Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portfolio 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en liten fundering kring bloggen, snarare än den nya portfolion kanske.

Finns det möjlighet att bilderna visas i större format direkt, eller är det 640x640 som gäller? Hade gärna sett att man kunnat visa stora bilder direkt i bloggen (iaf 1024x1024) för att sätta bilden ännu mer i fokus. Ogillar när man måste klicka på varje bild för att få se den i större format...

Om det finns en begränsning, finns planer på att lätta på den?

Det jag eftersträvar är något i stil med detta: http://www.thefivemilegrace.com/photoblog

Just nu finns inte den möjligheten. Men man kan ju fundera på att kanske lägga till det.

Kanon med en uppdatering av portfolion.

Har dock lite problem med visning av bilder som är i 1:2 format då bilden blir längre än visningsfönstret när man kör bildspel med stora bilder.

Dessutom ser den tonade svarta bakgrunden riktigt dålig ut på min skärm, grovkorning och man ser var den går över till helt svart.

Hoppas det går att fixa.

Mvh/ Jonas

Vi får kika lite på bildspelet och tweaka lite.

Den är medvetet "brusig" för att få en snygg jämn toning med lite textur.

Slutet av mailadressen syns ej

Hej!

Riktigt bra uppdatering av Portfolion.

Upptäckte dock ett litet fel. När jag har inställningen tonad mörk så försvinner slutet av min mailadress i kontaktrutan.
Även om man lätt kan lista ut det sista mha hemsideadressen så hade det vart bra om hela syntes.

Stor förbättring, faktiskt, men som sagt av några andra så går det inte att ladda upp bild till förstasidan. Försökte byta ut den gamla mot en ny, vilket resulterade i att den gamla försvann, men någon ny går inte att ladda upp.

Om jag fick önska något till 3.0 så vore det att kunna välja olika bakgrund för själva bildvisaren och för info-sidorna. Gillar bilder mot mörk bakgrund, men hatar att läsa vit text mot svart bakgrund, och eftersom läsbarheten för mig är extremt viktig så måste jag välja ljus bakgrund, men då blir det inte optimalt vad gäller bilderna. En separering av bakgrunderna vore bra, kan jag tycka, annars KANON...

/Samuel

Samuel, din väntan är faktiskt redan över. Jag har glömt att svara dig, men med hjälp av Avancerat - Egen CSS så kan du själv styra detta. Nu kanske det inte är så lätt att direkt förstå hur man gör så jag skruvade ihop följande CSS kod. Klistra in den i fältet för egen CSS och du kommer ha en tonad grå, men svarta bildsidor (notera att du kan ersätta koden efter # med vilken färgkod som helst. Det är bara att kolla i Photoshop om du vill ha ngn annan ton):

#viewpf {
background-image: none;
background-color: #000000;
}

#viewpf .title a {
color: #797979;
}

#viewpf #slideshowlinks a {
}

#viewpic {
}

#viewpic .title a {
}

.browsebuttonnext {
background:transparent url(/images/portfolio/forwardbutton_black.gif) no-repeat scroll 0 0;
}

.browsebuttonprev {
background:transparent url(/images/portfolio/backbutton_black.gif) no-repeat scroll 0 0;
}

Gästboken igen

Man kan inte skriva i portfolions gästbok varken som gäst eller som inloggad FS-medlem? Funkar inte för mig i alla fall.

Jag vill ha Classic vit som bakgrund, men gillar inte att mitt namn och rubrikerna är på sidan. Skulle vilja att texten är i mitten som på Tonad ljus och Tonad mörk. Önskar därför att man kan välja bakgrund och text för sig.

Håller även med tidigare inlägg om att gästboken bör vara separat.

Tack så jättemycket, för det utförliga svaret och för CSS:en. Jag har ju jobbat en del själv med CSS, så jag borde väl ha kunnat räkna ut det där själv...hmmm...:), men jag är otroligt tacksam att du tog dig tid och skicka kodexemplet. Det skall testas när tid finns.

MVh
Samuel

Samuel, din väntan är faktiskt redan över. Jag har glömt att svara dig, men med hjälp av Avancerat - Egen CSS så kan du själv styra detta. Nu kanske det inte är så lätt att direkt förstå hur man gör så jag skruvade ihop följande CSS kod. Klistra in den i fältet för egen CSS och du kommer ha en tonad grå, men svarta bildsidor (notera att du kan ersätta koden efter # med vilken färgkod som helst. Det är bara att kolla i Photoshop om du vill ha ngn annan ton):

#viewpf {
}

#viewpf .title a {
}

#viewpf #slideshowlinks a {
}

#viewpic {
}

#viewpic .title a {
}

.browsebuttonnext {
background:transparent url(/images/portfolio/forwardbutton_black.gif) no-repeat scroll 0 0;
}

.browsebuttonprev {
background:transparent url(/images/portfolio/backbutton_black.gif) no-repeat scroll 0 0;
}

När jag går in på min portfoliosida och läser min blogg därifrån så ser jag kommentarerna jag fått.
När jag då klickar på namnet på kommenteraren för att komma till personens sida så blr det helt fel adress.
Går det att ordna så att man kan komma till rätt sida när man klickar på namnlänken i bloggen när man är på portfoliosidan? Jag vet inte hur det fungerar om någon kommenterar utan att vara inloggad på Fotosidan.
Blir länken till personen rätt då?

/Maria

ANNONS
Götaplatsens Foto