Arne S skrev:
Mårten, jag tycker det är verkligt fina bilder du tagit. MYCKET bra jobbat!
Nu får jag väl alla FS pressfotografer på mig, men jag hoppas ni tar det på rätt sätt, som en reflektion.
Hur ska man se det här som pressfotograf? Klart att jag har förståelse för att ni är där för att göra ett bra jobb. Jag är faktiskt också övertygad om att ni gjorde det, de bilder jag sett tidigare har varit helt ok.
Men kanske kan man se det så här. Mårten är en kille med ambitioner inom foto. Han uppmärksammar en händelse, plockar med sig sin utrustning och drar dit. För att ha roligt? Ja, jag kan väl inte se annat än att det i så fall är positivt med glädje och kreativitet inom fotografin, eller? Det tyder dessutom på att killen har ambitioner. Resultatet han visar här tycker jag visar på talang. Förmodligen har han också uppfört sig bra, annars hade nog arrangörerna hanterat det. Så kanske var det en duktig blivande kollega som stod där mitt ibland er och som med sin i sammanhanget enkla utrustning tog klart konkurrenskraftiga bilder, riktigt konkurrenskraftiga.
Det kunde lika gärna varit ytterligare en riktig pressfotograf som stod där och då hade han/hon förmodligen accepterats utan något muttrande. Men platsen för alla hade varit densamma och det hade inte setts som ett problem.
Det behöver inte ha varit så, och jag hoppas jag har fel, men jag kan tänka mig att en orsak till muttrandet var att Mårten inte såg ut som alla andra, han hade inte rätt "kod", var inte "en i gänget". Han tillhörde inte gruppen och det var därför ok att fälla kommentarer. Är det så tycker jag nog att det tåler att reflekteras över.
Detta innebär inte att vi ska låta alla amatörer tränga sig fram bland pressfolket hur som helst, men den risken torde vara obefintlig. Det är inte många som har de ambitionerna och den viljan. Och de som har det bör vi ta hand om, en mer eller mindre kan nog kvitta.
Lycka till i ditt fortsatta fotgraferande Mårten!
Jag är övertygad om att du själv är kapabel till att föra din talan här i tråden, men jag var bara tvungen att skriva vad jag kände när jag läste det. Om du tycker att jag trampar dig på tårna ber jag om ursäkt.
Anm: När jag skriver "ni", "er" o.s.v menar jag inte de som hittills svarat här i tråden. Jag menar gruppen pressfotografer som allmänhet.