Annons

Pressa Tri-X i Rodinal

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Hej.
Jag undrar om någon vet var man finer tider för pressning av Tri-X400 i Rodinal?
Jag skulle behöva tider både för ett och två steg, men finner inget varken på Kodaks eller Agfas hemsida...
Någon som vet?

hmm... jag letar också efter tider för att pressa tri-x!!! finns inga på massive dev...

finns det nån vänlig själ här som har koll på tider och spädning för att pressa tri-x så blir jag jätteglad :))

Tri - x Rodinal

Arbetade mycket med rodinal tidigare
hade dessa tider för tri - x
1:75 14 1/2 min 400 asa
1:100 18 min 800 asa
1:100 20 min 1600 asa

används som engångsframkallare
vid förblötning vilket rekommenderas
så lade jag på en minut. Hur blev det
de flesta svart/vita musikerporträtten
i min portfolio är 1600 asa och med
ovanstående tid.

mvh
Lasse

Jag framkallar Tri-x (800) i 16 ½ minut när rodinalen är spädd 1+50. Har aldrig vågat testa med 1600 och rodinal då jag tycker att redan vid 800 börjar det se ut som asa 3200 framkallad i D76...

Vilken spädning hade du tänkt köra? Jag har kört en del pressad Trix i 1+100 (favoritspädningen för pressat här just nu). 800 iso hmnade igår på ca 22,5 minuter i den spädningen (längre än de andras alltså, men resultatet blev riktigt bra).
Hur iso 1600 hamnat här kan jag kolla senare. Tiderna brukar kunna bli väldigt långa iaf.
Starkare blandningar har jag kört på pressad Trix någon gång, men inte blivit lika nöjd.

Fast jag rekommenderar nog att köra testremsa innan "rätta" filmen framkallas iaf.

tack för alla svar!! men jag är fortfarande fundersam!

lasse säger: 1:100 20 min 1600 asa
lotta säger: 1:100 22.5min 800 asa

(tack åsa för att du bekräftade mina funderingar om hur vi gjorde på skolan!: 1:50 18.5 min 1600 asa.)

åsas funkar bra men jag är lite nyfiken på att tasta med 1:100 spädning.

då kommer dock en stor fråga! jag blandar bara till 0.5l vätska eftersom jag har en liten framkallningsburk och kör snålvariant. räcker det med bara 5ml rodinal till en 36-rulle!??

alla funderingar och råd är mer än hjärtligt välkomna!!! :))

Jag skrev också "kör en testremsa";)
På mina bilder och Lasses musikerbilder är det stora skillnader på ljusförhållanden. Jag testar mig fram varje gång jag plåtat under nya förutsättningar. Ett av mina enda exempel exempel på webben med rodina l+100, 20° är denna http://www.lottaelofsson.com/people/04.jpg

5ml till 500ml-dosa är rätt (1+100). Hur många rutor på filmen har ingen betydelse där. Jag använder spruta då jag mäter upp.

ANNONS
Götaplatsens Foto