Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Porträttobjektiv för hundutställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

rittz

Aktiv medlem
Ska fota hundutställningar, inomhus och utomhus.Tänkte köpa ett fast objektiv med bra ljusstyrka. Vilken brännvidd passar till ändamålet? Nån som har erfarenhet? Kanske förslag på ett bra objektiv t.o.m.?

Med risk för att inte uppfattas som särskilt konstruktiv så hänvisar jag dig till sökfunktionen eftersom jag vet att just precis denna fråga har diskuteras många gånger. Jag är övertygas om att du kan hitta bra svar där. Lycka till.

Såg att du hade en 18-50 zoom, är det innom dess område du söker en fast snabb glugg ?

Isåfall är väl 50/1.8 ett bra budget val.
85/1.8 också ett bra budget val om du vill ha lite längre brännvidd.

Vill du ha kortare brännvidd så är det väl Sigmas 30/1.4 som gäller om du inte vill gräva djupt i plånboken.

/kent

Jag fotar en del hundutställningar och jag använder i princip två objektiv:
- ett fast 50mm/1.8 som jag använder för uppställningsbilder och inomhus
- ett 70-300mm som jag använder för att ta "action"-bilder från ringen.

Är det bilder från ringen du vill ta så tycker jag att ett zoom-objektiv är bra eftersom man behöver kunna anpassa sig efter var hundarna ställs upp och var solen befinner sig. Du blir mer låst med ett fast objektiv.

Inomhus använder jag ofta mitt fasta eftersom ljuset är sämre och samtidigt har du ingen sol att ta hänsyn till, det är lättare att placera sig. Detssutom är ju ringarna ofta mindre inomhus.

/Fredrik

frehan skrev:
Jag fotar en del hundutställningar och jag använder i princip två objektiv:
- ett fast 50mm/1.8 som jag använder för uppställningsbilder och inomhus
- ett 70-300mm som jag använder för att ta "action"-bilder från ringen.

Är det bilder från ringen du vill ta så tycker jag att ett zoom-objektiv är bra eftersom man behöver kunna anpassa sig efter var hundarna ställs upp och var solen befinner sig. Du blir mer låst med ett fast objektiv.

Inomhus använder jag ofta mitt fasta eftersom ljuset är sämre och samtidigt har du ingen sol att ta hänsyn till, det är lättare att placera sig. Detssutom är ju ringarna ofta mindre inomhus.

/Fredrik

Vad heter 70-300-objektivet?

ANNONS