Annons

Pressbilder, (Sthlms explosionerna)

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Jag har följt nyhetsrapporteringen under kvällen runt explosionerna i eftermiddag.

Under kvällen har jag tittat på stillbilder från platserna & det som pågår i stan, bildspel på de olika tidningarnas sidor.
Det är väldigt bra kvalitet på dem, fotade i svagt ljus...är det med kameror t.ex Nikon D3s med dess möjlighet till "hög-ISO" fotande osv. de blir till?

Hur högt behöver man ställa ISO talet, för att få såna bilder i snöig stadsmiljö i mörker?
Vad använder de för inställningar m.m?

/John

plåtade här om dan själv för helsingin sanomat i helsingfors snöbilder på kvällen. Låg mellan 1600 och 3200 ISO / f4 / 1/30-1/80. Räcker bra i stadsmiljö.

http://kameratrollet.se/brandbilder...ppan-101021/6490-brand-klippan-101021.jpg.php

ISO 200, bländare 8 och en sekund i slutare. Hemligheten? Stativ. Rawfil, så vitbalansen ställde jag in efteråt. Jag drog även in en film från samma tillfälle så då fick jag manuellt ställa in vitbalansen: http://vimeo.com/16066647
Det regnar i filmen.

Ett annat tips är den här när det blir så mörkt att färgbruset sticker i ögonen: Gör den svartvit.
http://kameratrollet.se/brandbilder/brandicentralabjuv/mg_0347.jpg.php
ISO 12800, bländare 2,8 och 1/160 sek. Bildstabilisator är guld värt även vid kortare brännvidder.

Senast ändrad:
En gissning, men jag tror inte fotojournalister kan lita på att dom kan eller hinner mecka med gråkort och testbilder utan man justerar säkert i efterhand.

För den här typen av bilder finns det väl egentligen ingen "rätt" vitbalans (till skillnad från studiobilder, produktfoto och liknande). Man får nog sätta en vitbalans i efterhand som känns bra för det man vill berätta. "Rätt" färger i en nattbild med konstiga färger från gatubelysning och mer eller mindre vitt ljus från skyltförnster och annat finns nog inte heller, jag tror det kan vara svårt att definiera vad som är en lämplig testbild, och jag tror inte heller man alltid vill ha en bild som ser ut att vara tagen i neutralt vitt ljus för då försvinner nattstämningen.

Nej, det är ju rimligt... Men det vore intressant att få veta. Efterbearbetar man istort sett alla bilder som går ut i tryck......?

Ja det gör man. Då talar vi alltså seriösa tidningar med seriösa bildavdelningar och seriösa fotografer. Visst ser man en jäkla massa obehandlat skit därute, men i regel så behandlas och färgkorrigeras det som går i tryck.

RAW är faktiskt så gott som hela svaret på vitbalansen. Kör auto wb och rättar till det sen i konvertern för att efterlikna närmast sanningen. Ibland om du har tid tar du testbild och ställer in det på kelvins. Och visst har ögat blivit såpas vant att man ofta kommer ganska nära med att ratta in ett kelvintal från ryggmärgen.

OJ, trådskaparen var uppe riktigt sent och tog sovmorgon idag...Men tackar för svaren(!) :-D

Jag testade inatt att ställa in min D3000 på "Hi 1" som jag förstått ska "motsvara" ISO 3200, och fota gården från balkongen. Slutartid på 1/25-1/60, VR på, och utan VR på.

Grynigt/brusigt som f_n, med min kamera, men väntat...Men man ser ju iaf. vad det föreställer och gör man den liten så, kan man skicka bilden till någon bekant för att bara illustrera något man sett och vill visa...

/John

ANNONS