Annons

Polisen i blåsväder igen angående foto och filmning

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl tyvärr som så att den typ av personer som vill bli poliser är precis den typ av personer som inte borde bli poliser. Precis samma sak som med politiker och jurister ;)
 
Både och.. polisen kan säkert ha tryckt upp honom mot en bildörr och knäckt hans käke men när polisen hanterar en grupp människor kan det fort gå fel om inte polisen visar sig biffigast:)
man är närgången polisen under uppdrag på egen risk helt enkelt:)
finns gott om värre saker polisen gjort.. detdär är troligen mer än olyckshändelse.. så mycket man nu kan kalla d det...
 
Både och.. polisen kan säkert ha tryckt upp honom mot en bildörr och knäckt hans käke men när polisen hanterar en grupp människor kan det fort gå fel om inte polisen visar sig biffigast:)
man är närgången polisen under uppdrag på egen risk helt enkelt:)
finns gott om värre saker polisen gjort.. detdär är troligen mer än olyckshändelse.. så mycket man nu kan kalla d det...

Har lite svårt att förstå det här inlägget efter att ha läst artikeln. Vad i situationen var det som krävde att polisen visade sig "biffigast"?
 
Det är väl tyvärr som så att den typ av personer som vill bli poliser är precis den typ av personer som inte borde bli poliser. Precis samma sak som med politiker och jurister ;)

Eller så är det så att poliser är som folk är mest, precis som politiker och jurister. Och fotografer.
 
Om folk slumpades till sitt yrke så skulle jag hålla med dig. Nu är det som så att vissa personligheter dras till vissa yrken.

Förvisso, men dra inte alla över en kam, det finns bra poliser. Jag tror faktiskt att en majoritet av dem är det. Det samma gäller övriga nämnda yrkesgrupper.
 
Förvisso, men dra inte alla över en kam, det finns bra poliser. Jag tror faktiskt att en majoritet av dem är det. Det samma gäller övriga nämnda yrkesgrupper.

Jag vet inte hur många poliser du känner, eller om du bara pratar utifrån fördomar.
Själv känner jag ett litet fåtal poliser. Dessa är empatiska människor som blev poliser för att faktist göra vårat samhälle till en lite bättre plats. (uttagningsprocessen att bl polis är ganska tuff). Dock möts dessa personer dagligen av spott och spe, samt får se så otroligt mycketmisär och våld som vi övriga slipper. Det är svårt att inte bli luttrad och förhärdad i den världen. De jag känner har lovat sig själva bort från gatan när de känner att de blivit för luttrade.
Om allmänheten visste vad enskilda poliser får utstå dagligen till en låg lön så tror jag vi skulle klaga mindre och mer tycka synd om dem.
 
Sen är det ju så att de man hör om är det fåtal (förmodar jag?) som inte agerar korrekt, medans den större grupp som är empatiska och gör sitt jobb på ett korrekt sätt kommer i skymundan.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Förvisso, men dra inte alla över en kam, det finns bra poliser. Jag tror faktiskt att en majoritet av dem är det. Det samma gäller övriga nämnda yrkesgrupper.

Jag har inte påstått att det inte finns bra poliser. Att säga att poliser är som folk är mest är minst en lika stor generalisering som att säga att det finns en överrepresentation av vissa personlighetstyper i yrken som sannolikt attraherar eller skapar personer av den typen. Ger du mig skit om jag säger att det sannolikt finns en överrepresenation av folk som gillar att läsa böcker bland biblotekarier också? Eller just det ja, det finns precis lika många i poliskåren och juristkåren.
 
Om allmänheten visste vad enskilda poliser får utstå dagligen till en låg lön så tror jag vi skulle klaga mindre och mer tycka synd om dem.

Och acceptera att få en käftsmäll då och då? Skulle du acceptera att få en rak höger av tex busschauffören för att han har en tuff arbetssituation?
 
Läste artikeln så var det en grupp som polisen skulle ta hand om så därför behöver ett fåtal poliser fort ta hand om situationen och visa sig störst så att folk som går på rent adrenalin och ryggrad kanske sansar sig lite :)
och jag känner inte polisen som råkade skada personen.
Men man får väll hoppas det var en olyckshändelse..

Det står inte hur mycket motstånd kameramannen gjorde mot att få åka polisbil etc etc.
och han fick inte käken slagen ur led utan han blev tryckt mot polisbilen olyckligt och käken ville inte vara med längre.

sedan vill som vanligt tidningarna göra sensation av allt. som pojken som blev nertryckt på golvet och fick ett blåmärke av en vakt.


P.S Har en tendens att inte alls tänka på grammatik när jag skriver ner mina tankar:)
 
och han fick inte käken slagen ur led utan han blev tryckt mot polisbilen olyckligt och käken ville inte vara med längre.

Det krävs ganska stort våld för att en käke ska hamna ur led, så ett slag är nog rätt kategorisering. Käken slogs antagligen mot något hårt.

Hursomhelst så var det nog lite dumt att vara så pass nära och fotografera. Polisen har våldsmonopol i vårt land, så det är korkat att provocera poliser.

Med detta vill jag givetvis inte ursäkta polisens handlande. Tvärtom så ska poliser, just pga att det har en väldigt speciell arbetsuppgift, klara av att hantera knepiga situationer utan onödigt våld.
 
Jag tycker inte att det stora felet är våldet i sig, som sagt i en hetsig situation händer olyckor. Däremot ska han stå upp och erkänna att han gjorde fel. Jag tror att visst, en käke ur led kan vara en olycka, men inte att förneka att det hänt. Om det hänt på det sätt som beskrivs i artikeln så ska polismannen dömmas för ringa vållande av skada, och för grovt tjänstefel för att ha ljugit i rätten.
 
Läste artikeln så var det en grupp som polisen skulle ta hand om så därför behöver ett fåtal poliser fort ta hand om situationen och visa sig störst så att folk som går på rent adrenalin och ryggrad kanske sansar sig lite :)

Men menar du att killen som kom förbi och fotade med sin mobil också gick på adrenalin?


Det står inte hur mycket motstånd kameramannen gjorde mot att få åka polisbil etc etc.

Varför utgår du från att han gjorde motstånd? Att det inte står något om motståndet kan ju bero på att han inte gjorde motstånd? På grund av att han var "oskadliggjord" genom att ha fått käken slagen ur led.

och han fick inte käken slagen ur led utan han blev tryckt mot polisbilen olyckligt och käken ville inte vara med längre.

Fotografen krockades mot polisbilen med ett sådant våld så att käken slogs ur led.
Skulle ditt resonemang fungera enligt naturlagarna så skulle man aldrig kunna slå ihjäl sig genom att hoppa från en hög höjd.

sedan vill som vanligt tidningarna göra sensation av allt. som pojken som blev nertryckt på golvet och fick ett blåmärke av en vakt.

En vakt ska ha både omdöme och utbildning för att kunna hantera en situation med en 12-åring på ett bättre sätt än att trycka ner honom och ge ett blåmärke. Vakten agerade sensationellt dåligt, och en medierna har berättat om det.


P.S Har en tendens att inte alls tänka på grammatik när jag skriver ner mina tankar:)

Det är inte din grammatik som är "problemet" när du skriver här.
 
ANNONS