samband med fotografering) så funkar vanliga cirkulära polfilter. Kör du autovitbalans så kan det nog bli lite knasigt kan jag tänka mig, där polfiltret och vitbalansalgoritmen kämpar mot varandra. Detta borde antagligen gälla de flesta filter som fixar med färgerna gissar jag.

alcedo [E.F.S] skrev:
För mig (som alltid sätter vitbalansen själv i samband med fotografering) så funkar vanliga cirkulära polfilter. Kör du autovitbalans så kan det nog bli lite knasigt kan jag tänka mig, där polfiltret och vitbalansalgoritmen kämpar mot varandra. Detta borde antagligen gälla de flesta filter som fixar med färgerna gissar jag.

Tack. Tror du att det blir någon skillnad med ett sånt där specialldesignat filter och att man slipper sätta vitbalansen själv? Eller är det bara båg?

Sten, det där är inget specialdesignat filter utan ett vanligt cirkulärt polfilter. Det passar säkert utmärkt till en EOS 20D. Om det påverkar vilbalansen törs jag inte svara på, jag fotar analogt.

Olle

Jag köpte nyligen ett Soligor circulärt pol-filter. Med det följde ett sk grey card (eller jag antar att det är det iaf). Är det för att man ska kunna ställa in sin egen (custom) vitbalans? Och då antar jag att man ska göra det utan filter?

Någon som vet?

mill skrev:
du ska stalla in vitbalansen med filtret pa.
Så jag ska med filtret på knäppa ett kort på grey-card:et och sedan välja custom WB i kameran. Men vad blir det för speciell skillnad mot att ha auto-WB påslaget i kameran? Kompenserar den ändå inte för att få någon sorts "standard" (icke-polariserad) WB då?

Meningen med polarisationsfilter är ju att ta bort reflexer, på köpet kommer i många fall himlen att se annorlunda ut beroande på att ljus med viss polarisationsrikning filtreras bort.

De flesta polarisationsfilter ger ingen förändring av vitbalansen men man förlorar ett par bländarsteg. (Om vitbalansen förändrades skulle de aldrig kunna användas på vanlig analog film).

Grey card har egentligen inget med polarisationsfilter att göra. De krävs alltid för att göra en tillräckligt bra uppskattning av färgtemperatur. Kameran kan ju aldrig veta vad som är neutralgrått i bilden. Den gissar bara. Med ett Grey Card kan man hjälpa kameran att "veta" vad som är neutralt grått. Detta kräver dock att ljuset som faller på kortet är samma ljus, åtminstonde samma typ av ljus, som på resten av motivet.

/AnWi

Jepp, jag kör med linjärt polfilter på min D70 med automatisk vitbalans och det funkar perfekt.

Om du inte får något resultat kan det berpo på två saker:

1. Det finns inga refelexer att ta bort
2. För att du skall få djupare och mer kontrasrika färger skall solen stå i 90 graders vinkel från motivet.

Polfilter har ingen effekt inomhus.

jkene skrev:

2. För att du skall få djupare och mer kontrasrika färger skall solen stå i 90 graders vinkel från motivet.

Tack! Det var det som var felet. Testade när solen stod lägre och i ca 90 graders vinkel och då fungerade det. Scandinavian photos egna tycks vara lite effektivare än Cokins.

ANNONS
Götaplatsens Foto