Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Praktisk skillnad mellan nya och gamla TS-E 24?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Mycket går ju att läsa mig till, och den nya ska ju vara bättre på alla sätt och vis. Är det någon som har praktiskt erfarenhet och ge råd om skillnaden i pris är värt det eller inte?

Scandinavian tar 12.300:- för gamla modellen, och 19.000:- för nya, och det är ju ändå nästan 7000:- skillnad...Med dagens dollarkurs kostar nya modellen ca 15.000:- på BH i New York. Frågan är vad det är för tullsats på objektiv? Eftersom jag har företag så kvittar jag ju momsen.

Mycket går ju att läsa mig till, och den nya ska ju vara bättre på alla sätt och vis. Är det någon som har praktiskt erfarenhet och ge råd om skillnaden i pris är värt det eller inte?

Scandinavian tar 12.300:- för gamla modellen, och 19.000:- för nya, och det är ju ändå nästan 7000:- skillnad...Med dagens dollarkurs kostar nya modellen ca 15.000:- på BH i New York. Frågan är vad det är för tullsats på objektiv? Eftersom jag har företag så kvittar jag ju momsen.

7% har jag för mig att tullsatsen är på objektiv.
Har själv ett TSE 24II på väg från BH har inte haft TSE objektiv förrut men köpte det för att ha ett grymt vidvinknel för bla landskap, väldigt smidigt att göra panorama shoots med etc.

7%, inte farligt! Ska dubbelkolla för säkerhets skull, men det ser nog ut som att det får bli II'an från BH så småning om! :)

7%, inte farligt! Ska dubbelkolla för säkerhets skull, men det ser nog ut som att det får bli II'an från BH så småning om! :)

Max 8% ska se om jag kan hitta någon tidigare tulldeklaration i bokföringen. Stod själv nr 1 i kön hos cyber sedan i maj utan resultat och i förra veckan fanns det lite tillgänglig på BH så var inte mycket att tveka på, sparade dessutom ett par tusen.

Dollarkursen är ju ganska trevlig just nu också...

Den praktiska skillnaden verkar vara priset. Bra att det blev löst :)

Den nya har oberoende rotering mellan shiftdelen och tiltdelen. De behöver inte längre ligga i samma plan eller förskjutna 90 grader. Man kan få sin gamla modifierad om man vill ha den på det andra sättet jämfört med hur de kommer från fabrik, hur de nu kommer.

Jag antar att den nya är vassare optiskt också.

Tja det kan man väl säga jämför man de båda så vill man inte köpa den gamla, ser ut som något billigt pirat objektiv i jämförelse :)

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-TS-E-24mm-f-3.5-L-II-Tilt-Shift-Lens-Review.aspx

Efter att ha läst den genomgången, mycket bra länk förresten, så är det ingen tvekan om att det är nya modellen som gäller! Hade dock inte suttit fel med en TS-E 17 också, men den är ju så ruskigt dyr!

Men en beställning av TS-E 24/3.5L II får det bli snart :)

ANNONS