Annons

Powershot A610 bildkvalité inställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Har ett engigs ultra 2 till min powershot A610, sitter och funderar på om man skall ha näst bästa eller bästa kvalité. Skiljer liksom 300 bilder i kapacitet.

Kommer att skaffa ett Ultra 2 2gigs inom några veckor och då kommer jag att köra med bästa kvalitén. Men behövs det verkligen med så hög bildkvalité i kameran??

Fråga dig varför du köpte en kamera som kan leverera så hög bildkvalitet om du inte har tänkt använda dig av den. Klart att man alltid kör på bästa bildkvalitet så man har så stort utrymme att jobba med bilden som möjligt.

Du måste få in rejält mycket bilder på ett 1 Gb kort med högsta bildkvalitet, eller? Hur ofta tankar du ner bilderna till datorn?

Taka skrev:
ett engigs ultra 2 ... ett Ultra 2 2gigs

Men behövs det verkligen med så hög bildkvalité i kameran??

Du ser nog bara skillnad om du förstorar dina bilder rejält - mer än 30x40cm, skulle jag tro. Beskär du bilderna hårt kan det ju också vara bra. Å andra sidan är det väl dumt att inte välja så bra kvalitet man kan få, om man man har lagringsutrymme.

Även jag ställer mig frågande till den enorma mängden bilder du verkar ta. Ska du åka på långsemester? Raderar du inte de helkassa bilderna direkt? Tar du bilder för ren dokumentation?

Okej, men jag tror också att det handlar om det psykologiska, att jag inte vill känna mig begränsad. Det kan vara värt att ha ett 2 gigs kort för den skullen, då behöver jag inte oroa mig, känner mig tryggare och kan då ta kort utan att tänka på att platsen kommer att ta slut!

Kan säga att jag kan ta 390kort på bästa bildkvalién med ett engigs kort.

Tror att jag kör på bästa bildkvalitén. Känns lite onödigt att chansa så att säga. Inte för att jag tror att jag kommer att knäppa slut på 390 bilder under en tur, men man vet ju aldrig, om man då har tillgång till det dubbla, 780 istället plus att man har ju kvar engigs kortet som ger 390 så känns det som om man är garderad för det mesta! Det känns skönt!

ANNONS
Götaplatsens Foto