Hej, Sophie!
Jag har en S3 IS som jag köpte i somras. Jag håller med Anders om att lång zoom kan vara bra när man ska fotografera barn.
S3 IS har ju dessutom optisk bildstabilisering. Det vet jag inte om A630 har.
Jag tog i somras på semestern en bild på en fyraåring i släkten på ganska långt avstånd uppifrån en höjd, på högsta zoom (12x), och på fri hand. Dessutom beskar jag bilden ganska kraftigt i Elements efteråt.
Även den beskärda bilden blev lika skarp och fin som om jag skulle ha tagit den på det avstånd den ser ut att vara tagen, fast då hade jag behövt kunna flyga för att ta bilden ur den vinkeln.
Nu är ju både barn och vuxna olika villiga att bli fotograferade, men personligen föredrar jag alltid att fotografera människor när de inte väntar sig det eller är medvetna om det. Inte på ett kränkande sätt naturligtvis, men exempelvis semesterbilder som inte bara är poseranden framför kameran. Bilderna blir mycket mer äkta och naturliga då, tycker jag. Och då, men även vid många andra tillfällen, kan en lång zoom vara mycket användbar.
En nackdel jag har upptäckt gäller manuell fokusering. Om du är intresserad av att använda manuell fokus skulle jag rekommendera en kamera med optisk sökare istället. S3 IS har bara elektronisk sökare och hittils tycker jag pga det att det är ganska svårt att utnyttja manuell fokus.
Annars har jag mest gott att säga om S3 IS. Det är min första kamera och jag ville köpa en kamera som var tillräckligt avancerad för att kunna lära mig fotografera med manuella inställningar, men som ändå hade automatik att börja med. Än så länge har jag inte ångrat mitt val.
Nackdelen, med tanke hur du först och främst tänkt använda den, är väl att det inte är en kamera man stoppar i fickan precis, så ska man ha med den när man går hemifrån är det ett måste med någon form av väska.
Jag ska tillägga också att jag nästan inte vet någonting alls om A630, så jag kan inte göra några jämförelser, utan erfarenheter av och omdömen om A630 överlåter jag åt de som kan den kameran.
Vänliga hälsningar.
Lasse C