Annons

Porträtt i motljus framför ett fönster

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-Arthur

Ny medlem
En undran.
En kvinna sitter framför ett fönster i dagsljus
Jag vet att jag ska gå nära kvinnan, kameran ska kunna memorera kvinnan
jag har glömt hur jag ska ha kameran iställd när detta sker. När bilden är tagen ska kvinnans ansikte framträda tydligt, trots motljuset.Kameran är en NIKON D 3100
Tacksam för hjälp
Arthur

En undran.
En kvinna sitter framför ett fönster i dagsljus
Jag vet att jag ska gå nära kvinnan, kameran ska kunna memorera kvinnan
jag har glömt hur jag ska ha kameran iställd när detta sker. När bilden är tagen ska kvinnans ansikte framträda tydligt, trots motljuset.Kameran är en NIKON D 3100
Tacksam för hjälp
Arthur

Blixt kanske? Eller mät ljuset på henne istället för bakgrunden.

Antar att med menar att låsa exponeringen med att kameran "memorerar".Exponeringslås heter det. Kolla upp i manualen.

Annars är det enklare att fota manuellt och exponera för ansiktet. Då kommer bakgrunden i och för sig att bli kritvit, men det kanske är så du tänkt. Annars får du som föregående tallare säger använda en blixt för att få både bakgrund och ansikte korrekt exponerat.

Kvinna i motljus

Blixt kanske? Eller mät ljuset på henne istället för bakgrunden.

Just det ,mäta ljuset på kvinnan måste jag Denna kamera är helt ny för mej
jag har glömt hur jag ska ha kameran inställd,Jag förstår att jag ska använda funktionsratten , men vilken bokstav det var det minns jag inte. Jag ska gå nära personen trycka ner avtryckaren till häften, gå bakåt och sedan färdigställa fotot. var det så ?? Arthur

Just det ,mäta ljuset på kvinnan måste jag Denna kamera är helt ny för mej
jag har glömt hur jag ska ha kameran inställd,Jag förstår att jag ska använda funktionsratten , men vilken bokstav det var det minns jag inte. Jag ska gå nära personen trycka ner avtryckaren till häften, gå bakåt och sedan färdigställa fotot. var det så ?? Arthur

När du trycker ner avtryckaren till hälften så låser du bara fokusen. Bredvid tummratten sitter en knapp som heter AE-L/AF-L Trycker du och håller in den efter det att du fokuserat kan du komponera om bilden med bibehållen exponering.

Man kan ändra hur AE-L ska fungera inne i menyn. Själv har jag så att jag trycker på den för att låsa, och trycker en gång till för att låsa upp exponeringen.

Läget du ska ha bör val vara något av P-A-S-M.

Kvinna i motljus

När du trycker ner avtryckaren till hälften så låser du bara fokusen. Bredvid tummratten sitter en knapp som heter AE-L/AF-L Trycker du och håller in den efter det att du fokuserat kan du komponera om bilden med bibehållen exponering.

Man kan ändra hur AE-L ska fungera inne i menyn. Själv har jag så att jag trycker på den för att låsa, och trycker en gång till för att låsa upp exponeringen.

Läget du ska ha bör val vara något av P-A-S-M.

Tusen tack för Ditt kunnande.
nu kommer jag ihåg, hur det var jag skulle göra. Tack

Du ska INTE trycka ner avtryckaren till hälften o sedan går bakåt.
Då blir skärpan på helt fel ställe.

När du trycker ner avtryckaren ställer kameran in skärpan på det avståndet du befinner dig på.

Men det kanske du vet redan. Det var ju en annan knapp som du skulle trycka på.

Har kameran spotmätning, vilket jag inte har en aning om ifall den nämnda kameran har, behövs det inget "backande". Spotmätningen mäter ljuset i en mycket liten del av bildytan typ 3% eller så normalt), så du kan stå ganska långt bort och ändå bara mäta "precis i mitten".

Rickard, svaret (i princip samma som det du skrev) gavs ju lite drygt ett dygn tidigare ;)

Rickard, svaret (i princip samma som det du skrev) gavs ju lite drygt ett dygn tidigare ;)

I princip ja, Men med en stor viktig skillnad.
1dygn tidigare skrevs bara den tekniska biten. Jag skrev även hur han inte ska göra vilket han kanske inte tänkte på, men som är viktigt för resultatet.

ANNONS
Götaplatsens Foto