Annons

Praktica, bra val för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

mb90

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Tänkte börja med analog fotografering från grunden och behöver således en kamera och objektiv.

Jag är 15 år gammal så jag har inte så mycket pengar att spendera så trots att begagnade systemkameror idag är billiga så är ändå dom flesta lite för dyra. Jag har därför tittat ganska mycket åt Prakticas modeller som är billiga men som det ändå (om jag förstått det rätt) finns en mängd objektiv till (syftar då på modellerna med M42 gänga) Bland annat så har jag funderat på MTL 5B-modellen.

Så det jag helt enkelt undrar är om ni tycker att en Praktica från 70/80-talet är ett bra val att lära sig analog fotografering med?

/Markus

Senast ändrad:
Hej Markus,
Jag tycker att det är bra kamera för att lära sig fotograferings grunder. Själv har fotograferat med Praktica på 70-talet. Jag känner inte modellen MTL 5B men jag antar att det är helt manuell kamera och kräver lite kunskap om exponeringen. Kanske blir det inte många korekta bilder från början men så småningom klarar du det. Lycka till med fotografering.
/Stefan

Nej, det tycker jag väl inte riktigt. Gamla analoga kameror är så billiga överlag, så satsa på något märke som fortfarande "lever". Spontant tänker jag en äldre Pentax eller Chinon (med bajonettfattningen). Brukar man kunna hitta jättebilligt, och det finns massor av bra optik som också är billig, och passar till Pentax digitalkameror om den dagen kommer. Med det inte sagt att det är det bästa som finns, men jag tror du har stor chans att bygga upp ett bra system billigt.

MattiasL skrev:
Nej, det tycker jag väl inte riktigt. Gamla analoga kameror är så billiga överlag, så satsa på något märke som fortfarande "lever". Spontant tänker jag en äldre Pentax eller Chinon (med bajonettfattningen). Brukar man kunna hitta jättebilligt, och det finns massor av bra optik som också är billig, och passar till Pentax digitalkameror om den dagen kommer. Med det inte sagt att det är det bästa som finns, men jag tror du har stor chans att bygga upp ett bra system billigt.

Som jag förstått Markus kan inte spendera mycket pengar på kameran. Praktica med tre objektiv går att köpa för rund 500 kr. Liknande Pentax utrustning kan man inte köpa biligare än för ung. 2000 kr. Jag tycker att det är tveksamt att binda sig till Pentaxsystem i framtiden genom att skaffa pentaxoptik. Att satsa på Pentax gäller bara de som har ganska dyra objektiv med Pentaxfattning. Markus kan lika bra börja med Praktica och sen när han vet vad han står - välja system.
/Stefan

cheste skrev:
Att satsa på Pentax gäller bara de som har ganska dyra objektiv med Pentaxfattning. Markus kan lika bra börja med Praktica och sen när han vet vad han står - välja system.
/Stefan

Hur menar du?
Alla P/K-objektiv kan man använda på Pentax´ dslr.

Jag plåtar med MF-objektiv på min *ist DS. Några objektiv har jag fyndat för ett par hundringar på Tradera.

Jag avråder bestämt från köp av Praktica. Om du får den ska du givetvis ta emot den, men önska dig något bättre. Practica är inte dåliga kameror. Men jag hävdar att de är oinspirande att jobba med och saknar charm.
Några egenheter: Det tar lång tid att byta objektiv p g a av gängan.
Ljuset mäts vid arbetsbländare.

Bästa valet för dig om du tänker dig att fota färg, är antagligen en bättre spegelreflex från 70-talet med manuell fokus. Nikon, Pentax, Olympus, Canon, Minolta. Hellre en kamera som du gillar att ta med dig, och ett enda objektiv, än en Practica med flera som du ändå inte orkar byta, utan bara går och släpar på.
Tänker du fota mycket dia kanske du ska titta på lite nyare spegelreflex med autofokus och mer avancerad ljusmätare.

ANNONS
Götaplatsens Foto