Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Present men vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonnin01

Ny medlem
Tja. Min sambo fyller snart år och jag tänkte köpa en kamera till henne för hon klagar så mycket på bilderna den tar. Vi har en ixus 100 och min fråga är om det är lönt att uppgradera till något i samma pris klass och vilken? Kollade lite på en Sony nex-5 kan det vara ett alternativ eller bättre att ta lite dyrare kompaktkamera? Hoppas på svar /johan

Det var ju en alldeles utmärkt idé för en födelsedagspresent! Den ska jag komma ihåg när jag lyckats få lite mera pengar i plånboken. Samt en sambo...

Det är ABSOLUT INTE bättre att köpa en lite dyrare kompaktkamera än en NEX-5. En dyrare kompaktkamera kommer att ge en endast en obetydlig förbättring i bildkvaliteten i jämförelse med den kompakt ni redan har. Det enda som ev. kan vara "bättre" är att storlek och vikt kan vara en liten aning mindre än för NEX:en..

Men eftersom det är bildkvaliteten din sambo klagar på, så skulle jag avråda från att köpa ännu en kompaktkamera - det är en födelsedagspresent som hon med allra största sannolikhet då kommer att bli missnöjd med. Det är inte säkert att hon (eller du) kommer att se någon skillnad överhuvudtag gentemot den kompakt ni redan har.

Dessutom säljs ju NEX-5:an just nu till ett rejält nedsatt pris, eftersom dess efterträdare, NEX-5N, precis har börjat säljas. Detta gör att en dyrare kompaktkamera, som t.ex. Canon G12, t.o.m. skulle komma att kosta mer än en NEX-5:a!

Jag ska inte säga mer än att NEX-kamerornas bildsensor-area är 13 gånger större än sensorn ni har i er kompaktkamera. Den bildkvalitet man får från en NEX är förnämlig. Skaffade en själv för inte så längesedan, och jag förvånas varje över den fina bildkvalitet som en sådan pyttekamera klarar att ge. Jag vill säga rakt av att det är mycket svårt att hitta någon annan APS-C kamera på marknaden, oavsett pris, som ger synbart bättre bildkvalitet. OK, NEX-5N förstås... Den är tydligen den kamera som är marknadens bästa för tillfället, även om man inkluderar alla DSLR-kameror med samma sensorstorlek.

Dessutom är NEX:arna högst sannolikhet de kameror på marknaden som är allra roligast att fota med!
.

Senast ändrad:
Tja. Min sambo fyller snart år och jag tänkte köpa en kamera till henne för hon klagar så mycket på bilderna den tar. Vi har en ixus 100 och min fråga är om det är lönt att uppgradera till något i samma pris klass och vilken? Kollade lite på en Sony nex-5 kan det vara ett alternativ eller bättre att ta lite dyrare kompaktkamera? Hoppas på svar /johan

Eftersom du skriver att sambon klagar på de bilder kameran tar så undrar jag vad ni använder den till? Kameror tar ju inga bilder, bra eller dåliga. Det är vanligt att människor uttrycker sig just så och det tyder ibland på att felet kan ligga hos fotografen.

Som fotolärare får jag många liknande frågor och det handlar ofta om handhavandet av kameran.
Det kanske är en fotokurs du skall köpa till din sambo, eller en kurs i bildbehandling. Det finns många som köper dyra kameror och klagar på sina bilder för att de inte vill lägga ner någon tid på redigering, eller för att de inte går nog nära motivet, för att de inte håller kameran stilla eller för att de använder fulblixten, för att ta vanliga exempel.
Det hjälper inte att köpa en bättre kamera om fotografen( jag har ingen aning om hur duktig din sambo är) är den svaga länken.

Jag kan VARMT, rekommendera en NEX-5!! Blir hon inte nöjd med den så är det konstigt. Och jag såg att Elgiganten säljer ut nu för 2990 kronor..... och det, är Oförskämt billigt.... Nästan, så jag funderar på att köpa en till. Jag köpte bland de första när den kom och gav 7000.
Idag är den en flitig vän, hos både mig och min dotter...... Och som hennes kompisar uttrycker det.... "den är CP-bra".... :) Rekommenderas varmt, speciellt till det priset, så är det Mycket, kamera för pengarna.... Lycka till! /Peter-L

Det ligger nog lite i det att min sambo inte är någon expert på att ta bilder men det vill jag inte påpeka för henne :). Men det kan vara så att det är något fel på ixusen vi har för vi kollade igenom albumen och bilderna som den tog 2år sen är mycket bättre. Bilderna blir suddiga bara vid mista lampa tänd. Jag tänkte så här om jag köper en bra kamera så kan hon iaf inte klaga på den bara på att hon behöver gå just en fotokurs för att lära sig ta bilder =) tack för svaren iaf.

Det ligger nog lite i det att min sambo inte är någon expert på att ta bilder men det vill jag inte påpeka för henne :). Men det kan vara så att det är något fel på ixusen vi har för vi kollade igenom albumen och bilderna som den tog 2år sen är mycket bättre. Bilderna blir suddiga bara vid mista lampa tänd. Jag tänkte så här om jag köper en bra kamera så kan hon iaf inte klaga på den bara på att hon behöver gå just en fotokurs för att lära sig ta bilder =) tack för svaren iaf.

Du är en klok man, din sambo kommer att bli glad! Dessutom har du en viktig poäng, om hon får en bra kamera och det ändå inte blir bra bilder så kommer hon själv att upptäcka att det kanske behövs lite fortbildning i ämnet.
Det brukar fungera så. Tidigare hade jag mest nybörjarkurser, men nu är det 90 % människor som köpt en systemkamera och kört fast.
Lycka till!

PS: NEX är ett bra förslag, men kvinnor har en speciellt dragning mot Panasonics nya G3, som också är en mycket bra kamera med behaglig storlek.

...xz-1

Kolla på en Olympus XZ-1 som rankas som en av de vassaste kompaktkamerorna just nu. Jag är grymt nöjd med den och min DSLR står mest och samlar damm just nu. Den är riktigt bra i dåligt ljus så blixten har jag knappt använt. :) Är du mer inne på Canon finns ju S95 (eller snart S100) som en vass, ljusstark kompakt. Av spegellösa systemkameror har jag läst mycket gott om Panasonics GF2 och GF3. Cyberphoto tycker jag har bra korta översiktliga recensioner som jag tittar mycket på. Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto