Annons

Pool för analoga alternativa tekniker

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, nu verkar poolen komma igång. Om ett tag. Det är tänkt att jag och Lasse Mellberg ska fungera som poolvärdar.

När det gäller texten ovan bör den väl främst ses som en riktlinje. Mängder med andra tekniker som hör hemma i poolen finns. Handkolorering skrev jag till. Andra former av mörkrumsexperiment passar väl säkert också in - men det kanske bör avgöras från fall till fall? När det gäller vanliga pinhole- och Holgabilder blir jag osäker. Men spontant känns det som om de mer hör hemma i den vanliga kritikpoolen (eller varför inte en alldeles egen holgapool!). Och vanliga IR-bilder ja. Många sådana blir det ju för min del. Men även IR-bilder hör (i de flesta fall) kanske också hemma i en annan pool. Gränsdragningen känns lättare om man här främst koncenterar sig på "alternativ kopiering" (och dylikt). Eller?

/ f

Senast ändrad:
Estethia skrev:
argh.. jag måste få igång min skanner!!

Men Christel - skanner får du ändå inte använda. Tänk på att det är en analog pool. Du får bara stoppa in papperskopior i poolen.

/ F
(som har ovanligt tråkig humor idag)

Om man fotar digitalt.
Gör en bild svartvitt i datorn och slänger på lite curves. Skriver sen ut den och handkolörerar papperskopian och sen fotar av resultatet med digitalkameran igen, kör curves en gång till. Kan man då delta med den i poolen eller inte?

anneli_lundberg skrev:
...

Vart ska man sen dra gränsen för vad som är "vanligt" framställda svartvita kopior? Bara efterbelysning och pjattning hör knappast till alternativ teknik, men vad säger man om splitkopiering? Kopiering med raster eller genom olika material? Mer eller mindre avancerat toningsförfarande?
Lithkopiering?

Anneli påpekar samma sak som jag tidigare nämnde. Tycker att gott mörkrumsarbete skall lyftas fram. Jag tror inte att de riktiga alternativa teknikerna kommer i skymundan. Det är nämligen inte ofta jag ser handgjorda papperskopior på FS, tvyärr. Gör det enkelt med gränsdragningen, låt denna pool bli en kreativ pool för hantverket!

Anders ->

Du har en poäng. Men samtidigt kanske det bästa vore att skapa ytterligare en (hantverks)pool - för "vanligt/analogt" framställda s/v fotografier? Kanske kan du och/eller någon annan av de analoga julianerna fungera som poolvärdar? Eller är det bättre med en gemensam pool? Jag vet inte. Vad tycker ni?

En toycamerapool (Holga, Diana m.fl.) skulle jag personligen också gärna vilja se!

Vad säger administratörerna?

/ F

Hur många pooler finns det utrymme för månntro? Kan inte hålkamera - leksakskamera - infraröda - handkolorerade-bilder också få vara här tills vidare? Om det visar sig att poolen översvämmas :) kan man väl dela upp den då? Kanske i "alternativ kopering" och "alternativ exponering"?

Vanliga svartvita kopior (även splitfilter mm) kan väl däremot få ha en egen pool?

Peter!

Det var en svår fråga du ställde. Det beror till en viss del också på hur mycket digitalt behandlad bilden är efter själva handkoloreringen (mycket eller endast för att få den "nya" digitala bilden att efterlikna den analogt handkolorerade kopian). Men jag tror kanske ändå att en sådan bild bättre hör hemma i någon annan pool.

Hade det däremot varit en bild som i grunden framställts med en digitalkamera, inverterats till ett negativ (och behandlats) i PS, skrivits ut, kontaktkopierats i mörkrummet, därefter analogt handkolorerats, scannats och bildbehandlad för att så långt som möjligt efterlikna den kolorerade papperskopian hade det varit en annan sak.

Men det är svårt det här. Säker är jag inte. Vad tycker ni övriga? Mängder med liknande gränsfall kommer nog upp.

Din bild vore för övrigt intressant att se!

Vänliga hälsningar
Fredrik

Platypus skrev:
Hur många pooler finns det utrymme för månntro? Kan inte hålkamera - leksakskamera - infraröda - handkolorerade-bilder också få vara här tills vidare? Om det visar sig att poolen översvämmas :) kan man väl dela upp den då? Kanske i "alternativ kopering" och "alternativ exponering"?

Vanliga svartvita kopior (även splitfilter mm) kan väl däremot få ha en egen pool?

Det är en möjlighet. Men det beror till stor del på administratörernas tankar om poolsystemet.

Och Lisa - hoppas du lägger in något trevligt (nytt eller gammalt) alster i poolen.

/ F

Som jag skrev ovan, en pool för "annorlunda" exponeringstekniker är nog också på sin plats; "konstig objektiv", pinhole, leksakskameror, specialfilter som IR/UV. Där gör vi isåfall ingen skillnad på analogt/digitalt - sålänge effekten uppnås direkt vid exponeringen, inte vid efterbehandling. Vad tror ni?

Poolen vi diskuterar här nu tycker jag skall vara för just analoga efterbehandslingstekniker - primärt mörkrumsjobb. Om Fredrik tycker handkolorering platsar kan jag tycka att en handkolorering av en digitalt printat bild också platsar - så länge ingen digital efterbehandling är inblanded. Det är ju då själva koloreringen som är den intressanta tekniken.

Digital efterbehandling skiljer så i teknik att det inte platsar i Fredriks pool, även om resultatet kan bli likvärdigt är det som sagt de analoga efterbehandlingsteknikerna - inte bara själva bilden - som är intressant för de som är i denna poolen.

OK jag har väl lite hårdare gränsdragning. Analog är för mej analog rakt igenom, med det undantaget det kräver att scanna bilden för att kunna lägga upp den och ev att digitalt framställa negativet.
Börjas det blandas in andra digitala varianter kommer poolen att översköljas av sk. handkolorerade och annat fejkat och med det tappar rubriken "Analoga alternativa tekniker" helt sin mening och syfte.
När vi helt analoga nu har ett eget forum äntligen inom räckhåll, snälla luckra inte upp gränserna utan rekommendera istället subpooler. Lämpliga kompletterande pooler bör vara som redan nämnts - Alternativa kopieringsförfaranden = mörkrumsexperiment och ev - Alternativa exponeringsförfaranden = leksakskameror o dyl.

MVH Eva
som har stora problem att scanna sina gummitryck

Senast ändrad:
Fast å andra sidan, redan av de 5 bilderna som ligger upp tillhör ju bara "en" ädelteknikerna de andra är ju alternativa kopieringförfaranden. Kanske lika bra att allt samlas i en pool så länge det är ett gediget äkta mörkrumshantverk.
MVH Eva

För att förtydlig; det jag menade med handkolorera var att måla på kopian med riktig färg - alltså inte att måla med Photoshop, det är digital efterbehandling. Så själva målandet ju är analogt, även om bilden man gör det på har ett digitalt ursprung. Spelar det någon roll?

Hej Eva!

Ja, vi får hålla det så analogt som möjligt. Digitala negativ har jag dock (genom Lasse) förstått att ni ädelprocessare ofta nyttjar. Och givetvis är bildbehandling med syfte att få bilden så lik papperskopian som möjligt ok.

Men handkoloreringsfallet ovan är nog ganska unikt. Tror inte att det finns särdeles många som (analogt) handkolorerar utskrivna papperskopior. I vilket fall tycker jag inte att det är ok att nyttja "curves" i photoshop för annat än att få den digitala bilden att likna papperskopian. Eller det är klart att det är ok. Men inte att ladda upp sådana bilder i just denna pool.

/ F

Tycker det har stor betydelse då vi redan från första inlägget betonat det Analoga Mörkrumsarbetet dvs det fotografiska hantverket.
MVH Eva
He, du var snabbare än mig Fredrik
MVH Igen från en som fortfarande gör allt (även storneg) analogt

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto