Annons

Polis hindrade fotografering - kritiseras av JO

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag skulle nog påstå att det är en jäkla skillnad om "fotografen" är medlem i något av de gäng som kör med ryggmärken eller en vanlig full svensson.

Det jag skulle kunna tänka mig att Polisen kan använda som argument för att hindra fylleristen just från att fotografera är Olaga Integritetsintrång, men det håller inte riktigt eftersom syftet med filmningen troligen inte var att hänga ut någon. Däremot kan fylleristen förstås stört den allmäna ordningen och polisen ingrep mot det, vilket de är i sin fulla rätt att göra ...

Jag avsåg och avser fortfarande beteendet med att filma och sen provocera polisen eller lämplig politiker extremt (spelar ingen roll hur mycket, den biten klipps bort) och hoppas på något övertramp som sen blir publicerat är rejält ful. Polisens jobb är svårt ändå, och polisen består av individer. Människor. Som kan göra fel.

Jag har alla sympatier med polisen i detta fall, det är buset (med eller utan mc) som är klandervärda.

Tråkigt att vissa hellre ställer sig på busets sida.
 

afe

Aktiv medlem
Var i olaga integritetsintrång finner du att man inte får fotografera, oavsett syfte?
Ingenstans, men lagen har misstolkats sedan den kom (bl.a. av ambulansförbundet som gick ut med att de var glada att man inte längre får fotografera olyckor hur som helst). Det är dock den enda lag som har med foto att göra jag kan tänka mig att polismannen i fråga kan hänvisa till. Jag tror dock mest att det handlade om en allmän ordningsstörning vilket är en helt annan sak
 

afe

Aktiv medlem
Tråkigt att vissa hellre ställer sig på busets sida.
Det är som sagt skillnad på det polisen kallar bus, och vanligt folk som råkar vara överförfriskade. När det handlar om bus som är kända av polisen finns det oftast fog för att använda hårdare åtgärder än de gör mot vanligt folk, men jag kan inte någonstans i tråden se att det skulle vara så i det här fallet.

Jag är i stort sett alltid på polisens sida (jag har själv varit anställd av myndigheten i fråga och samarbetar ofta med poliser i olika sammanhang och har flera vänner som arbetar som polis). Oavsett det förekommer det att enskilda poliser gör fel, och då ska det förstås hanteras enligt konstens alla regler. De är allvarligt när Poliser som faktiskt har våldsmonopol använder det monopolet på fel sätt.
 

iSolen.se

Guest
Det är som sagt skillnad på det polisen kallar bus, och vanligt folk som råkar vara överförfriskade. När det handlar om bus som är kända av polisen finns det oftast fog för att använda hårdare åtgärder än de gör mot vanligt folk, men jag kan inte någonstans i tråden se att det skulle vara så i det här fallet.

Jag är i stort sett alltid på polisens sida (jag har själv varit anställd av myndigheten i fråga och samarbetar ofta med poliser i olika sammanhang och har flera vänner som arbetar som polis). Oavsett det förekommer det att enskilda poliser gör fel, och då ska det förstås hanteras enligt konstens alla regler. De är allvarligt när Poliser som faktiskt har våldsmonopol använder det monopolet på fel sätt.
Jag tycker de som filmar och sen provocerar i syfte att hänga ut polisen är värre än "bus" (Vad är definitionen?)
 

PMD

Aktiv medlem
Polisen var på plats för att jaga en tjuv i en dunge i anslutning till en lekpark och ett bostadsområde.
Om de anser att allmänheten bör hålla sig borta från platsen så är det säkert baserat på någon sorts relevant bedömning av situationen.
Ja, så var det alldeles säkert. Det tror jag också. Det spelar dock inte speciellt stor roll i sammanhanget.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Att polisen tvingas "tjafsa" med folk som beter sig mindre vettigt hör nog till deras vardag. Jag misstänker också att det ligger i allas intresse att polisen också är bra på att "tjafsa" så att konflikter i största möjliga mån kan lösas utan våld.
Just den sortens konfliktlösning borde vara ett prioriterat ämne i polisutbildningen. Konfliktlösning utan våldsanvändning är mycket bättre än alla andra alternativ.

Det som gör att denna situation är intressant för oss på fotosidan att diskutera är att polisen upprepade gånger riktar in sig på att mannen inte får filma. Jag kan inte riktigt se att polisen har rätten att förbjuda detta.
Utbildning om grundläggande medborgerliga fri- och rättigheter kanske också borde prioriteras upp i polisutbildningen?
 

PMD

Aktiv medlem
Polisens jobb är svårt ändå, och polisen består av individer. Människor. Som kan göra fel.
Och när människor gör tillräckligt mycket fel så utreds saken av rättsväsendet. Om utredningen kommer fram till att felet är tillräckligt allvarligt så blir det konsekvenser i form av ett straff. Poliser är inte undantagna från det, som detta (och liknande) fall visar.

Jag har alla sympatier med polisen i detta fall, det är buset (med eller utan mc) som är klandervärda.

Tråkigt att vissa hellre ställer sig på busets sida.
En något överförfriskad man som vill videofilma ett polisingripande som han själv har hjälp till med att få till stånd kvalificerar knappast som "buset". Inte ens i polisjargong, skulle jag tro.
 

PMD

Aktiv medlem
Tråkigt att vissa hellre ställer sig på busets sida.
Jo, det kan vara tråkigt, men det är ingen i den här tråden som har gjort det.

Även om vi klassificerar den överförfriskade videografen som "buset" (vilket är en rätt rejäl överdrift) så har ingen i tråden försvarat hans beteende.
 

PMD

Aktiv medlem
Det ÄR en relativisering, hundföraren går knappast runt och låter sin hund attackera folk utan anledning.
Kanske är det så i allmänhet, men i det här fallet gjorde han ju det.

Han kommer förmodligen att ångra det. Förmodligen gör han det redan.

Varför detta är så fult är för att av kanske en 30 minuter lång incident där mc-personerna betett sig mycket illa och sannolikt brottsligt så får man se den korta delen där en polis gjorde ett misstag, precis det misstaget som buset hoppats på.
Inga "mc-personer" var inblandade i denna incident.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag kan inte något om polishundar. Är det någon här i tråden som vet hundförarens kommando för att få hunden att angripa?

Från inlägg #6
Polis 3, hundföraren: Försvinn! Nu! Du får ingen mer chans.
A: Bussar du hunden på mig?
Polis 3, hundföraren: Jajamen det gör jag. Nu går du härifrån. Tre sekunder.
A börjar vända på sig.
Polis 3, hundföraren: Ett (eller Revir)!
Hunden biter.
A: a va fan
Polisman 3, hundföraren: Försvinn!
Polisman 3, hundföraren: Loss! Loss!
A: Jag ska gå.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag kan inte något om polishundar. Är det någon här i tråden som vet hundförarens kommando för att få hunden att angripa?

Från inlägg #6
Polis 3, hundföraren: Försvinn! Nu! Du får ingen mer chans.
A: Bussar du hunden på mig?
Polis 3, hundföraren: Jajamen det gör jag. Nu går du härifrån. Tre sekunder.
A börjar vända på sig.
Polis 3, hundföraren: Ett (eller Revir)!
Hunden biter.
A: a va fan
Polisman 3, hundföraren: Försvinn!
Polisman 3, hundföraren: Loss! Loss!
A: Jag ska gå.

"FL: Du sa tidigare att du kommenderade hunden till att bita och vilket kommando gav du då?

B: Revir."
 

iSolen.se

Guest
Är det inte dags att förbjuda filmning och publicering av

1) Myndighetsutövande personer
2) Privatpersoner som inte gett tillstånd

Det är redan så i en hel del länder.

Fotografers rätt att filma kan knappast vara viktigare än statens rätt att ingripa mot bus.

Såna här situationer visar tydligt hur rättigheter missbrukas, först provokation och när någon till slut gör något dumt hängs hela kåren ut som maktmissbrukande.

(det finns en aning ironi i detta inlägg)
 

iSolen.se

Guest
Och när människor gör tillräckligt mycket fel så utreds saken av rättsväsendet.
Inte alls, de flesta brott varken utreds eller anmäls. Tex tror jag inte polisen gör en anmälan för ens en bråkdel av alla lagöverskridande saker som buset gör.

Om utredningen kommer fram till att felet är tillräckligt allvarligt så blir det konsekvenser i form av ett straff. Poliser är inte undantagna från det, som detta (och liknande) fall visar.


En något överförfriskad man som vill videofilma ett polisingripande som han själv har hjälp till med att få till stånd kvalificerar knappast som "buset". Inte ens i polisjargong, skulle jag tro.
Polisen vår väl börja videofilma allt de med så att hela situationen framgår. Jg har sett flera exempel på hårresande filmer som när man får se samma scen oklippt, eller ännu hellre, filmad av någon annan, ger ett helt annat intryck.

Är det polisen du inte gillar eller att det skett lagöverträdelser?
 

PMD

Aktiv medlem
Inte alls, de flesta brott varken utreds eller anmäls.
Jag funderade i ungefär en halv sekund om jag skulle lägga till "om det upptäcks", men bestämde mig för att risken för att någon skulle snedtolka det på annat sätt var extremt liten ... :)

De flesta brott går inte heller in under "tillräckligt mycket fel".
 

PeterWem

Aktiv medlem
Dom förkunnades i går:

Givetvis är det inte godtagbart att låta hunden bita i alla avvisandesituationer, men omständigheterna i målet är speciella. Vid en avvägning mellan ett kontrollerat hundbett och möjlig personskada för polis eller allmänhet om den eftersökte personen hade tillgång till vapen, är risk- och proportionalitetsbedömningen rimlig. Med hänsyn till detta och till att M hindrade polisen i deras yrkesutövning, anser tingsrätten att S agerat på ett godtagbart sätt, utifrån den uppfattning som han hade om situationen. Under dessa omständigheter ska åtalet mot honom ogillas.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var ju lite oväntat med tanke på vad som framkommit om hur det gick till.

Ingen referens i domen till HD-utslaget förrförra året?
 
ANNONS