Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris på CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Bling

Aktiv medlem
Hmm, - tänkte köpa CS3, - och håller ett öga på priserna, -eftersom det går att beställa nu för leverans ett par veckor.

Adobe tar 7.700 och diverse webbutiker tar 8-8.300:-

När jag kollade priser på CS2 för ett par månader sedan, - så kostade det hos Adobe 7.700 och det billigaste alternativet på nätet var 5.900 (tror det var dom priserna, - det skillde i alla fall strax under 2.000:- )

Alltså nånstans har priserna börjat gå ner, - och jag undrar hur lång tid det brukar ta när en ny version kommer ut?

Kanske nån har hittat nåt ställa som är billigare än 7.700:- ?

Priserna går väl ned något när det kommer en ny version och butikerna har kvar gamla versioner. Så det dröjer säkert ett bra tag med tanke på att CS2 kom för 2 år sedan.

Kollade Pricerunner bl a men det ligger runt 7700:- ink moms för en engelsk version.

Jaha, du menar att det lägre priset på CS2 bara var nu på slutet? Jag trodde att det kanske hade legat på det priset ett tag.

Jaja,- jag har nog inte tålamod och vänta på att priset ska gå ner.

Jag hoppades på en prissänkning på nya versionen, - annars kunde jag ha köpt CS2 och uppgraderat, - hade inte blivit mycket skillnad... men men "too late for that".

Du kan köpa CS3 från B&H i New York, levereras med UPS på 3 dagar. Pris 648,95 USD + UPS 46,85 USD. Dollarn står i ca 7.10 SEK, så med 25% moms blir priset 6175 SEK, du sparar 1550 SEK.

En uppgradering blir däremot inte billigare från B&H. CS2->CS3 kostar 198,95 USD + UPS 44,10 USD. Med samma dollarkurs och 25% moms blir det 2157 SEK och från Adobe Sverige är priset 2225 SEK i kartong och 2155 SEK för en nerladdning. Du kan inte ladda ner från Adobe i USA.

Mvh/Lars-Erik

Men är det inte så att inte licensen gäller om det inte är köpt i Sverige. Har för mig att jag har läst det nånstans..?

Så vitt jag känner till får du använda programmet var som helst i världen, förutsatt att du köpt rätten att använda programvaran via Adobe eller av Adobe auktoriserad återförsäljare och inte bryter mot bestämmelserna i amerikansk exportlagstiftning som syftar till att förhindra spridning av högteknologisk hård- och mjukvara till "icke önskvärda länder", typ Kuba, Iran, Nordkorea etc.

Det enda problem jag ser med att köpa mjukvara från USA, är om CD-skivan inte skulle fungera, då får du göra dig besväret att skicka tillbaka den till USA för utbyte. Då gäller att du fyller i rätt blankett hos tullen, annars åker du på moms en gång till när en ny skiva kommer till Sverige. Om risken för det strulet är värt 1500 kr är ju upp till var och en.

Mvh/Lars-Erik

alfin skrev:
Så vitt jag känner till får du använda programmet var som helst i världen, förutsatt att du köpt rätten att använda programvaran via Adobe eller av Adobe auktoriserad återförsäljare och inte bryter mot bestämmelserna i amerikansk exportlagstiftning som syftar till att förhindra spridning av högteknologisk hård- och mjukvara till "icke önskvärda länder", typ Kuba, Iran, Nordkorea etc.

Det enda problem jag ser med att köpa mjukvara från USA, är om CD-skivan inte skulle fungera, då får du göra dig besväret att skicka tillbaka den till USA för utbyte. Då gäller att du fyller i rätt blankett hos tullen, annars åker du på moms en gång till när en ny skiva kommer till Sverige. Om risken för det strulet är värt 1500 kr är ju upp till var och en.

Mvh/Lars-Erik

För licenser köpta i Sverige gäller viss fri support. För USA-licenser finns ingen fri support alls, inte ens i USA. De debiterar för supportsamtal.

alfin skrev:
Det enda problem jag ser med att köpa mjukvara från USA, är om CD-skivan inte skulle fungera, då får du göra dig besväret att skicka tillbaka den till USA för utbyte. Då gäller att du fyller i rätt blankett hos tullen, annars åker du på moms en gång till när en ny skiva kommer till Sverige.
Hej, Lars-Erik!

Menar du risken att få en defekt skiva, eller kan det vara så att vissa amerikanska mjukvaruskivor inte är läsbara på datorer köpta i Europa?
Det senare låter konstigt, tycker jag. Men om så skulle vara, finns det då något effektivt sätt att se till att man köper rätt typ av skiva redan från början?

Mvh.
Lasse C

ring adobes support och fråga om det är någon skillnad på att få telefonsupport beroende på om du har köpt din version i usa eller i sverige - så har du ett ordentligt svar istället för att vi gissar

tycker att adobes support är toppen och det fungerar verkligen som man räknar med (har en svensk version av CS 3 dock) men om jag ska gissa tror jag verkligen inte de gör någon skillnad beroende på vart du inhandlat licensen så länge den är "äkta"

Till Jörgen:
Tack för omtanken, men jag hade tänkt köpa engelskspråkig version i alla fall.

Till Oskar:
Tyvärr har jag inte samma goda erfarenhet av Adobes telefonsupport som du. Efter ett antal menyval angående vilken produkt, problemtyp etc jag har, förväntar jag mig att komma till någon som kan programmet, i mitt fall Elements. Icke då! Grabben i luren sitter och... just det, gissar!

Till alla:
Jag är fortfarande nyfiken på om det kan vara så att det används andra format på mjukvaruskivor köpta i USA och att dessa därför ibland inte är läsbara i datorer köpta i Europa?
Jag har svårt att tro att det skulle vara så, men Lars-Eriks inlägg gjorde mig lite fundersam. Kan vara bra att veta generellt, inte bara angående CS3.

Mvh.
Lasse C

Jag tror du får MYCKET svårt att överhuvudtaget lyckas köpa programmet från USA.
Jag har försökt från Amazon. Icke sa nicke !
Adobe vill ju inte att folk ska köpa där priserna är någorlunda anständiga !

Jag själv köpte en "specialversion" i Asien !
Kostade 200 bath.
Nu skriker väl moraltjärringarna snart !

Gården skrev:
Jag själv köpte en "specialversion" i Asien !
Kostade 200 bath.
Nu skriker väl moraltjärringarna snart !

Varför betala för piratkopior? Det är ju bara idiotiskt. Ladda då hellre ner programmen själv så tjänar iallafall ingen på kopieringen. Största felet med kopieringen är, enligt min åsikt, inte att företag som Adobe förlorar pengar utan att andra männskor tjänar pengar på piratkopieringen.

Men ännu bättre, registrera er på en högskolekurs och utnyttja studentrabatten för att köpa en fullversion för under 3000:- Lagligt och oerhört prisvärt.

reflux skrev:
Varför betala för piratkopior? Det är ju bara idiotiskt. Ladda då hellre ner programmen själv så tjänar iallafall ingen på kopieringen. Största felet med kopieringen är, enligt min åsikt, inte att företag som Adobe förlorar pengar utan att andra männskor tjänar pengar på piratkopieringen.

Men ännu bättre, registrera er på en högskolekurs och utnyttja studentrabatten för att köpa en fullversion för under 3000:- Lagligt och oerhört prisvärt.

Du har helt rätt i sak. Men på dvd:n jag köpte fanns i stort sett alla Adobes program utom Lightroom som var för nytt då.
Hålla på att ladda ner från nätet vill jag inte göra pga dåliga erfarenheter sen tidigare.

Studentversion var jag också inne på, att be någon i släkten "langa" en licens :)

Lasse C skrev:
Menar du risken att få en defekt skiva, eller kan det vara så att vissa amerikanska mjukvaruskivor inte är läsbara på datorer köpta i Europa?
Jag syftade på om skivan av någon anledning skulle vara defekt. Vi har samma CD skivor här som där.

Gården skrev:
Jag tror du får MYCKET svårt att överhuvudtaget lyckas köpa programmet från USA.
Jag har försökt från Amazon. Icke sa nicke !
Adobe vill ju inte att folk ska köpa där priserna är någorlunda anständiga !
Det går utmärkt att köpa från tredjepartsleverantörer. B&H fungerar definitivt.

Varför det inte skulle gå från Amazon vet jag inte, men jag tror du gjort något fel om du försökt och det inte gick att beställa.

Däremot kan du inte köpa från Adobe direkt, de hänvisar dig till Adobe Sverige.

Samma sak när jag nyss uppgraderade virusprogrammet från Symantec. Går inte att betala i dollar, man skickas till den svenska siten och får betala i SEK.

alfin skrev:
Det går utmärkt att köpa från tredjepartsleverantörer. B&H fungerar definitivt.

Varför det inte skulle gå från Amazon vet jag inte, men jag tror du gjort något fel om du försökt och det inte gick att beställa.

Däremot kan du inte köpa från Adobe direkt, de hänvisar dig till Adobe Sverige.

Samma sak när jag nyss uppgraderade virusprogrammet från Symantec. Går inte att betala i dollar, man skickas till den svenska siten och får betala i SEK.

Det var mysko !
Jag försökte köpa Nikon Capture NX från Amazon,men nekades. Samma svar fick jag när jag ville köpa optik och blixt från Amazon.
Från B & H gick det däremot alldeles utmärkt att köpa Nikonprodukter. Har däremot inte provat med Adobes mjukvaror därifrån.

ANNONS
Götaplatsens Foto