Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Posterisering i NX2

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej hej!

Nu har jag äntligen orkat spara ner bildexempel på vad mitt största problem är med Capture NX2.. Jag antar att jag gör något i fel ordning i programmet så jag inte längre jobbar i raw-filen och hoppas nån kan hjälpa mig runt detta problem:

Båda bilderna är från samma Raw-fil

Den översta från Capture NX2 och den undre från AdobeCameraRaw

Problemet att bilden spricker sönder vid lätt skuggupplättning i NX2 är uppenbar, frågan är varför?

Jag öppnar Nef-filen och väljer "neutral" för låg kontrast så skuggorna inte ska bli igensvärtade och väljer vitbalans "cloudy" i "develop"-menyn då bilden är tagen en molnig dag.

Sen väljer jag först Color control point och ljusar upp det skuggiga partiet lagom mycket.. Då spricker det, jag har även prövat istället med d-lighting+selection control point och kurvor+selection control point..

Inget funkar. Bilden spricker sönder..

Är Capture NX2 så otroligt fruktansvärt katastrofalt dåligt att de inte går att ljusa upp en liten skugga?!

Jag har länge ignorerat problemet.. men missnöjet har bara växt.. Nån som vet hur man ska göra?

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    42 KB · Visningar: 425
Tjabba!
Maila över originalfilen till mig så ska jag se om jag får likadant. Jag själv jobbar med Active D-lightning, men jag kan testa om jag får samma resultat. Ser du min mailadress i profilen min?

Nej då, den var inte för stor. Jag skickade den tillbaka till dig runt fyrasnåret igår. Fick du den? Det tog ett par timmar för filen att komma till mig så "det går inte fort, men det går långsamt".

/L

Nej, hittade bland kvittenserna att den misslyckades. Jag testar igen Lägger så länge upp en jpg här, så får du se vad du tycker...

Jag överexponerade två steg och lättade skuggorna. SKickar över neffen igen på mail så du får se vad jag gjorde.

Bilagor

• DSC_2044ny.jpg
    DSC_2044ny.jpg
    17.9 KB · Visningar: 335
Den kommer inte fram. För stor... Jäkligt mysko att det går att skicka åt ett håll men inte åt det andra...

Så här gjorde jag:
Mytte i kamerainställningar till Porträtt och lade på en brusreducering på 10 och valde bättre kvalitet istället för snabbare. I Snabbfixen ökade jag på exponeringen med 1,5 och skuggvärdet lade jag på 85%.
Ändrade med kurvor omgivningen så den blev mörkare.

Jag ska försöka få över filen igen till dig under dagen. Nu har jag för bråttom!!

//L

Hej hej!

Nu har jag äntligen orkat spara ner bildexempel på vad mitt största problem är med Capture NX2.. Jag antar att jag gör något i fel ordning i programmet så jag inte längre jobbar i raw-filen och hoppas nån kan hjälpa mig runt detta problem:

Båda bilderna är från samma Raw-fil

Den översta från Capture NX2 och den undre från AdobeCameraRaw

Problemet att bilden spricker sönder vid lätt skuggupplättning i NX2 är uppenbar, frågan är varför?

Jag öppnar Nef-filen och väljer "neutral" för låg kontrast så skuggorna inte ska bli igensvärtade och väljer vitbalans "cloudy" i "develop"-menyn då bilden är tagen en molnig dag.

Sen väljer jag först Color control point och ljusar upp det skuggiga partiet lagom mycket.. Då spricker det, jag har även prövat istället med d-lighting+selection control point och kurvor+selection control point..

Inget funkar. Bilden spricker sönder..

Är Capture NX2 så otroligt fruktansvärt katastrofalt dåligt att de inte går att ljusa upp en liten skugga?!

Jag har länge ignorerat problemet.. men missnöjet har bara växt.. Nån som vet hur man ska göra?

Om man tittar på bilderna här ser det ut som att det helt enkelt inte finns något att gräva fram i de djupa skuggorna i ögonen. Har förstås inte sett originalfilen så jag kan ha helt fel. OM det inte finns något att gräva fram blir ju oftast resultatet grått och platt som här. Jag jobbar i Aperture och det skulle vara intressant att testa bilden i det programmet. Om du vill får du gärna maila över den till mig också.

/Mats

[email protected]

Senast ändrad:
Lena, men bakgrunden är ju helt utfrätt? Det är tyvärr något jag inte kan tänka mig.
Finns det kanske nåt sätt att göra som du gör Lena men bara påverka just det partiet i Raw-filen?

Mats, som du ser så funkar det utmärkt i Adobe Camera Raw (den understa bilden i mitt första inlägg) Information finns det gott om då den är korrekt exponerad en gråmulen dag på lågt iso..

Problemet med posterisering uppstår i stort sett alltid när jag ljusar upp skuggor i NX2.. Hade jag varit helt nöjd med resultatet ur Adobe Camera Raw så hade jag bara använt det, men jag gillar färger och den kornliknande strukturen i NX2 mer..

Lena, men bakgrunden är ju helt utfrätt? Det är tyvärr något jag inte kan tänka mig.
Finns det kanske nåt sätt att göra som du gör Lena men bara påverka just det partiet i Raw-filen?

Mats, som du ser så funkar det utmärkt i Adobe Camera Raw (den understa bilden i mitt första inlägg) Information finns det gott om då den är korrekt exponerad en gråmulen dag på lågt iso..

Problemet med posterisering uppstår i stort sett alltid när jag ljusar upp skuggor i NX2.. Hade jag varit helt nöjd med resultatet ur Adobe Camera Raw så hade jag bara använt det, men jag gillar färger och den kornliknande strukturen i NX2 mer..

Trist att den saken inte fungerar bättre i NX2. Jag gav NX2 en chans när det kom men trivdes inte alls i det, även om vissa funktioner lär vara bättre än i andra program. Det är ju inte heller särskilt effektivt att hoppa mellan olika program för att suga ut de bästa funktionerna ur respektive.
Aperture är kanske inte ett alternativ för dig, men det skulle ändå vara intressant att testa bilden.

Jag förstog inte att du inte ville ha himlen utfrätt i och med att frågan var skuggan i mannens ögonvrå. Jag ska titta om jag kan göra något med himlen.

Det är kontrastksillnader mellan den ljusa himlen - som är mulen men ljus - samt personen du fotograferar.

För att motverka att himlen blir utfrätt, är det bästa sättet att använda en upplättningsblixt. Idealiskt vore att kunna två exponeringar (tvinga personen i fråga att stå alldeles stilla) och lägga ihop dessa, men det funkar ju inte praktiskt. Därför är mitt förslag att ta till upplättningsblixten.

//Lena

Jo - en grej till som jag skrev i mailet som inte kom fram.
Mata in active D-lightning i kameran och sätt på högsta.

Det är just det att den bilden är inga problem alls att fixa via Adobe Camera Raw med bibehållen himmel och upplättade skuggor..

Jag har tyvärr misslyckats med detta i NX2, men skulle gärna vilja att det gick, men det verkar nog som om det faktiskt är omöjligt med enkelt digitalt mörkerrumsarbete i NX2.. Synd.

Jag önskar som sagt att det gick i NX2..

I ACR, och utan skuggproblem:

Bilagor

• DSC_2044.jpg
    DSC_2044.jpg
    49 KB · Visningar: 212
Då ska vi se...

I första steget, har jag använt mig av kamerainställningarna i NX2: Dagsljus, moln, Porträtt, skärpning 0, brusreducering 10/5 - bättre kvalitet och brusreducering vid konturer.

Snabbfixen har jag ställt exponeringen på +1 i och med att bilden är underexponerad, eller exponerad för omgivningen, se bild 1. Här har jag också lagt högdagrarna på 100% och även skuggorna.

Bild två: så ser bilden ut efter jag ändrat i framkallningen.

Bild tre: jag har mörkat ner omgivningen.

Bild fyra: himmelen har blivit blå

Bild fem: jag har lagt till glamour glow

Som jag kan se det i första bilden, handlar det inte om att enbart ljusa upp en liten skugga, utan hela mannen är underexponerad. För att få bästa resultat med både bakgrund och förgrund, är det bättre att använda upplättningsblixt, eller spot-mäta mot mannen i fråga och justera bakgkrunden därefter. Att lätta upp skuggorna genom att pressa en del av bilden är svårt. Tittar man på det du laddade upp här på sidan först, tycker jag att han blivit rödmosig också.

Bilagor

• DSC_2044-originalutseende.jpg
    DSC_2044-originalutseende.jpg
    74.5 KB · Visningar: 128
  • DSC_2044-steg 1 framkallning.jpg
    DSC_2044-steg 1 framkallning.jpg
    67.9 KB · Visningar: 125
  • DSC_2044-steg 2 mörkare omgivning.jpg
    DSC_2044-steg 2 mörkare omgivning.jpg
    71.2 KB · Visningar: 128
  • DSC_2044-steg 3 m blå himmel.jpg
    DSC_2044-steg 3 m blå himmel.jpg
    75.9 KB · Visningar: 125
  • DSC_2044-steg 3 m glamour glow.jpg
    DSC_2044-steg 3 m glamour glow.jpg
    69 KB · Visningar: 128
Nu när jag läser inlägget jag gjorde här ovan, kan man tycka att det är underligt skrivet.

Bild 1 är originalbild utan justering alls
Bild 2 är ändrad i Kamerainställningar och i Snabbfixen
Bild 3 som allt ovan, plus att jag har gjort omgivning mörkare
Bild 4 som allt ovan, plus att jag har lagt på blå himmel
Bild 5 som allt ovan, plus att jag har lagt på glamour glow (på kul)

Som jag påpekade tidigare fast med andra ord: det är bättre att fixa till allt så mycket det går vid fotograferingstillfället, än att försöka rädda slarv i efterhand. Man får aldrig bli förvånad, om en bild som är kraftigt under- eller överexponerad inte går att rädda till 100%. Foton tagna på marginalen - som jag tycker det är frågan om här - där kan inte något program prestera på topp. Då skiter det sig hos alla program nånstans, men kanske inte på samma ställe hos samtliga.

Förlåt om jag låter hård, men testa mina förslag som jag kommit med tidigare, både vad gäller vid fotograferingstillfälllet samt med bilden i NX2. Och sätt på Active D-lightning i kameran! Du kan ju testa, snälla!!

//Lena

När man ser originalbilden så är den knappast "korrekt exonerad". I alla fall inte med mina referenser. Men vill man ha den så, så är den korrekt exponerad.
Jag håller med Lena till 100% att en liten blixt i fejset hade blivit betydligt bättre än att försöka rädda sotade skuggor i efterhand, oavsett vilket program man använder.

Skulle jag vilja köpa den här bilden skulle det bli Lenas nr 3, även om bokehn ser lite "ansträngd" ut

Senast ändrad:
Daniel: Problemet är sättet du gör en "colour selection" på.

NX väljer inte avsnittet som förändringen görs i bara efter hur mörkt avsnittet är, utan tar även med "färgton" i valet. Eftersom det finns blandade gulaktiga/rödaktiga fläckar i hans hy (som i alla normala hudtoner!) så blir själva "valet" som upplättningen arbetar på fläckigt (beroende på exakt var du klickar...). Med denna "selection" så gör du antingen "gulaktiga" färgtoner ljusare, och låter rödaktiga hudtoner vara - eller tvärtom. Hoppas du förstår vad jag menar... :-/

Det var en stund sedan jag öppnade NX, men jag ska kolla lite snabbt.

Jag tycker det ser "jämnare" ut om man målar dit korrigeringen med "selection brush" än om man låter programmet välja själv i "selection control point"

"Selection control point" är nog mest avsedd för mindre starka förändringar, samt färgkorrigeringar/stick.

ANNONS
Götaplatsens Foto