Annons

Pressad film åt "fel håll"

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas U

Aktiv medlem
Hej. Plåtar en hel del analogt med olika kameror och film. Noterar alltid i telefon och i anteckningsbok vilken film jag har i vilken kamera.
När jag i dag plockade ut en vad jag trott varit en Portra 400 (som jag dessutom överexp 0,5-1,5 steg) så var det visst en Portra 800 som satt i. Har alltså exponerat hela filmen mot 800 istället för 400.
Framkallar inte själv så jag får ju nämna detta där jag framkallar men blev ändå nyfiken, är det ngn som kört pressning åt detta håll, medvetet el omedvetet? Går det alls o vad händer? Kanske bara att släppa o se hur det blir o styra upp det vid scanning o med ps...
// A
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Du har överexponerat 400 ISO, alltså har du exponerat efter ca. 200 ISO och inte 800 ISO.
Negativ färgfilm är inte lika känslig för överexponering som t.ex diafilm.
Om inte labbet kan minska framkallningstiden något åt dig så är det nog ingen katastrof i alla fall.
 

Andreas U

Aktiv medlem
Nej det är helt riktigt. Åt "fel håll" är väl fel uttryck, snarare för mycket åt "rätt håll". Det kommer nog funka på de flesta rutorna...
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Generellt brukar film vara klart mera tolerant för överexponeringar än för underexponeringar och kan hantera ända upp till 4-5 stegs överexponering.
Precis tvärtemot digitala kameror som är lite tvärt om. :)

Säg bara till när du lämnar in rullen på framkallning så fixar de allt.
 
ANNONS