Annons

Polis hindrade fotografering - kritiseras av JO

Produkter
(logga in för att koppla)
Poliser arbetar också i en organisation som är allt annat än välfungerande. Det behövs alltså en bättre organisation (och en bättre urvalsmetod för chefsbefordran) samtidigt som lönerna höjs.

Lönenivå är en av de viktigare statusmarkörerna.

Ja. Och fotfolket i blåljusorganisationerna utsätts för allt möjligt från oss som de är satta att skydda och hjälpa.
Stenkastning och raketer när de ska släcka bränder exempelvis. Plus en massa helt obefogat hat i allmänhet. Inte konstigt om de överreagerar ibland.
 
Ja. Och fotfolket i blåljusorganisationerna utsätts för allt möjligt från oss som de är satta att skydda och hjälpa.
Stenkastning och raketer när de ska släcka bränder exempelvis. Plus en massa helt obefogat hat i allmänhet. Inte konstigt om de överreagerar ibland.

Absolut inte konstigt att poliser begår misstag. Det förhindrar ju inte att man skall få kritik och till och med bestraffas när man gör fel. Det är samma sak för alla yrkesgrupper.

Det som är så märkligt i den här situationen - tycker jag - är att det framstår som tämligen oprovocerat. Dessutom förstår jag inte varför tre (?) poliser och en hund skall koncentreras på att "ta hand om" en lätt berusad barfota åskådare när det samtidigt är en (?) polis som jagar en rånare i ett buskage. Jag tycker insatsen borde ha fokuserats på rånaren.
 
Jag jobbade ju på Aftonbladet under den här tiden, så jag har varit med och diskuterat fallet ganska ingående.

Den springande punkten är alltså om bilden (eller i det här fallet filmen) faktiskt granskats under rättegångsförhandlingen, inte bara finns med i förundersökningen. Såvitt jag förstår har man tittat på filmen under förhandlingarna, och då ska den vara "fri" att publicera.
Tack för upplysningen. Jag tar det med mig.
 
ANNONS