Annons

Porträttfotografering student

Produkter
(logga in för att koppla)

lussekatten jamar

Aktiv medlem
Hej

Har snokat runt och märkt att fotografer ligger på ca 1000 för ett studentfotojobb och då brukar några förstoringar ingå. Jag fotar sällan åt privatpersoner och är därför lite osäker på vad jag ska sätta för pris.

Jag funderar på:

Fotografering 30min
Kopior 5 á 15x20
Kopior 30 á 10x15
Förstoring 1 á 20x30
Bilder lågupplöst på skiva

1275 inkl moms

Är det ett rimligt pris? Har ni förslag på lämpliga "paket"?
Sen undrar jag också vad som egentligen räknas som lågupplöst.

Tack!
 
Priser kan jag inte tycka om eftersom jag inte har någon erfarenhet på den fronten, men lågupplöst skulle jag kalla 1024 på längsta ledden och nedåt. Personligen är det nog minsta storleken jag skulle skicka med på skiva i ett dylikt erbjudande.
 
Hej

Har snokat runt och märkt att fotografer ligger på ca 1000 för ett studentfotojobb och då brukar några förstoringar ingå. Jag fotar sällan åt privatpersoner och är därför lite osäker på vad jag ska sätta för pris.

Jag funderar på:

Fotografering 30min
Kopior 5 á 15x20
Kopior 30 á 10x15
Förstoring 1 á 20x30
Bilder lågupplöst på skiva

1275 inkl moms

Är det ett rimligt pris? Har ni förslag på lämpliga "paket"?
Sen undrar jag också vad som egentligen räknas som lågupplöst.

Tack!
Jag hänger inte riktigt med vad menar du med kopior är det pappersbilder i storlek 15x20 och 10x15?
Är förstoringen på papper 20x30?
Om det inte är på papper så får dom bilderna i högre upplösning samt lågupplöst på skiva oxå?

Jag tycker att du ska minska ner antal bilder kund får. Du ska alltså ge 30st 10x15 bilder på en fotografering som du har tänkt ska ta 30 minuter?

Dra ner antal bilder, dom flesta erbjuder 4-8 bilder i ett enkelt album från 1000kr sedan så tar dom bra betalt för förstoringar så brukar dom flestas uppägg se ut. Om du ska få (grepp) Om marknaden så gå in på bröllopstorget.se o kolla vad dom andra porträtt fotograferna tar.
lågupplöst är en bild som är liten i storleken o som inte är tillräckligt stor för att kunna printas ut i bra kvalitet.
 
Var lite otydlig förut.
Med kopior och förstoring menar jag papperskopior.

Jag tänker att "1st 20x30" samt "30st 10x15" är samma bild.
 
Nu vet jag inte alls hur praxis brukar se ut och vad det finns för orsaker till det hela, men varför skicka med lågupplösta bilder på skivan?

Det kostar ju inget extra att skicka med högupplösta!


Är det för att du är rädd att de ska kopiera dina bilder hos något annat ställe?
 
så du ska lämna 30 printade bilder i 10x15 + en stor förstoring och fotograferingen ska ta 30 minuter? Varför så många bilder på en porträtt fotografering? Det är bättre att köra 4-8 bilder printade i kanske ett album o sedan sälja på förstoringar etc. Jag skulle inte lämna ut högupplösta bilder.
Angående bilder så tycker jag kvalitet går före kvantitet.
 
Jag har också fått ett akut student foto uppdrag..

Hej, jag lånar tråden då jag sitter i samma situation.. En bekant till mig ville ha student bilder på sin dotter.

Det blev lite plötsligt där i torsdags, bara 3 timmars förvarning.. Jag & mamma åkte upp till skolan. Jag tog typ, 10 bilder som jag tyckte blev bra.. 4 av dom lite mer åt porträtt hållet.. resten är när tjejerna hoppade och tjoa på lastbils flaket..

Först hade jag bara tänkt lämna en CD med bilder, men hon verkar vilja att jag tar ut bilder på papper för hon verkar vara väldigt osäker hur man gör..

Ja, frågan.. Vad ska man ta betalt? Funderade lite på att lämna bilderna på CD högupplöst oxå ( brukar ni bränna in även RAW filen? .. Bekanta som gifte sig fick sina bilder med RAW filerna på skivan. ).. Har inget problem med att släppa högupplösta JPEG..

Papperskopior.. fundering

2 bilder i storlek på ungefär A5 på en av bilderna.
resten 2 av varje i något mindre storlek passande album..

Vad ska man ta betalt? 1000:- ... 1500:- ?

Vi är inte nära vänner, men jag & mamma blev bjuden på mat hemma hos henne sen... Jag frågade henne vad hon tyckte det var värt att få dessa bilder tagna men hon bollade till mig att bestämma.. Jag har ingen firma registrerad.

Jag är lite velig, det är första gången jag står inför att fota för pengar..
 
Jag tar 620 för studio fotografering. Utom hus fotografering till kommer 200kr. Sen efter det får dom köpa album och det tar jag 590 för med 8 bilder. På förstoringar tar jag efter sff prislista
 
ANNONS