Annons

Porträttfotografering med extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
Tänkte börja igen med porträtt/stillebenfotografering och då med en extern blixt.
Jag har ingen erfarenhet av externa blixtar. Har tittat på två blixtar typ speedlite 220EX och speedlite 420EX. Högre upp blir det för dyrt, och jag tror det är overkill för min EOS300D. Är trogen Canon, så jag vill helst ha original. Vad behöver man så här i början egentligen för att komma igång?
Ska mest köra i studiomiljö med stativ, bakgrundsduk och en fast 50mm.
Kanske herr sagan kan svara och ge lite hands-on tips, såg några helt suveräna porträttbilder av mannen själv.

Till porträttfoto behöver du egentligen inte någon avancerad blixt utan det går att använda väldigt enkla och billiga begagnade blixtar för någon hundring som ställs in på manuellt läge. Rätt exponering får du genom att använda kamerans histogram som exponeringsmätare.

En riktig klassiker är Metz 45;or, främst 45 CT-4 och 45 CL-4 som går att ställa i flera manuella effektlägen. En kraftfull och bra blixt. Jag använder själv en sådan i hemmastudion.

Vill man ha blixtar som styrs automatiskt av kameran springer det iväg i pengar eftersom det krävs specialsladdar för att koppla blixten till kameran. Canon har också en trådlös sändare som kostar 2500 kronor.

En del använder bygglampor i sin hemmastudio. Finns en del skrivet om detta i forumen.

Det viktigaste för porträtt är att styra karaktären på ljuset. En mjukt ljus är ofta att föredra och då gäller det att få en så stor lysande yta som möjligt. Det kan man få genom att reflektera blixtljuset i ett paraply eller en stor vit pappskiva. Blixt rakt på blir sällan bra.

Det finns också bouncers eller softboxar men de ger inte mjukare ljus utan är mest väldigt dyra.

Mitt tips är alltså en begagnad Metz 45 CT-4 alternativt 45 CT-1. Finns för 500-1000 kronor.

420 EX är en trevlig blixt men då behöver du en dyr TTL-sladd. Fördelen med en 420 EX är att den är användbar till all typ av fotografering.

En reflektor är inte fel att ha heller för att mjuka upp skuggsidan. En standarduppställning är ju blixt på ena sidan typ 45 grader från kameran och en reflektor på andra sidan.

Greven

ThomasRaden skrev:
Varför behövs en TTL-sladd till den? Vad är det?
Trodde att en 420EX var komplett med allt som hör till för en EOS300D?

För att du kan inte styra den trådlöst.. En i kamerans blixtsko och en på kabel (eller flera)

ThomasRaden skrev:
Varför behövs en TTL-sladd till den? Vad är det?
Trodde att en 420EX var komplett med allt som hör till för en EOS300D?

För att förtydliga ytterligare så fungerar 420Ex utmärkt med 300D monterad i blixtsskon men för att den fungera lös, vilket är bra vid porträttfoto, så behövs sladd eller sändare.

Enda nackdelen med en 420ex på 300D är att utan rysshacket får du inte full funktionalitet som med en 550EX eller sigmas EF-500 DG Super.

Å andra sidan så är det inte så många som behöver den extra funktionaliteten, även om blixtexponeringskompensation är rätt trevligt att ha ibland.

ANNONS
Götaplatsens Foto