Annons

Polfilter eller retouch

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej alla glada

Funderar på att skaffa polfilter men behöver 82mm och det är **** dyrt! Det jag kikar på ligger runt 1.500 kr (multicoated).

Frågan som jag ställer mig (och er) är hur mycket av effekten som går att återskapa i PS? Visst, reflektioner blir ju svårt, men kontrasterna och färgmättnaden borde väl kunna tryckas upp på ett par röda sekunder i valfri RAW behandlare...

Vad säger ni som har polfilter...är det oumbärligt och värt pengarna? I mitt fall uppåt 1500 riksdaler (och då passar det i skrivande stund endast en glugg i min samling).

Häpp!

/H

Mättnad och dämpning av reflektioner är två sidor av samma mynt. Det man ser som ökad mättnad är ju helt enkelt en minskad exponering av ytor med hög reflektion. I friskt lövverk, för att ta ett exempel, blir ju ofta stora delar av bladen kritvita. Sånt blir ju bara junk av att lyfta i Photoshop. Så polfiltret finns det inga bra digitala substitut för.

Men oumbärligt är det väl knappast. Det beror på vad man vill åstadkomma.

Kollade på dina bilder. Du verkar gilla att fotografera vid vatten. Skulle tro att du inte ångrar ett polfilterköp.

OK, tack för det svaret Jim! Jag tror inte heller jag ångrar köpet...det gör jag sällan :)

Och även om det hade gått att skapa samma effekt i PS så blir det ju extra pill med varje bild...bekvämare istället att ursprungsbilden är så bra som möjligt!

Right....1500!! Man får ju lust att sätta ett UV filter framför polfiltret som skydd *skämt åsido*

ANNONS
Götaplatsens Foto