Annons

Skarpt allround-objektiv till 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

cy_berg

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag har läst en hel del trådar på detta eminenta forum och det är verkligen intressant med så mycket samlad "expertis" för mig som är ganska grön när det gäller fotografering. Jag har genom åren fotograferat en hel del, men egentligen utan så mycket eftertanke avseende bildernas kvalitet eller komposition. Det har till största del handlat om familjebilder, d.v.s. ren dokumentations-fotografering. För en massa år sedan köpte jag en Canon D30 (d.v.s. den som kom i början av 2000-talet, 3,2 megapixel eller vad det nu kan ha varit), mycket beroende på att jag hade en gammal "analog" EOS systemkamera och på så vis kunde flytta över det gamla kit-objektivet (ett Canon 35-80, 4-5,6). Jag fotade en hel del med D30-kameran men uppfattade alltid bilderna som gråa, livlösa och inte speciellt skarpa.

För ett tag sedan köpte jag ett 1000D-hus i princip på impuls, och har först nu de senaste veckorna börjat använda det. Jag har flyttat över mitt gamla Canon kit-objektiv till den och det är det enda objektiv jag har just nu. Jag har läst en del om detta gamla objektiv och det verkar väl inte direkt varit guds bästa skapelse om man säger så. Jag är därför sugen på något nytt. Jag har läst en stor mängd trådar här inne så det kanske blir en viss redundans i min fråga men jag hoppas ni har tålamod :)

Jag tycker definitivt att mitt gamla kit-objektiv funkar väldigt mycket bättre på min 1000D än min gamla D30, men det jag saknar mest är skärpa. Helst av allt skulle jag såklart vilja ha detta:
* Skarpt
* Ljusstarkt
* Bränvidd 15-300
* Max kostnad (nytt eller begagnat): 5000:-

Men, det faller såklart på sin egen orimlighet, det är jag fullt medveten om. Man måste med andra ord kompromissa. Så, vad ska jag ha det till? Jag använder min kamera mestadels till följande: Familjebilder inomhus och utomhus, och diverse ute i naturen. Jag har alltid haft någon form av romantisk inställning till att man verkligen borde ha en super-zoom, men egentligen vet jag inte om jag egentligen behöver det. Min brorsa köpte en Nikon för ett tag sedan med ett tillhörande 18-200 objektiv och det är ju alltid lite kul att kunna zooma in ordentligt. Men, som sagt, egentligen vet jag inte om jag har så stor nytta av det. Ett exempel: Igår var jag ute i skogen med min son på snart 3 år. Jag tog en del bilder på honom och hans kompisar och använde mest brännvidd mellan 35 och 50mm. Enstaka bild med max zoom. Min son och min fru var ute och paddlade kanot en stund under skogsrundan igår och då hade jag väl iof kunnat ha nytta av mer zoom. Mindre än 80 som ytterläge känns hur som helst lite svårt att gå med på så att säga.

Jag kan också tycka att 35mm är lite väl "stort", kanske i och med att min 1000D är en crop-kamera. Därför har jag funderingar på något som börjar kring 20 eller kanske ännu mindre.

Jag tittade först på Canons 18-200 som man verkar kunna få för omkring 4000 eller vad det nu är. Men, när jag har läst om det här på forumet så känns det som en hyfsat stor kompromiss när det gäller skärpa etc. Man kan väl sammanfatta min prioritering såhär:

* Att det är skarpt är viktigast
* Ljusstarkt är bra men jag tar inte SÅ mycket bilder inomhus så det är lite mer underordnat.
* Jag hade gärna haft kvar 80mm som minsta brännvidd, och gärna haft något lägre än 35mm
* Budget: Ca. 5000:-, nytt eller begagnat.

Jag har ju ingen aning om hur skarpt (eller inte skarpt, rättare sagt) som mitt gama 35-80 kit-objektiv är, men ni här inne kanske kan relatera till det.

Som sagt, tack för ett bra forum :)
/Kristian
 
18-55is och 55-250is ger fantastisk kvalitet för pengarna.Båda har bildstabilisering vilket kan vara guld värt vid vissa förhållanden.
 
För 5000 kanske du kan få tag på ett begagnat EF-S 15-85, ett mycket skarpt och bra objektiv. Annars kanske ett Sigma 17-70, ljusstarkare, finns i versioner med och utan stabilisering, skärpa likvärdig med 15-85 nästan i alla fall.
 
För 5000 kanske du kan få tag på ett begagnat EF-S 15-85, ett mycket skarpt och bra objektiv. Annars kanske ett Sigma 17-70, ljusstarkare, finns i versioner med och utan stabilisering, skärpa likvärdig med 15-85 nästan i alla fall.

Ja, just 15-85 har jag läst en del om idag och det verkar ju väldigt lovordat :) En idé är helt klart att försöka hitta ett sådant begagnat för nypriset verkar en bit över min budget. Jag har sett att det verkar ersätta det gamla 17-85 och det kan man få ganska billigt begagnat har jag sett. Någon som vet om hur mycket "sämre" detta är jämfört med 15-85?
 
17-85 är i optisk kvalitet ungefär som det vanliga kitobjektivet 18-55 IS men har förstås fördelen framför detta av större brännviddsomfång. Det har IS (stabilisering) och ultraljudsmotor (USM). Det nyare 15-85 är betydligt skarpare, har större omfång och är välbyggt med såväl IS som USM.

Alltså, EF-S 17-85 är inte alls dåligt, men det finns bättre alternativ. Jag skulle själv föredra någon av Sigmavarianterna 17-70 framför EF-S 17-85. Men EF-S 15-85 är utan tvekan bäst av alla normalzoomar för APS-C-kameror med lite längre zoomomfång. 15 mm är en rejäl vidvinkel och 85 är ganska mycket tele. Täcker det mesta!

Det finns annars en hel del ännu skarpare och ljusstarkare alternativ, fast med kortare omfång, typ 17-50 eller så, från både Canon, Sigma och Tamron.

Själv har jag en äldre Sigma 17-70/2,8-4,5 utan stabilisering och utan HSM motor. Mycket skarpt, men låter en del när det fokuserar och fokuserar inte så snabbt och missar oftare än senare varianter med HSM-motor och stabilisering (OS).

HSM och USM är samma sak i Sigma- resp Canon-tappning, liksom OS och IS. Fördelen med HSM/USM är att fokusmotorn är tyst och snabb och att man när som helst kan ta över och fokusera mauellt utan att behöva slå om någon knapp. Bara att vrida på fokusringen.

Du kan jämför olika objektiv på många olika siter. SLR Gear är bra tycker jag.
 
Tack för bra information och tips :) Bara för att förtydliga: Det kit-objektiv jag äger är ett 35-80 (Canon) som satt på en analog EOS jag köpte i mitten av 90-talet så jag har ingen aning om hur skarpt det kan anses vara. Tack för tipset om SLR Gear, jag ska ta mig en titt där :)

17-85 är i optisk kvalitet ungefär som det vanliga kitobjektivet 18-55 IS men har förstås fördelen framför detta av större brännviddsomfång. Det har IS (stabilisering) och ultraljudsmotor (USM). Det nyare 15-85 är betydligt skarpare, har större omfång och är välbyggt med såväl IS som USM.

Alltså, EF-S 17-85 är inte alls dåligt, men det finns bättre alternativ. Jag skulle själv föredra någon av Sigmavarianterna 17-70 framför EF-S 17-85. Men EF-S 15-85 är utan tvekan bäst av alla normalzoomar för APS-C-kameror med lite längre zoomomfång. 15 mm är en rejäl vidvinkel och 85 är ganska mycket tele. Täcker det mesta!

Det finns annars en hel del ännu skarpare och ljusstarkare alternativ, fast med kortare omfång, typ 17-50 eller så, från både Canon, Sigma och Tamron.

Själv har jag en äldre Sigma 17-70/2,8-4,5 utan stabilisering och utan HSM motor. Mycket skarpt, men låter en del när det fokuserar och fokuserar inte så snabbt och missar oftare än senare varianter med HSM-motor och stabilisering (OS).

HSM och USM är samma sak i Sigma- resp Canon-tappning, liksom OS och IS. Fördelen med HSM/USM är att fokusmotorn är tyst och snabb och att man när som helst kan ta över och fokusera mauellt utan att behöva slå om någon knapp. Bara att vrida på fokusringen.

Du kan jämför olika objektiv på många olika siter. SLR Gear är bra tycker jag.
 
Ja, just 15-85 har jag läst en del om idag och det verkar ju väldigt lovordat :) En idé är helt klart att försöka hitta ett sådant begagnat för nypriset verkar en bit över min budget. Jag har sett att det verkar ersätta det gamla 17-85 och det kan man få ganska billigt begagnat har jag sett. Någon som vet om hur mycket "sämre" detta är jämfört med 15-85?
Ett beg 17-85 kan du säkert få för under 2000 kr och det tycker jag känns väldigt prisvärt.
 
Tack för all input :) Jag har kollat runt en hel del nu och velat lite fram och tillbaka. Jag hittade ett begagnat 17-85 hos en lokal handlare men det var sålt när jag kom dit...Men, nu har jag lyckats hitta ett begagnat 15-85 av en privatperson för 4000:- vilket jag tycker kändes som ett bra pris, så det ska bli väldigt kul att hämta det nästa vecka :) Som sagt, tack för er input och ett bra forum i övrigt!

/Kristian
 
ANNONS