Annons

Polfilter, tänker jag rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Således: Så länge du har en spegelreflexkamera med en ordinär spegel (kamera utan autofokus), så spelar det ingen roll ifall du använder ett plan- eller ett cirkulärpolariserat filter.
Vissa manuellt fokuserade spegelreflexkameror har exponeringsmätare som kan påverkas negativt av planpolariserat ljus, så till dessa behöver man använda ett cirkulärpolariserande filter om man vill kunna använda TTL-ljusmätningen.
 

Olle

Aktiv medlem
Men när jag försökte alldeles nyss så gick det bra på Dito PhotoProffs AB:s hemsida (obs att de i sin webbadress stavar "svenskt": www.fotoproffs.se).
Jag lyckas fortfarande inte komma in på deras hemsida. Anledningen till att jag nämnde Heliopan är att de även gör stepringar i mässing, som jag skrev i mitt förra inlägg. I varje fall är min ring av mässing. Om både filter och ring är av mässing borde väl risken för att de skall fastna i varandra minska?

Olle
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag lyckas fortfarande inte komma in på deras hemsida. Anledningen till att jag nämnde Heliopan är att de även gör stepringar i mässing, som jag skrev i mitt förra inlägg. I varje fall är min ring av mässing. Om både filter och ring är av mässing borde väl risken för att de skall fastna i varandra minska?

Olle
Fastnar gör det säkert ändå men betydligt snällare.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Hänger på en gammal tråd här sit för att göra nytt. (recycling)


Kan man tänka sig att ett polfilter kan ta bort reflexer från glasögon vid porträttfotografering med studioblixtar?

En del glasögon är väldigt svåra att jobba runt reflexionerna, tänkte om ett polfilter kunde vara en lösning? Kommer det att försämra utseendet på porträttet i övrigt?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
De få gånger jag använt polarisationsfilter har det varit för att ta bort reflexer i glas, och en gång i vatten. Det lär därför komma att funka på glasögon med linser av glas i alla fall. Reflexer i plast har jag ingen erfarenhet av. Förutsättningen för att det ska gå är att det reflekterade ljuset är polariserat. Vid ett tillfälle har jag försökt få bort metallblänk, men det gick inte så bra. Antingen är metallreflexer opolarisrade, eller också kollade jag inte ordentligt - var bara ett snabbtest under stress.

Tror inte att ett polfilter kommer att försämra något annat vid ett porträtt i studioljus (såvida du inte använder ett lågprisfilter förstås, då lär du tappa skärpa i alla fall).

Bor du i närheten av Göteborg kan du få låna ett polfilter av mig och prova, har några liggande.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
De få gånger jag använt polarisationsfilter har det varit för att ta bort reflexer i glas, och en gång i vatten. Det lär därför komma att funka på glasögon med linser av glas i alla fall. Reflexer i plast har jag ingen erfarenhet av. Förutsättningen för att det ska gå är att det reflekterade ljuset är polariserat. Vid ett tillfälle har jag försökt få bort metallblänk, men det gick inte så bra. Antingen är metallreflexer opolarisrade, eller också kollade jag inte ordentligt - var bara ett snabbtest under stress.

Tror inte att ett polfilter kommer att försämra något annat vid ett porträtt i studioljus (såvida du inte använder ett lågprisfilter förstås, då lär du tappa skärpa i alla fall).

Bor du i närheten av Göteborg kan du få låna ett polfilter av mig och prova, har några liggande.

Bor i Frölunda. Du råkar inte ha ett 67 mm polfilter? Vore jätteintressant att låna för att testa och sen ev köpa eget. :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det hade jag faktiskt, ett Hoya. :)

Vet dock inte riktigt varför, har förmodligen sålt objektivet det var tänkt att användas till.
Bli inte orolig ifall jag inte hör av mig förrän på måndag kanske. Har lite att stå i just nu.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem

FlyerOne

Aktiv medlem
Ola, du får ursäkta att jag inte har hört av mig tidigare för test av mitt 67 mm polfiltret. Blev krasslig och har mest varit sängliggande, och är så fortfarande. Vet inte riktigt när jag kan tänkas piggna till, men återkommer då. Hoppas att det inte är alltför akut för din del.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Ola, du får ursäkta att jag inte har hört av mig tidigare för test av mitt 67 mm polfiltret. Blev krasslig och har mest varit sängliggande, och är så fortfarande. Vet inte riktigt när jag kan tänkas piggna till, men återkommer då. Hoppas att det inte är alltför akut för din del.
Krya på dej Gunnar. :)
 
ANNONS