Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prishöjningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Någon som vet ifall det efter helgen varit någon generell prishöjning av elektronik? Och isåfall varför?

Har för mig att tex Canon 6D kostade 14990:- på Cyberphoto och Fotokungen i förra veckan.
Nu tar Cyberphoto 16990:- och Fotokungen 17391:-

Har också för mig att Canons klassiska objektiv 24-70/2.8, 70-200/2.8IS och 85/1.2 gick på någon tusenlapp under 20.000:- . Nu kostar 85/1.2 19490:- och dom två andra 19990:- på Cyberphoto.

En kompis skulle köpa en TV på elgiganten igår. Hade sett ut en i fredags som då kostade 18.000:-. I måndags när han skulle slå till hade den höjts till 25000:-.

Kan vara slump och/eller inbillning. Någon som reflekterat?

En annan grej jag inte fattar är många nätbutiker skickar med saker på köpet, t ex en klocka eller nåt. Istället för att sänka priset. Antar dem är rätt hårt styrda av tillverkarna.

Att en tv har blivit dyrare kan jag tänka mig pga kassettavgiften eller vad det var som infördes den 1/9 eller när det var, men att priset på en kamera eller objektiv skulle gå upp pga det låter ju lite skumt men inget är ju omöjligt.

Då är det nog snart rea på gång är alltid så här då tycker jag. Det var längesen man sparade pengar på att köpa nåt på rea.
Fråga cyberphoto och hör vad dom säger :)

Prisjakt har en statistik-flik för alla varor som visar när och med hur mycket butikerna ändrat priset. Här kan man t.ex. se att många butiker ökade priset på Canon 6D med 2-3000 för några dagar sedan.

Copyswede sneglade väl på radiotjänst och insåg att det går lika bra att ta avgifter för kameror och objektiv utan någon bra historia.

Bara Canon som är drabbad?

Copyswede sneglade väl på radiotjänst och insåg att det går lika bra att ta avgifter för kameror och objektiv utan någon bra historia.

Nej, Copyswede har ingen möjlighet att ta ut avgifter på kameror, objektiv eller tv-apparater (om de inte innehåller t ex en hårddisk som man kan spela in tv-program på).

Då är det nog snart rea på gång är alltid så här då tycker jag. Det var längesen man sparade pengar på att köpa nåt på rea.
Fråga cyberphoto och hör vad dom säger :)

Har redan frågat Cyberphoto och dom säger att det var en tillfällig kampanj med det lägre priset.

Och nu när jag går in på prisjakt så ser jag att dom sänkte priset 1 juli, så i det fallet stämmer det nog med att dom haft en kampanj under sommaren med lägre pris.

CopySwede får säkert lägga till sin märkliga skatt på minneskort också så kamera inkl minneskort blir nån hundring dyrare. För det förstår ju vem som helst att alla köper minneskort för att spara nedtankade filmer på...

Föresten, nu när CopySwede lägger på en skatt på hårddiskar med hänvisning till att "alla" använder dom till att lagra nedtankade filmer på. Då måste väl det innebära att man FÅR ladda ner filmer från nätet och spara på sin hårddisk, eftersom man faktiskt betalar avgift för det????

Föresten, nu när CopySwede lägger på en skatt på hårddiskar med hänvisning till att "alla" använder dom till att lagra nedtankade filmer på. Då måste väl det innebära att man FÅR ladda ner filmer från nätet och spara på sin hårddisk, eftersom man faktiskt betalar avgift för det????
Nej, det man betalar skatt för är privatkopiering, inte piratkopiering. För alla vet ju att hårddiskar och minneskort i huvudsak används för att kopiera musik och film som man redan äger :p

Nej, det man betalar skatt för är privatkopiering, inte piratkopiering. För alla vet ju att hårddiskar och minneskort i huvudsak används för att kopiera musik och film som man redan äger :p

Framförallt så står man ju och funderar på om man inte ska köpa flera ex av Bilbo så att resten av familjen också kan se på den. Sen så kommer man på det: nej, jag köper en telefon istället! Logiskt!

Tillverkarna har ofta/ibland erbjudanden där de sänker priset på en produkt under en viss tid åt distributörerna/butikerna. det verkar ha varit en rabatt från Canon till butikerna på 6D i sommar. I till exempel england (UK) var 6D även med som cashback erbjudande.

Precis som det var rabatt på paketet 6D med 50 1,4 i våras, man fick då paketet för 500:- mer än bara kamerahuset. Jag frågade Cyberphoto om detta varpå de informerade att Canon sänkte priset för paketet under en viss tid. Kanske var ett bra sätt att hjälpa tömma lagret om nu en ny 50 1,4 är på g :)

Om ni vill diskutera Copyswedes avgifter gör ni det lämpligen i en egen tråd. Det framgick tidigt att deras avgifter inte har med prishöjlingen på kameror att göra.

Kommentarer kring moderering tas endast i forumet fotosidan.se.

/Mod

Senast ändrad:
Nu finns 6d för 14990kr på prisjakt igen :)
jag skulle vilja att det fanns mer olika erbjudanden med bundles. att dom säljer paket med olika objektiv till nedsatt pris :)
jag är ruskigt sugen på att köpa en 6d och ett 17-40 4L men det är dyrt att köpa separat så dom borde ha ett paket med detta för typ 5000kr ;)

Nu finns 6d för 14990kr på prisjakt igen :)
jag skulle vilja att det fanns mer olika erbjudanden med bundles. att dom säljer paket med olika objektiv till nedsatt pris :)
jag är ruskigt sugen på att köpa en 6d och ett 17-40 4L men det är dyrt att köpa separat så dom borde ha ett paket med detta för typ 5000kr ;)

Mja, vet inte om Pixmania riktigt räknas som svenskt, då kan man lika gärna köpa från Holland eller Tyskland som nog också har priser runt 15". Svenska butiker verkar tyvärr ligga på 17" och uppåt.

Men svar på min ursprungliga fråga är nog att det inte är några generella prishöjningar utan några tillfälligheter och en 6D som tillfälligt sänkts av Canon under sommaren.

Läste på ett engelskt forum för några dagar sedan och de hade då sett prisökningar i samma storlek som i OP.

Priserna höjs (och sänks) ju hela tiden, så vad är det som är konstigt i det här fallet?

Jag köpte en Nikon 300/2,8 ny för 36000:- och kunde något år senare sälja den begagnad för lika mycket p.g.a. att nypriserna gått upp rejält. Förra året köpte jag en NEX-7 för 10500:- ny, och nu säljs den för 5000:- - lite svårare att få vettigt betalt för den begagnad ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto