Annons

Porträttobjektiv?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag hoppas att någon ska ha lite tid att hjälpa mej. Jag ska nu snart köpa ett nytt objektiv, jag vill ha ett som är bra för porträtt. Jag äger tidigare tamron 90/2 8 macro, 18-55 nikon och 35 mm nikon.

Nu har jag funderat lite på dessa 3 objektiv :

Nikon AF-S 85/1.8G

Nikon AF-S 50/1.4G

Nikon AF-S 50/1.8G

Vad är egentligen den stora skillnaden på 18.g och 1.4g ? med tanke på att det är en stor prisskillnad. Jag vill ha ett objektiv som fungerar bra till min D60 och framför allt till porträtt, jag skulle helst satsat på ett så billigt objektiv som möjligt men jag vill gärna ha ett med hög kvalitet !

Funkar inte ditt Tamron bra till porträtt?

Ett 85/1,8 blir ungefär likadant fast det ger ytterligare kortare skärpedjup.

Ett 50/1,4 ger kortare skärpedjup och kortare slutartid än 50/1,8, annars är det ungefär som ditt 18-55 inzoomat max. Prisskillnaden beror på att det går åt mer glas till ljusstarka objektiv och glas är dyrt.

Ditt Tamron är väl i det närmaste perfekt? Tycker du att brännvidden är för lång är 50/1,8G ett mycket bra objektiv och motsvarar klassisk porträttbrännvidd på din D60, så mycket billigare kommer du inte undan om du vill köpa något.

Rickard var snabbare ;o)

/Frode

Funkar inte ditt Tamron bra till porträtt?

Ett 85/1,8 blir ungefär likadant fast det ger ytterligare kortare skärpedjup.

Ett 50/1,4 ger kortare skärpedjup och kortare slutartid än 50/1,8, annars är det ungefär som ditt 18-55 inzoomat max. Prisskillnaden beror på att det går åt mer glas till ljusstarka objektiv och glas är dyrt.

sv: Jo mitt 90mm fungerar bra! Jag älskar det objektivet och tar alla mina porträtt med det, problemet är att vid vissa tillfällen fungerar det inte så bra. som tex vid Balfotografering, student, bröllop osv. Det är helt enkelt lite för "Nära" ibland. Men mitt 90mm håller så hög kvalitet att jag är rädd att jag ska köpa något som inte är lika bra som det.

Allright, då låter det som att 50/1,8 skulle kunna vara något!

Tänk på att det måste vara den nya AF-S 50/1,8 G och inte den äldre AF 50/1,8 D eftersom din kamera bara ger autofokus med AF-S objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto