Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Powershot G5 och tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

pixelröra

Aktiv medlem
Det verkar vara systemkameror som gäller och efter ett par år med en G5 så är jag lite sugen. Men nu funderar jag på en annan sak. Det finns ju tillbehör till Powershot G5, exempelvis närbildslins, vidvinkel och teletillsats och kanske fler. Någon som provat? Att förbättra macroegenskaperna vore inte dumt, men jag antar att det är dyra grejor. Och går de att få tag på i Sverige?

Närbildslinser behöver inte vara så dyrt. Bara man skaffar adaptern för att kunna montera dem så kan man köpa tämligen billiga sådana från tex Hoya (och det finns ännu billigare).
Jag använde sådana en del på min A70 innan jag skaffade systemkamera. På A70:n kunde jag inte se att bildkvaliteten försämrades något med sådana enkla närbildslinser.

Vidvinkelkonverter och telekonverter brukar ge en del kompromisser vad gäller bildkvalitet och ger kanske inte så mycket i förhållande till va de kostar. (Inte säker på vad de kostar till G5, men till min A70 kostade de 1500-2000kr) Originalkonverters verkar ge bäst bildkvalitet. Det finns billigare från 3:e part.
Originaltillbehör kan troligen vilken handlare som helst som saluför Canon ta hem.

Ta en titt här för lite mer info och bilder och...
http://www.lensmateonline.com/

Gå in på cyberfoto och kolla utgågna modeller där finns mycket att läsa ca 500-1000 kan du säkert få något för...

Jag har filteradaptern och en Hoya +4 närbildslins till min G5:a. Tycker att det blir mycket bra resultat! Med filteradaptern kan jag ju köra polfilter och avtonade filter också.

Kostar inte många hundralappar. Klart värt det.

ANNONS
Götaplatsens Foto