Annons

Polfilter & kvalité (BW, hoya ...)

Produkter
(logga in för att koppla)

aishiteru

Medlem
Jag sitter och funderar i min ensamhet på vilket polfilter som är bäst. Om det finns någon större skillnad mellan olika tillverkare. Själv skaffade jag nyligen ett 72mm för 400 spänn (nytt!) Jag kan än så länge inte se några större problem med bilderna från det. Skulle det vara värt att skaffa BWs för 1000+ kr?

Lägger upp en bild som är tagen med filtret på full effekt. En större verison finns på jjg.se/foto/pol.jpg

Finns det några tester någonstans?
 

Bilagor

  • polforum_mg_5654.jpg
    polforum_mg_5654.jpg
    50.3 KB · Visningar: 547
Om man behöver köpa ett riktigt bra? Hmm... tja, jag tror att ett dåligt polfilter kan förstöra bildkvaliteten mycket mer än säg ett dåligt UV filter. Därför bör man nog undvika de sämsta. Sedan är ju ingen kedja starkare än den svagaste länken. D v s man kanske bör anpassa filterkvaliteten till utrustningen i övrigt.
Har man en Canon 1DsmkII med L optik, skulle jag nog välja ett av de bästa.
Med din utrustning skulle jag nog satsa på ett bra.
Har man en Canon 300D (6Mpix) och ett sigma 18-50/3,5-5,6) räcker det med ett billigare.
Men i slutändan är det mesta ju en budgetfråga. Och som många sagt tidigare: En duktig fotograf kan ta bra bilder med nästan vilken utrustning som helst.
Det som är intressant med polfilter testet är väl att det finns billiga filter som presterar bättre än vissa medeldyra.
 
SixBySix skrev:
.... Hmm... tja, jag tror att ett dåligt polfilter kan förstöra bildkvaliteten mycket mer än säg ett dåligt UV filter.

Det finns ingen skillnad mellan dyra och billiga polfilter i själva polarisationseffekten (förutom linjärt vs. cirkulärt).
Polfilmen är en plastfilm som är lika i alla. Den tillverkas av Land corp ("Polaroid")

Det som däremot skiljer massor är det glas i vilken polfilmen är inlagd. Där är det samma skilland som för UV filter. "You get what you pay for"....
Det har gjorts tester i bl Kamera & Bild som tydligt visar att billigt glas ger mer flare i motljussituationer. Det är också stor skillnad i mekaniken. Billiga filter görsa av aluminium och de nyper ofta fast i objektivet med följd att det inte går att få bort. Det finns ett antal trådar här på FS om detta. B&W tillverkas av mässing vilket är mjukt och inte fastnar.

Jämför med "mackens" solglasögon för 300 spänn och Ray-Ban för 5000.- Konsumentverket har testat och ingen skillnad i polarisationseffekten men massor i glaset, design (och fallet glasögon "image".. :)
 
Det var intressant. Trodde kvalitetsskilnaden(förlusten) låg i själva polariseringsfilmen. Intressant, hmmm.... då får man kanske se över kvalitén på övriga filter i kameraväskan också. Det kan bli dyrt :-/
 
I testet från den tyska fototidningen verkar det vara framförallt skärpan som skiljer. Märkte det nyligen med glaset i ett 77mm uv-filter jag fick med ett objektiv. Det var ett noname och tur var väl det – det var inte värdigt ett namn. Man kunde enkelt se sämre färger och kontraster (eventuellt skärpa) på en vanlig enkel bild på böckerna i min bokhylla.

Vet ni någon som har testat uv-filter då? Helst med bilder i 100% till. Det är ju roligt när man kan se själv.
 
Helt klart är dock att det finns en skillnad. När jag slog sönder mitt Hoya för några år sedan så köpte jag i all hast ett Dörr Danubia och det var den sämsta skiten jag har sett. Jag lämnade tillbaks det till affären med en mindre vänlig uppmaning att de borde sluta sälja dem. Hoya har jag bra erfarenhet av men jag har även ett 77mm B+W och kan nog bara konstatera att det löns att betala mera för B+W filtret ger en jämnare effekt och har en mycket bra anti reflexbehandling. Det är till och med så bra att jag har märkt att jag råkar ut för minde lens flare om jag har det på än om jag inte har det på. Så är inte fallet med Hoya, så det finns nog en viss skillnad.
 
Filter i allmänhet

Är det någon som har märkt någon skillnad på MRC och inget MRC (Multi Resistant Coating) på B+W-filtrena? Det ska göra dem hållbarare...
 
ANNONS