Annons

Prestandabehov vid direktfångst

Produkter
(logga in för att koppla)

chanel55

Aktiv medlem
Hur mycket datorprestanda behövs vid direktfångst av bilder, använder Nikon D850? Kommer köra trådlöst om det gör någon skillnad!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag vill påstå att wifi kommer vara flödets flaskhals, så du kan nog köra med valfri spec på datorn.

(Jag skriver ”nog” eftersom jag aldrig hört talas om, eller upplevt, några särskilda prestandautmaningar. Men det är inte något jag pysslat särskilt mycket med och därför är min erfarenhet begränsad)
 

apersson850

Aktiv medlem
Hur många bilder ska du ta varje minut? Annars blir det som att fråga hur stark motor du behöver i en bil, utan att veta hur du tänker köra.
 

apersson850

Aktiv medlem
Då har du ju tio sekunder till varje bild. Om du inte tänkt föra över bamsiga RAW-bilder så går det bra. Det är som Petter skriver, det är WiFi som kommer att bromsa dig, inte datorn.
Vilken klass av WiFi har D850 stöd för?
 

chanel55

Aktiv medlem
Då har du ju tio sekunder till varje bild. Om du inte tänkt föra över bamsiga RAW-bilder så går det bra. Det är som Petter skriver, det är WiFi som kommer att bromsa dig, inte datorn.
Vilken klass av WiFi har D850 stöd för?
Wifi 5 kommer jag köra 1,1gbit/s och max storlek raw-bilder
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
50 MB är ungefär 400 Mbit

Det är nästan tre filer i sekunden om du verkligen kommer upp i 1,1 Gbit/s. Men jag gissar att dessa siffror mest är marknadsavdelningens. Verkligheten brukar se annorlunda ut.
 

cowboy

Aktiv medlem
Om du plåtar .NEF med Nikon D850 och har Capture One Pro v20 på datorn (MacBook Pro 15’ retina mid 2015, macOS Catalina) och använder TetherTools USB-kablar så dyker bilden upp på datorskärmen 0,5-1 sekund efter exponeringen.

Detta ovanstående är alltså med kablage mellan dator och kamera, inte trådlöst.
Hur mycket flaskhals det trådlösa blir har jag ingen aning om.
 

chanel55

Aktiv medlem
Om du plåtar .NEF med Nikon D850 och har Capture One Pro v20 på datorn (MacBook Pro 15’ retina mid 2015, macOS Catalina) och använder TetherTools USB-kablar så dyker bilden upp på datorskärmen 0,5-1 sekund efter exponeringen.

Detta ovanstående är alltså med kablage mellan dator och kamera, inte trådlöst.
Hur mycket flaskhals det trådlösa blir har jag ingen aning om.
Ska klaras av på 8 sek trådlöst enligt Tether tools.
 

cowboy

Aktiv medlem
Ska klaras av på 8 sek trådlöst enligt Tether tools.
I så fall (förutsatt att du har en hyfsat modern dator och ett bra wifi-nät) så tror jag att du kommer att se bilden på datorskärmen cirka 9 sekunder efter exponeringen.

Min dator är 5+ år gammal och är verkligen inget prestandamonster.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Wifi 5 kommer jag köra 1,1gbit/s och max storlek raw-bilder
Använder du kamerans inbyggda WiFi, eller tillbehöret WT-7?

Några kommentarer från nätet:


”... the builtin BT & WLAN functions are quite limited and work only with the "Snapbridge"-Apps for Android and IOS. The best you can achieve via that is a transfer of a 2 MP image to those devices ...

[...]

”... Nikon's WT-7 is able to transfer data close to 1 GBit/s. ... [Nikon claim] ...”


 

chanel55

Aktiv medlem
Använder du kamerans inbyggda WiFi, eller tillbehöret WT-7?

Några kommentarer från nätet:


”... the builtin BT & WLAN functions are quite limited and work only with the "Snapbridge"-Apps for Android and IOS. The best you can achieve via that is a transfer of a 2 MP image to those devices ...

[...]

”... Nikon's WT-7 is able to transfer data close to 1 GBit/s. ... [Nikon claim] ...”


Tether tools direct air har jag tänkt använda, verkar snabbare och mer stabil.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, men kameran ifråga har tydligen både inbyggt WiFi och möjlighet att ansluta nån extra WiFi-adapter. Lite som Canons 1DX Mark III. Kör du med inbyggda eller tillbehöret?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Här är en som har testat det du ska göra:

the Nikon raw files from the D850 would make it to Capture One fully rendered in about 10 seconds. For point of comparison, the same image over a wired connection took 3 seconds.”

” 5 GHz is better for larger files at shorter distances. This is what I used when measuring my cameras. 2.4 GHz is better for smaller files at longer distances.
[...] shooting raw plus JPEG. The JPEGs, being smaller, would transfer far faster. Essentially they would hit Capture One first as a preview and then be followed by the eventual arrival of the raw file.”


 
ANNONS