Annons

Powershot S3 IS vs PowerShot A630

Produkter
(logga in för att koppla)

sophiec

Medlem
Väljer mellan dessa kameror och har mycket svårt att bestämma mig för vilken som verkar bäst.

Kommer huvudsaklingen använda kameran till att dokumentera mina två pojkars uppväxt. Men jag har alltid varit lite smått intresserad av foto i allmänhet och ska börja fota mer på allvar nu har jag tänkt. Hittills har bristen på en bra kamera hindrat mig från att ta sånna bilder jag har velat.

Någon som har/har haft någon av dessa och kan ge mig lite tips och råd?

/ Sophie

Hej!

Jag har en A710 IS och en S2 IS. S2:an är ju föregångaren till S3 och 710:an liknar 630 så det är ju ganska likt det du väljer mellan.

Min tanke var att 710:an skuller ersätta S2:an som behändig familjekamera (jag har en systemkamera som första val).

Nu blev det så att jag behöll S2:an också då jag tycker den tar något bättre bilder och telezoomen är verkligen användbar. Även i familjesammanhang tycker jag att mycket tele är bra att ha. Det ger möjlighet att fota barn och vuxna på lite distans vilket gör att man kan fånga dem utan att de känner sig fotograferade. Sökaren är också bättre på S2 än 710 vilket jag tycker är en fördel. Med S2 använder jag nästan aldrigt displayen för att komponera - med 710 alltid. En smaksak.

En negativ sak med 710 är att det tar lång tid för blixten att ladda om. Vet inte om det är samma på 630.

Nackdelen med S2/S3 är att de är något större, den går inte ner i mina jackfickor vilket 710:an gör.

Filmkvalitén är verkligen bra på båda vilket är skoj när man vill ha lite klipp på familjemedlemmarna.

Ett svårt val du har - vilken du än väljer blir det säkert bra bilder på familjen!

Lycka till!

Mvh
Anders

Hej, Sophie!

Jag har en S3 IS som jag köpte i somras. Jag håller med Anders om att lång zoom kan vara bra när man ska fotografera barn.

S3 IS har ju dessutom optisk bildstabilisering. Det vet jag inte om A630 har.
Jag tog i somras på semestern en bild på en fyraåring i släkten på ganska långt avstånd uppifrån en höjd, på högsta zoom (12x), och på fri hand. Dessutom beskar jag bilden ganska kraftigt i Elements efteråt.

Även den beskärda bilden blev lika skarp och fin som om jag skulle ha tagit den på det avstånd den ser ut att vara tagen, fast då hade jag behövt kunna flyga för att ta bilden ur den vinkeln.

Nu är ju både barn och vuxna olika villiga att bli fotograferade, men personligen föredrar jag alltid att fotografera människor när de inte väntar sig det eller är medvetna om det. Inte på ett kränkande sätt naturligtvis, men exempelvis semesterbilder som inte bara är poseranden framför kameran. Bilderna blir mycket mer äkta och naturliga då, tycker jag. Och då, men även vid många andra tillfällen, kan en lång zoom vara mycket användbar.

En nackdel jag har upptäckt gäller manuell fokusering. Om du är intresserad av att använda manuell fokus skulle jag rekommendera en kamera med optisk sökare istället. S3 IS har bara elektronisk sökare och hittils tycker jag pga det att det är ganska svårt att utnyttja manuell fokus.

Annars har jag mest gott att säga om S3 IS. Det är min första kamera och jag ville köpa en kamera som var tillräckligt avancerad för att kunna lära mig fotografera med manuella inställningar, men som ändå hade automatik att börja med. Än så länge har jag inte ångrat mitt val.

Nackdelen, med tanke hur du först och främst tänkt använda den, är väl att det inte är en kamera man stoppar i fickan precis, så ska man ha med den när man går hemifrån är det ett måste med någon form av väska.

Jag ska tillägga också att jag nästan inte vet någonting alls om A630, så jag kan inte göra några jämförelser, utan erfarenheter av och omdömen om A630 överlåter jag åt de som kan den kameran.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Tack för era inlägg!

Efter mycket velande fram och tillbaka har jag äntligen bestämt mig för A630. Efter att ha läst en hel del recensioner har jag kommit fram till att den verkar ta extremt bra bilder och att det inte är speciellt stor skillnad mellan den och S3 IS (Om man inte räknar med zoomen då såklart ;)).
Det som till slut avgjorde valet var storleken. Är rädd för att jag inte skulle ta med mig S3 IS pga storleken och det kvittar det ju vilken kamera man har om den ändå bara ligger hemma och samlar damm. Sen är ju A630 en tusing billigare också, vilket ju är trevligt. ;)

/ Sophie

Hej, Sophie!

Det är just det med S3 IS. Den kräver en kameraväska på uppemot 1x1x1 decimeter om man ska få plats med en eller två extra batteriuppsättningar också, och det är inte roligt att ha fullt av lockande motiv runtomkring sig, men tomma batterier i kameran.

Jag kanske ska ta och kolla upp A630 för egen del. Jag hade i alla fall tänkt köpa en extra kamera som är smidigare att ta med sig lite överallt, och som samtidigt tar bra bilder.

Jag funderade på en Ixus, men A630 låter ju verkligen intressant eftersom den i de recensioner du läst fått så fina omdömen för bildkvaliteten.

Lycka till!

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto