Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisfall när Sony uppdaterar objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Sony är väl ökänd för att uppdatera sina kameror oftare än någon annan med prisfall för de gamla som följd. Nu kör de samma grej med objektiven. Hur många av den första versionen av 70-200/2.8 försöker folk sälja nu, konstigt nog till premiumpris, när uppdaterade versionen kommit. Välkomna till verkligheten, lär inte gå så bra med priserna folk vill ha. Men är iofs en följd av deras höga prissättning. Skulle aldrig ge mer än 10 papp för gamla versionen, som med Canon ungefär. Vissa Sonyobjektiv som erfarit detta är väl 24-70/4 och 35/2.8, men lär bli fler. Alla utmärkta objektiv iofs, men de nya ärså mycket bättre.
 

taz_k

Aktiv medlem
De nya är klart bättre men SÅ stor skillnad är det inte. Jag tror 70-200GM kom ca 2018. Svårt att föreställa sig att den extra skärpa man får på 2.8 skulle vara avgörande.

Låt säga att nypris på GM1 låg ~27kkr då borde man kunna få ~14kkr för ett begagnat i utmärkt skick. 10kkr låter lågt.

Normalt är jag rätt taggad på att uppdatera objektiv men tycker helt enkelt att skillnaderna är för små. Undantaget är Sony/Zeiss 35/1.4 där GM-versionen är klart bättre.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu äger jag inte Sony, men är man rättvis har även Canon och Nikon uppdaterat sina proffszoomar regelbundet. Beakta att dessutom var det ringa skillnad på Canon EF 70-200/2,8 L IS II USM och Canon EF 70-200/2,8 L IS III USM t ex. Sedan är Sonys nya 70-200 tydligen påtagligt förbättrad jag med den gamla och nya 24-70 är mycket nättare än den gamla. Man får väl se det som positivt att Sony gör förbättringar. Foto prylar har aldrig varit en bra investering. Man får njuta av det man har och själv uppgradera om man tycker det nya erbjuder något väsentligt bättre fast då kommer ju de prospektiva köparna av ens prylar veta om det och begpriset blir därefter.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja Sony började att komma i gång mera ordentligt med objektiv, och kameror A7RIII, A7III när hela kameravärlden var mättad på försäljning listorna. Canon ägare kunde välja och vraka bland enorma mängder begagnade objektiv som också varit uppdaterade flera gånger om ofta med stegvis bättre optisk stabilisering i sina objektiv. Det går inte att backa tiden om man så önskade, Sony har väl inte ännu släppt något nyare 70-200f/4 tex det första var inte riktigt så där kanon, där Canon tidigt kom med försäljnings framgångar då f/4 objektiven var lättare och billigare. Nu vimlar det av objektiv från andra tillverkare för E-fattningen, men tar ett tag att hinna ut på beg-marknaden, det är så klart bara positivt men tänk om det hänt för 10-12 år sedan, Canonobjektiv från 2009 och framåt hänger tydligen med bra på tex en R5, har för mig att Fröderberg nämnde något sådant.
 

lattesweden

Aktiv medlem
Nu äger jag inte Sony, men är man rättvis har även Canon och Nikon uppdaterat sina proffszoomar regelbundet. Beakta att dessutom var det ringa skillnad på Canon EF 70-200/2,8 L IS II USM och Canon EF 70-200/2,8 L IS III USM t ex. Sedan är Sonys nya 70-200 tydligen påtagligt förbättrad jag med den gamla och nya 24-70 är mycket nättare än den gamla. Man får väl se det som positivt att Sony gör förbättringar. Foto prylar har aldrig varit en bra investering. Man får njuta av det man har och själv uppgradera om man tycker det nya erbjuder något väsentligt bättre fast då kommer ju de prospektiva köparna av ens prylar veta om det och begpriset blir därefter.
Som med många andra prylsporter så är det enklaste sättet att få ihop en miljon kronor inom foto att helt enkelt starta med två miljoner och sedan jobba sig nedåt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Elektronikkomponenter har stigit 15-30% i pris på mycket kort tid på världsmarknaden. O leveranstiderna har ökat rejält.
Aluminium ökar med 30-100%.
 
ANNONS