Annons

Prisfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Prisfråga - broschyr

Jag vet att många har frågat om priser förut, så jag ber om ursäkt att jag gör det också.

Lite av det som hänt, Förra året så fotade jag lite åt min gammla gymnasieskola, bilder till deras hemsida. Då kom vi överens om att skolan bara fick använda bilderna på hemsidan, och dom har inte gjort något fel.
Men nu är det så att skolan ska trycka upp broschyrer för alla programmen, och då vill dom använda 4 av mina bilder i en av dessa. Och visst tusan blir jag glad över det, men jag vet inte vad jag ska fakturera för? Upplagan som jag har förstått kommer ligga på ca 30 000ex.

Till detta kommer att jag inte har något eget företag, vilket jag hoppas inte blir för stora problem. Helst vill jag inte använda frilandsfinans eftersom dom tar en hel del i avgift, så det ser jag som en sista utväg.

Har ni några frågor så svarar jag gärna, jag är lite till mig just nu så jag kan ha missat att skriva något, men det är första gången jag sålt bilder till tryck.

Senast ändrad:
Det finns bara tre sätt vad jag vet.

Starta eget och fakturera.
Få skolan att betala ut motsvarande lön. Fast om man sätter sådant i system så kommer skattemyndigheterna att ha synpunkter så småning om.

Använd frilansfinans. Om man inte lyckas med ovan så är det väl inte mer än rätt att betala för att någon löser dina problem? Få lär ju göra det gratis om du inte är riktigt tjenis med någon som redan har företag.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Det finns bara tre sätt vad jag vet.

Starta eget och fakturera.
Få skolan att betala ut motsvarande lön. Fast om man sätter sådant i system så kommer skattemyndigheterna att ha synpunkter så småning om.

Använd frilansfinans. Om man inte lyckas med ovan så är det väl inte mer än rätt att betala för att någon löser dina problem? Få lär ju göra det gratis om du inte är riktigt tjenis med någon som redan har företag.

Mvh
Maverick

Hmm, frilansfinans kanske är lättast, man kan inte göra det genom "hobbyverksamhet"?

Och ett problem kvarstår, jag vet inte hur mycket som är rimligt att fakturera?

Jimpawa skrev:
Hmm, frilansfinans kanske är lättast, man kan inte göra det genom "hobbyverksamhet"?

Och ett problem kvarstår, jag vet inte hur mycket som är rimligt att fakturera?

Nä, inte som hobbyverksamhet. Såvida inte skolan vill betala ut svart. Men skolan är skyldig att betala arbetsgivaravgifter ifall summan överstiger 999:-(tror jag det är).

Hobbyverksamhet fungerar mest mot vanliga privatpersoner.

Jag har inte koll på priserna i huvudet. Men som privatperson så tycker jag väl att åtminstone 750:-/bild är rimligt. Kör du via frilansfinans så lägg på moms.

Mvh
Maverick

Re: Prisfråga - broschyr

Jimpawa skrev:
Helst vill jag inte använda frilandsfinans eftersom dom tar en hel del i avgift, så det ser jag som en sista utväg.
6 % av fakturabeloppet tycker jag inte är så himla mycket. Personligen är jag lite förvånad att de inte behöver ta ut mer för att blir arbetsgivare för fullständigt okända personer.

Efter att ha läst på lite mer om frilansfinans så får det nog ändå bli genom dem, det känns smidigat tror jag. NU är bara frågan på priset, är 750:- per bild rimligt? eller är der för mycket/för lite?

200cm skrev:
Vad skulle skattemyndigheterna ha för synpunkter på det?

Dom kommer att anse att du är egenförentagare och vilja skatta dig efter det. A-kassan har oxå synpunkter på det för övrigt. Så har man otur blir man blåst på a-kassan om det skulle behövas. Fast det kanske man blir ändå numera.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Dom kommer att anse att du är egenförentagare och vilja skatta dig efter det.
OK, då kanske jag förstår lite mer av vad du menar.

Det är väl ett problem som uppstår först när man har flera olika uppdragsgivare? Om man är arbetstagare och har ett antal uppdragsgivare anser skattemyndigheten att man är egenföretagare - och om man är egenföretagare så klankar de istället ner på att man har för få uppdragsgivare. %-)

Visst funkar hobbyverksamhet

Det går bra att köra enstaka jobb som hobbyverksamhet även mot förtetag och kommuner. Känner flera som gör detta och drar in ett antal tiotusen om året. Skatt och sociala avgifter står endast du själv för. Inkomsterna kvittas lätt mot egna utgifter för utrustning och resor mm. På så sätt betalar du i praktiken ingen skatt på de intjänade pengarna. Läs mer här

Det får nog bli frilansfinans, känns ändå enklast. Frågan ang priset kvarstår dock, jag har aldrig sålt bild mer än till kompisar, för "kompis priser".

onödigt

Tycker det verkar lite onödigt att betala pengar för något som är så enkelt som att spara sina kvitton och skriva upp intäkter och utgifter i samband med fotohobbyn. Din årliga deklaration tar säkert inte mer än 5 min extra tid. Är du osäker så ring till skattmasen. De brukar alltid ställa upp och förklara hur man ska göra utan gnäll. Sedan så slipper du risken att äventyra eventuell framtida A-kassa.

a-kassen är inga problem med enligt frilansfinans, så det litar jag på. Det känns smidigt att använda nu när det är första gången, målet är att registrera eget, men det får bli senare.

Ingen verkar vara inne på att hjälpa mig med priset? Ligger jag för högt/lågt om jag vill ta 2000:- i netto?

Tänk på underskott

Tänk på att om du har underskott i år så kan du kvitta dem mot inkomster nästa år om du kör som hobbyverksamhet! Jag skulle tro att du förlorar många tusingar på att anlita "hjälp".

Re: Tänk på underskott

Tonyeagle skrev:
Tänk på att om du har underskott i år så kan du kvitta dem mot inkomster nästa år om du kör som hobbyverksamhet! Jag skulle tro att du förlorar många tusingar på att anlita "hjälp".

Jo, men problemet är att jag har ingen aning om hur hobbyverksamhet fungerar, och den erfarenheten jag har av "hjälp" från skattevärket är inte god, försökte få hjälp med jämkning för något år sedan och då fick jag bara svaret "det är väl bara att fylla i det som står!".. Nu är det framförallt summan jag ska fakturera jag önskar hjälp med, eftersom jag inte har en aning om vad som är rimligt att ta.

2000-2500 lagom

Tycker att 2000-2500 för fyra bilder verkar skäligt. Säkert andra som har andra åsikter. Vad gäller deklarationen är det inte mycket svårare än att skriva ner en handskriven A4 med inkomster och utgifter från hobbyverksamheten och sedan fylla i underskott eller ev. överskott på rätt ställe i blanketterna från RSV. (Givetvis ska du kunna verifiera med kvitton)

Har bläddrat runt lite på olika bildbyråer, för att få en liten kännsla av vad priserna ligger för denna användning, och en arkivbild för använding i broschyr i en upplaga mellan 10 000-50 000ex verkar ligga på minst 1500:- styck. Ligger jag helt illa till då om jag tar ut 750x4=3000:- i netto?

Jag ber om ursäkt att jag frågar mycket, men jag vill inte verka girig, fast jag vill samtidigt inte ligga för lågt.

Hej Jimmie.

Ett förslag; -Beställ BLF prislista, de levererar på någon dag. Sedan kan du ju ha den som utgångspunkt när du diskuterar med skolan. Det är ju inte detsamma som att du måste följa den till punkt och pricka vad gäller prissättning, du är ju i en annan situation. Det kostar dig 100 spänn, men det drar du ju snabbt in.

När det gäller fakturering är jag inne på Tonys linje. Jag har talat med mitt skattekontor och de var mycket hjälpsamma. Det går alldeles utmärkt att fakturera även om man inte har företag. Tänk bara på att inte lägga på momsen då. Att sälja en bild är inte att sälja en tjänst utan en vara. Därför är det inget anställningsförhållande så länge det rör sig om enstaka försäljning. Då betalas heller inga sociala avgifter, enbart skatt. Det räknas som hobbyverksamhet. Det svaret fick jag i alla fall. Hoppas det är rätt, men jag kan självklart inte lämna några garantier. Men ring skattmasen och kolla.

/Arne

Jodå, BLFs prislista kommer införskaffas, men dom vill ha fakturan så snabbt som möjligt, och därför känner jag att ja vill få iväg den så snabbt som smidigt som möjligt.
Därför frågar jag om prisförslag här. Och skatteverket har jag ingen lust att tjafsa med nu, det känns omständigt och som det tar längre tid. Dessutom kan jag ingenting om att skriva fakturor.

Den erfarenhet jag har av svensk skola är att de inte betalar mer än de absolut måste. Om inte dina bilder är väldigt speciella och de måste ha dom kanske det blir svårt med 3000... Fast det är ju såklart helt olika mellan olika skolor!

Om du ska starta eget kanske detta kan vara marknadsföring? Lite lägre pris, men en annons/notis/annat om din firma och att du gärna fotar (t.ex. vid studenten då denna broschyr kommer att nå väldigt många ungdomar).

Hoppas det går bra i alla fall!
Lasse

ANNONS
Götaplatsens Foto