Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portfolio bilderna-Dålig kvalité??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Tänkte ta tag i porfolion mer på allvar och lägga upp lite mer bilder. Har märkt att vissa bilder blir väldigt dåliga vid komprimeringen, faktiskt så dåliga att man inte vill visa upp dom:(
Jag har portfolion som en tillfällig hemsida och då är problemet ganska irriterande eftersom det är tänkt att kommande kunder ska få en inblick i ens bilder och då inte mötas av bristfällig kvalite.

När jag laddar upp till portfolion så sparar jag till webben och håller storleken på filen under 60kb. Vissa bilder blir helt OK och andra sönderkomprimerade. Vad gör jag för fel?

MVH/Jari

60 Kb var väl sparsamt, du måste hålla dig under 300Kb

Om du inte tänkt använda möjligheten att förstora Portfolio-bilder (kan ställas in via Portfolio-profilen, då kan man se dem max 1024x1024) så är rekommendationen (precis som för kritikbilder mm) att krympa dem till max 640x640 pixels innan du laddar upp dem. Då bör du kunna få riktigt bra bilder. Kom ihåg att använda färgrymd sRGB också.

clindh skrev:
60 Kb var väl sparsamt, du måste hålla dig under 300Kb

Om du inte tänkt använda möjligheten att förstora Portfolio-bilder (kan ställas in via Portfolio-profilen, då kan man se dem max 1024x1024) så är rekommendationen (precis som för kritikbilder mm) att krympa dem till max 640x640 pixels innan du laddar upp dem. Då bör du kunna få riktigt bra bilder. Kom ihåg att använda färgrymd sRGB också.

ajdå..en miss från min sida;) Trodde att de endast kunde vara i max 60kb? Undrar var jag fått det ifrån..hmm

Ska prova...
Tack för infon;)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto