Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Powershot S60

Produkter
(logga in för att koppla)

Åke-Sune

Avslutat medlemskap
Hej!
Har nyligen inhandlat en S60 då de manuella funktionerna, vidvinkel mm tilltalade mig.
Dock så har jag problem med att den ofta har svårt att fokusera med autofokusen. Detta gäller såväl auto, P och M.
Använder på arbetet en IXUS 400 och har jämfört dessa genom att fota under exakt lika förhållanden. Resultatet är att ixusen autofocus är överlägsen i att hitta fokuseringspunkter.

Har någon liknande problem eller har jag missat någon grundläggande inställning? De recensioner på kameran jag läst är nästan bara positiva.
Tycker spontant att en nyare S60 åtminstone borde matcha Ixus 400.

Tacksam för hjälp

Vänligen

Åke-Sune

Jag har inga större problem med fokuseringen hos min S60.

Någon gång har jag tyckt att den har varit lite långsam (den lyckades t ex inte alltid fokusera på en häst som rörde på sig, men ibland hann kameran med) och en annan gång ville den hellre fokusera på bakgrunden än förgrunden men det kan möjligen ursäktas med att förgunden (ett smultron) inte fyllde ut hela fokuseringsramen så en del av bakgrunden fanns också med inom ramen.

I de flesta övriga fall har den fokuserat helt enligt mina önskemål och tagit mycket skarpa bilder.

/Staffan

ANNONS
Götaplatsens Foto