Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Porträttobjektiv för hundutställningar
- Trådstartare rittz
- Start datum
johan.morck
Aktiv medlem
Med risk för att inte uppfattas som särskilt konstruktiv så hänvisar jag dig till sökfunktionen eftersom jag vet att just precis denna fråga har diskuteras många gånger. Jag är övertygas om att du kan hitta bra svar där. Lycka till.
Bokeh
Aktiv medlem
Såg att du hade en 18-50 zoom, är det innom dess område du söker en fast snabb glugg ?
Isåfall är väl 50/1.8 ett bra budget val.
85/1.8 också ett bra budget val om du vill ha lite längre brännvidd.
Vill du ha kortare brännvidd så är det väl Sigmas 30/1.4 som gäller om du inte vill gräva djupt i plånboken.
/kent
Isåfall är väl 50/1.8 ett bra budget val.
85/1.8 också ett bra budget val om du vill ha lite längre brännvidd.
Vill du ha kortare brännvidd så är det väl Sigmas 30/1.4 som gäller om du inte vill gräva djupt i plånboken.
/kent
frehan
Aktiv medlem
Jag fotar en del hundutställningar och jag använder i princip två objektiv:
- ett fast 50mm/1.8 som jag använder för uppställningsbilder och inomhus
- ett 70-300mm som jag använder för att ta "action"-bilder från ringen.
Är det bilder från ringen du vill ta så tycker jag att ett zoom-objektiv är bra eftersom man behöver kunna anpassa sig efter var hundarna ställs upp och var solen befinner sig. Du blir mer låst med ett fast objektiv.
Inomhus använder jag ofta mitt fasta eftersom ljuset är sämre och samtidigt har du ingen sol att ta hänsyn till, det är lättare att placera sig. Detssutom är ju ringarna ofta mindre inomhus.
/Fredrik
Är det bilder från ringen du vill ta så tycker jag att ett zoom-objektiv är bra eftersom man behöver kunna anpassa sig efter var hundarna ställs upp och var solen befinner sig. Du blir mer låst med ett fast objektiv.
Inomhus använder jag ofta mitt fasta eftersom ljuset är sämre och samtidigt har du ingen sol att ta hänsyn till, det är lättare att placera sig. Detssutom är ju ringarna ofta mindre inomhus.
/Fredrik
mallisch
Aktiv medlem
frehan skrev:
Jag fotar en del hundutställningar och jag använder i princip två objektiv:
/Fredrik
Vad heter 70-300-objektivet?
frehan
Aktiv medlem
mallisch skrev:
Vad heter 70-300-objektivet?
Jag använder Canon så jag svarade egentligen bara på vilka brännvidder jag tycker passar. Jag har ingen uppfattning om objektiv till Nikonkameror.
Mitt objektiv är ett Sigma 70-300 DL Macro Super som har ett par år på nacken. Det var/är billigt (1500 tror jag) och fungerar hyffsat om man är amatör.
(se http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=364)
/Fredrik