Annons

Power Big Meet 2010

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickard.v

Aktiv medlem
Jag brukar ha iso inställt på runt 400 för att inte få för långa slutartider... jag brukar inte se nån skillnad på iso100 och 400 med min kamera.
Jodå visst är det skillnad men inte så stor kanske.

Men när du fottar körande bilar ska du inte ha för snabb slutar tid. Då fryses bilden o den ser parkerad ut.

Läste någonstans att ta en slutartid ungefär lika fort som bilen åker och panorera.
Kör bilen ca 50km/h välj 1/60.
 

Lisa A

Medlem
Jodå visst är det skillnad men inte så stor kanske.

Men när du fottar körande bilar ska du inte ha för snabb slutar tid. Då fryses bilden o den ser parkerad ut.

Läste någonstans att ta en slutartid ungefär lika fort som bilen åker och panorera.
Kör bilen ca 50km/h välj 1/60.
Just då ville jag nog ha skarpa bilder, alltså valde jag en kort slutartid. Den är visserligen i kortaste laget men rätt ofta när jag fotar står jag i skugga och då behövs det lite högre iso. Jag kanske testar att panorera i år istället.
 

Kpl

Aktiv medlem
Jodå visst är det skillnad men inte så stor kanske.

Men när du fottar körande bilar ska du inte ha för snabb slutar tid. Då fryses bilden o den ser parkerad ut.

Läste någonstans att ta en slutartid ungefär lika fort som bilen åker och panorera.
Kör bilen ca 50km/h välj 1/60.
Då skulle jag vilja ge ett tips om att köra samma tid som du har brännvidd, det är också en bra grundregel för att lära sig få skarpa rörelsebilder som t.ex. panoreringar på fordon av olika slag.
Visst, det är så klart beroende av hur hög hastighet objektet har. Testa!
Mycket handlar om att hålla kameran och objektivet stadigt i händerna och vara så mjuk som möjligt i rörelsen när man följer objektet.
Kör alltid följande autofokus om ni har möjlighet till det och håll in avtryckaren, följ objektet hela vägen förbi om kamerans buffer klarar det.
Störst chans att få en skarp bild är när fordonet är precis parallellt med fokalplanet i kameran.
När ni börjar känna er bekväma med detta så är det bara att börja experimentera med längre tider.

Det är enklast att få renare bilder när man är inzoomad till max på t.ex. en 70-200 zoom. Samma sak här, experimentera. Tänk på störande bakgrunder, det kan förstöra vilken bild som helst.
Ju bättre man blir på t.ex. panoreringar desto enklare är det att smeta ut en trist bakgrund genom att använda riktigt långa tider.
 
ANNONS