Annons

Posterisering i NX2

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang, exponering. För mig är rätt exponering en gråmulen dag en exponering som inte fräter ut himlen. Ganske grundläggande. Och som jag sa innan, jag blir nöjd med resultatet ur ACR, men gillar NX2:s färger och brusstruktur mycket bättre. Tyvärr verkar det ju som om det helt enkelt inte går att jobba med NX2 om man inte kör med blixt-upplättning hela tiden så jag får nog ge upp NX2 helt enkelt. Synd.

Hej igen!

Rätta mig om du hr fel, men du har satt en vitpunkt i himlen. Det gjorde att jag knappast trodde att det spelade nån roll att himmeln var vit.

Om du vill exponera som du gjort, men ändå köra hårt med bildbehandlingen, måste du för att få bästa resultat gå tillväga på annat sätt. Det är tur att du arbetar med råfiler, för jag tycker att du ska göra som följer (om du vill fortsätta exponera som nu):

Dra upp exponeringen i Snabbfixen så personen i fråga blir OK. Spara ner som en tiff.
Ändra sedan exponeringen så att himmeln är OK och spara med annat namn.

Lägg ihop dessa i PS.

Jag testade detta med din bild och även fast jag slarvat på grund av tidsbrist, har jag en bild med mörk bakgrund och ljus människa. Det går att få till det bättre än vad jag har, om man är mer noggrann.

Bilagor

• DSC_2044-091113-a+b.jpg
    DSC_2044-091113-a+b.jpg
    55.5 KB · Visningar: 58
ANNONS
Götaplatsens Foto