Annons

"Porträttobjektiv" till D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag är på jakt efter ett porträttobjektiv till en D90, men vet inte vad jag skall satsa på.
Har läst en del om Nikons kommande 85mm f/3.5 ED VR, men även om brännvidden (har jag fått för mig) är rätt så skulle jag nog vilja ha ett med en större bländare... kring 2 eller bättre...
All hjälp mottages tacksamt!!

Mvh
Ola Gustafsson

Jag tycker personligen inte att det behövs tokstor bländare och 85/3.5 skulle säkert kunna funka bra. Du har ju dock både 50/1.8 och 85/1.8 som Frode nämner. Du får båda dessa för inte så mycket mer än 85/3.5 kostar. Nackdelen då är ju att inget av dem dubblar som makroobjektiv.

Tack för tips och hjälp!!
Skulle verkligen vilja SE skillnaden på olika bländare... Blir nog att ta en tur förbi Scandinavian idag och "klämma" lite... Jobbigt med beslut... :p
Återkommer när jag lättat på plånboken.

Jag är på jakt efter ett porträttobjektiv till en D90, men vet inte vad jag skall satsa på.

Hej Ola,

Har en kompis som kör Nikon D300. Han köpte en 50/1.4 för drygt 3 lusingar (om jag inte minns fel). Det jag däremot minns är de otroligt fina porträtten han tagit med det objektivet.
Det var väl bara ett fel med det objektivet enligt honom själv och det var att det var ett DX.
Men det spelar inte honom någon roll i detta läget, då han inte tänkt överge sin D300 även om han går och lurar på en D3:a...

/Soms

85mm är en klassisk brännvidd för porträtt på 35mm-film och sensorer av samma storlek. På en aps-c-kamera som din får du liknande bildvinkel vid 50mm. 85mm fungerar förstås (det gör nästan vilken brännvidd somhelst) men kan kännas lite väl långt för att vara praktiskt, bildvinkeln är ungefär densamma som ett 135mm-objektiv på stor sensor/film.

ANNONS
Götaplatsens Foto