Annons

Pressbilder, vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Vilken funktion anser ni att pressbilder har? Alltså bilder i dagspress. Jag tycker mig skönja en skillnad mellan unga och äldre tidningsmedarbetare, yngre verkar mer digga annorlunda konstnärliga bilder medans de äldre verkar föredra raka rena enkla avbildningar. Vad hyser ni för tankar och funderingar kring pressbilder? Vilken är deras funktion? Har ni bra exempel på BRA pressbilder? Jag vill gärna starta en diskussion kring detta ämne och är glad för alla infallsvinklar på ämnet.
2:
Vad anser ni är de etiska reglerna för en pressbild? Får man påverka genom exempelvis påkalla uppmärksamhet? Hur "rent" ska man jobba? När blir det ett "smutsigt" jobb? - om man ber ngn göra ett moment?
MVH // JM
 

raderad12

Aktiv medlem
Bildjournalisten bör väl "rapportera" lika sanningsenligt som den skrivande journalisten.

Detta är något att fundera kring när det talas om manipulerade pressbilder. Ofta beskylls den digitala tekniken sas. mellan raderna i de diskussionerna - "det har blivit så lätt att manipulera" - som om det inte var lika lätt att ljuga i text. Det är alltså inte teknik det handlar om, det är förtroendet för journalisten det handlar om, och detta oavsett om denne levererar text, bild eller ljud.
 
Senast ändrad:

raderad12

Aktiv medlem
JonasII skrev:
Va?! Då skulle vi ju aldrig få se en riktig bild...
Haha! Ja, många av tidningarnas texter är ibland väl så "photoshoppade", i synnerhet de korta på förstasidorna..

Men allvarligt, sanningen är den springande punkten. Skall man bara ha ett porträtt på en person som artikeln är tänkt att handla om, då är det givetvis helt i sin ordning att instruera personen man fotar. typ. - Vi går in i skuggan, bilden blir bättre då. Men om bilden skall visa en händelse så kan ju inte fotografen arrangera händelsen eftersom det blir lika mycket osanning som att spåna ihop en text på obekräftad hörsägen. Om bilden dessutom är vacker, estetisk eller vad man nu vill kalla den, så är ju det bara ett plus, så länge den är sann.
 

Michael Eklöf

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad man ska tycka, ta till exempel överarrangerade bilder såsom denna:
Katt i motor

Kan bara föreställa mig hur det ser ut:
- Okej, ni två står vid bilen och ser _riktigt_ fundersamma ut, och lilltjejen håller katten här nära kameran.
- Försök att se riktigt nöjd ut! Och se till så att katten inte smiter...
- Bara en bild till, håll i den ordentligt nu!
- Strålande, det där blev ju jättenaturligt!
 
ANNONS