Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

presskort.org 2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Eftersom varken journalist eller fotograf är några skyddade titlar kan vem som helst kalla sej för det o använda vilken handling som helst för att "bevisa" det. Det borde vara fel att påstå att legitimationen är förfalskad, ska verkligen bli intressant att se om han blir dömd för "urkundsförfalskning".

Dessutom tog han bilder? Då är han ju fotograf.

Snacka om publicering av namn o bild och dessutom personnummer... svenska (kvälls)tidningar verkar bli alltmer på när det gäller att publicera namn och bild på misstänkta brottslingar. Än är han inte dömd (den här gången).
 

KGS

Aktiv medlem
Ja, de är snabba på att döma i varje fall ;-) och lika snabba på att byta sida när det behövs...
 

wikman

Aktiv medlem
Jo, det skall mycket till att han blir fälld pga presskortet, speciellt eftersom han som har presskort.org (som jag gått i samma klass med i 9-10år) redan har gått igenom processen och blivit friad.
 

KGS

Aktiv medlem
Fattar inte ens att nåt åklagarbiträde ens funderar på att ta upp just den saken, om de nu gör det, det kanske bara är Expressen som funderar i de banorna. Förutom ett fåtal skyddade titlar kan jag kalla mej precis vad jag vill o tota ihop ett dokument med diverse nuffror o en bild på utan att det är falskt.

Av den anledningen skulle jag inte heller köpa nåt från presskort.org, det är ett enkelt litet hemmapyssel framför datorn o en lamineringsmaskin...
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Fattar inte ens att nåt åklagarbiträde ens funderar på att ta upp just den saken, om de nu gör det, det kanske bara är Expressen som funderar i de banorna. Förutom ett fåtal skyddade titlar kan jag kalla mej precis vad jag vill o tota ihop ett dokument med diverse nuffror o en bild på utan att det är falskt.

Av den anledningen skulle jag inte heller köpa nåt från presskort.org, det är ett enkelt litet hemmapyssel framför datorn o en lamineringsmaskin...
Hmmm varken jag eller någon på Expressen tror jag har SAGT att presskort.org gör något fel.
Det jag säger bara att deras kort används ju för att lura folk.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
presskort.org är lagliga, men jag förstår inte dem som köper dem. Är det inte rätt pinsamt att åka fast i någon kontroll för att spela press. Att folk inte vågar bara säga att de skulle vilja komma in och fotografer, ofast blir man insläppt. Ett visitkort är bättre och ärligare.

På SM i Motocross på Järva MK såg jag en kille som bar sitt fejkade presskort på bröstet lika stolt som han bar sin 10D och sitt VITA 70-200/2,8... Han hade ju kommit in om han frågat i förväg.... Bara dumt och oschysst mot riktig press som faktiskt behöver korten.
 

davidvpt

Aktiv medlem
Tittar man lite snabbt på bilden på expressens sida så ser kortet ut att likna ett äkta ID-kort med tillägget Press. Så det som åklagaren eventuellt skulle reagera på är inte att det står press på kortet utan att det försöker efterlikna en identitetshandling som inte är giltig, dvs urkundsförfalskning.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
froderberg skrev:
presskort.org är lagliga, men jag förstår inte dem som köper dem. Är det inte rätt pinsamt att åka fast i någon kontroll för att spela press. Att folk inte vågar bara säga att de skulle vilja komma in och fotografer, ofast blir man insläppt. Ett visitkort är bättre och ärligare.

På SM i Motocross på Järva MK såg jag en kille som bar sitt fejkade presskort på bröstet lika stolt som han bar sin 10D och sitt VITA 70-200/2,8... Han hade ju kommit in om han frågat i förväg.... Bara dumt och oschysst mot riktig press som faktiskt behöver korten.
Nu för tiden har väll de korten inte så stor betydelse. Jag har vart å fotat sport mm. Räcker att jag drar fram mitt 300 2.8 utanför entrén så skriker dem "ah, pressen hitåt" så slipper man allt bök. Jag hade nog inte tackat nej till ett sånt Press-leg ändå. Jag bryr mig inte spec mkt heller om vad andra gör för att komma in. Bara irriterande med alla svenssonviktigpettrar..

/M
 

aolsson

Aktiv medlem
Där jag bor nu är det polisen (SFPD) som utfärdar presskort. Tidningar och byråer ordnar kort för sina anställda och för "stringers". Underlättar en del då ordningsmakten kan skilja agnarna från vetet. Även i andra fall då ett äkta presskort får en annan pondus liksom.
 

wikman

Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Är det inte så att Presskort.org är godkända för att tillverka just ID-kort?
Korten från presskort.org är inga ID handlingar, och gör inget sken för att vara det heller om man kontrollerar dem noga. De är dock gjorda så att det ser ut som att de är ID handlingar.

Kolla bilden på korten på deras hemsida så ser ni att "stämpeln" endast informerar om att identiteten är kontrollerad, de begär ju in handlingar för att verifiera att kortet utfärdas till den person som beställt.

Men jag håller med tidigare talare, det är bara onödigt att springa runt och vifta och låtsas. Jag har en plastad variant som visserligen är ganske lik ett id/presskort men mer som namnbricka som jag sätter på mig ibland, för att folk runt omkring skall veta att man är fotograf, på större tillställningar får man dock detta från arrangören.

Jag hade visserligen ett presskort.org kort i min ungdom, det gav mig då entré till väldigt många mässor & konserter, men redan då (för 10+ år sedan) stramades det åt så att man var tvungen att kontakta dem i förväg.
 

melker2001

Aktiv medlem
Presskort

Kom av en slump in på denna tråd och är nyfiken på vem som utfärdar dom "äkta" presskorten.
 

NixXxoN

Aktiv medlem
"På SM i Motocross på Järva MK såg jag en kille som bar sitt fejkade presskort på bröstet lika stolt som han bar sin 10D och sitt VITA 70-200/2,8... Han hade ju kommit in om han frågat i förväg"

Jo men då kanske det kostar lite också eller släpper de in allt löst folk som bara vill fota lite?
 

aolsson

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Hoppade snabbt till din profil för att se vilken diktatur du befinner dej i... jag borde kanske inte ha blivit överraskad.
Tja hemma är det om jag inte minns helt fel journalistförbundet som är inblandat. Här finns ingen gemensam organisation för journalister. Och det är i samband med brott och olyckor som pressskorten har användning och gissa vem som då ska avgöra vilka som kommer igenom avspärningen? Jo polisen.

På alla evenemang, konserter med mera får man snällt söka ackreditering av arrangören. Då är "backstage pass" mycket mer värdefullt än presskort.

En annan sak är att et ID-kort utfärdat av stor tidning kan öppna dörrar ändå.
 
ANNONS