Annons

Prissänkning Canon 1D Mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Visst är det spekulationer och rykten. Men livstiden för proffshusen är ca 2 år. Med D2x på banan så vill kanske Canon komma ut med sitt svar så fort som möjligt. Genom att presentera kameran i september kan de påverka en del att inte köpa D2x även om kameran inte skulla komma förrän vid jul.

1D mark II lanserades i januari 2004 men släpptes i maj/juni. Ett och ett halvt år senare kan det vara dags för ett nytt hus,

Men som sagt bara spekulationer och rykten.

Låter bra. 1dsm2 är för dyr för migca 27k för 1dm2 är lagom vad jag har råd med. Lär har råd med att uppgradera till 2 proffs hus nästa år om det ökar lika mkt som det gjort för mig nu i år.

Hm ska nog ner och köpa en triss på lunchen och hoppas på det bästa :)

Men sen så har ju canon problem med att leverera nya hus.
Det stora problemet är att folk köper som galna så Canon inte hinner tillverka tillräckligt många. Skulle folk inte vara så uppgraderingssugna hade det inte varit ett problem... :p Snacka om I-landsproblem: "-våra kunder köper för mycket, hur ska vi hantera det här". ;)

Anledningen att 55ms är standard är för att reaktionstiden alltid ska vara lika - det finns ju dem som lär sig reaktionstiden så att de alltid trycker av 55ms i förväg (lär inte vara många). 40ms kan bara fås på de kortaste tiderna.

Kuriosa: Eos RT kan man ställa in på 21ms och även ca 40 ms (som är samma tid som för F-1 new).
Exakt vad menar Canon ingår i shutter lag. För trots allt så borde det väl inte finnas några hinder att slutaren börjar röra sig lika fårt på kortare tider som på långa tider från den punkt då man trycker.

Det är ju en helt annat femma om det varit viewfinder blackout eller nåt.

Det enda jag kan tänka mig är att det har med utväxklingen på motorn som driver det hela och hur den är konstruerad.

Damocles skrev:
Exakt vad menar Canon ingår i shutter lag. För trots allt så borde det väl inte finnas några hinder att slutaren börjar röra sig lika fårt på kortare tider som på långa tider från den punkt då man trycker.

Det är ju en helt annat femma om det varit viewfinder blackout eller nåt.

Det enda jag kan tänka mig är att det har med utväxklingen på motorn som driver det hela och hur den är konstruerad.

Jag har ingen aning om vad som exakt ingår. Men i fallet RT (och 1N HS) så är de snabbare för att de har fast spegel.

Jag kan möjligen tänka mig att Canon inte vill köra med full spegelhastighet på längre tider för att inte riskera oönskade vibrationer.

/M

Hej

Trevligt att Canon Mark2 har sjunkit i pris, verkar som en ny är på väg.

Om man nu vill ha en aktionkamera (8 bilder/sek) och ungefär samma antal pixlar och då väljer mellan Nikon och Canon, så kostar D2X ca 12500kr mer än Canons Mark2. Tänker nu som en aktion fågelfotograf.

Hälsningar

Omar Brännström

Heh.. ja det skulle ju vara "dråpligt" för Nikon om Canon lanserade en 1D MkIII med lägre vikt, APS-H sensor, 12MP och ändå 8 fps :)

Lägre vikt än D2X är kanske inte troligt men väl liknande.
Problemet att lösa är ju datahanteringen, men det ska väl Canon klara på 1,5 år... Processorutvecklingen går ju snabbt.

Slutaren ska ju fungera i 10 bps som i 1V HS, men 8,5-9 är väl fullt tillräckligt och processorn måste ju hinna med.

Hej

Skall bli intressant och se vad de kommer kontra med. Troligtvis har de redan ny modell på gång, som kommer ut tidigare än de tänkt sig pga Nikons D2X lansering. Canon har nog en annan möjlighet att snabbt få ut digitalkameror än Nikon för Canon gör sina egna sensorer.

Hälsningar

Omar Brännström

Utvecklarna startar sina projekt flera år innan lansering. De jobbar nog både på mark III och IV... 12 MP känns som en rimlig och möjlig utveckling.

I en intervju öppnar Canonchefen för att de två modellerna (1D och 1Ds) kan bli en och samma kamera i framtiden (typ mark IV). Antagligen anser Canon att det finns ett tak i hur många pixlar optiken klarar. Redan idag slår det i taket men även en bättre vidvinkelserie har sina begränsningar.

Detta borde också innebära att prisnivån är på väg ner även för maxpixlarna.

Heh.. ja det skulle ju vara "dråpligt" för Nikon om Canon lanserade en 1D MkIII med lägre vikt, APS-H sensor, 12MP och ändå 8 fps :)
Det finns en kamera som skulle råka betydligt värre ut än D2Xen om Canon lanserade en kamera med de specifikationerna: Canon 1DsMkII.

Det riktigt marknadsföringsmässigt smarta med D2Xen är att de tvingar Canon att offra en eller båda av sina 1D/1Ds modeller om de vill skapa en konkurrent.

Canonister är betydligt mer benägna att köpa en Canon än Nikonister och vice versa (sant i de flesta branscher men särskilt inom kamera där optiken binder folk till märken), så utvecklarna måste ta hänsyn till att nya kameror har lättare att sno kunder från de egna modellerna än från konkurrenternas modeller och göra tydliga segmenteringar inom den egna linjen. Ska bli intressant att se om 20D och 350D är tillräckligt olika för att rättfärdiga bådas existens, eller om 20D-modellen försvinner...

Senast ändrad:
Jag tror inte så mycket på rädslan för märkeskanibalismen. Men måste också ta tidsaspekten i beaktande. Det är mycket medvetet som 350D kommer ett halvår efter 20D. 20D har hunnit generera mycket pengar under detta halvår och om försäljningen sjunker är detta ingen fara då marginalen är stor på kameran.

Vid lanseringen av 300D trodde Canon att försäljningen av 10D skulle skjunka, men inte. Nu är kamerorna ännu mer olika så jag ser inga större risker.

Canon har flaggat för att 1D och 1Ds kan bli ett. Famöver kan säkert priset hållas ner och marginalerna uppe genom utvecklingens försorg.

Jag tror att Nikon D50 blir Canons största huvudvärk.

För min del tror jag att 20D modellen försvinner för att ersättas av en 30D eller 3D. Men jag tror inte att den går upp i 350D och blir en hybrid.

Jag tror att Canon har som strategi att erbjuda 3 modeller

1) Proffs (Yrkes modell)
2) Avancerad Amatör
3) Ren Amatör (Hobby fotograf)

Men detta är min tro och förhoppning.

En 350D passar inte mitt behov. Eller om vi säger 300D. Har inte titta på 350D ännu. Men en 300D stämmde inte med mitt behov.

\\Sten

Vid lanseringen av 300D trodde Canon att försäljningen av 10D skulle skjunka, men inte. Nu är kamerorna ännu mer olika så jag ser inga större risker.
Skillnaderna på kamerorna kanske är fler än mellan 10D och 300D, men jag tycker inte de är särskilt betydelsefulla. Som amatör stod jag själv förra sommarn i valet och kvalet mellan 300D, D70 och 10D, och kan idag säga att jag skulle haft betydligt lättare att välja 350D framför 20D än 300D framför 10D eller D70.

Jag tror att Nikon D50 blir Canons största huvudvärk.
Det ska bli intressant att se vad Nikon kommer med, just nu tycker jag det ser ut som att D50n (om den blir en bantad D70) främst blir ett hot för D70/D70s, men kanske också avancerade kompakter och andra lågpris-DSLRer om den blir verkligt billig. Vi får väl hoppas att Nikon isåfall avvecklar D70n och kommer med något i funktionsmässig klass med 20Dn, kanske en D200.

Nu är det ju också så att Canons consumer modell står för i runda slängar 85% av Canons DSLR-marknad. De andra modellerna delar på de sista 15%en och proffsmodellerna står bara för några enstaka procent av dem. Så 350D är mycket viktigare än 20D rent inkomstmässigt, men både 20D, och proffshusen är ju mer wow-faktor och ger en viss status hos andra typer av kunder såsom press-folk och andra proffs.

Det finns ju trots allt klara skillnader mellan 350D och 20D och 1D mk2. Sen om det är viktigt är upp till kunden. Jag hade nog inte köpt en 350D även om den rent featuremässigt är väldigt lika 20D. Men det är för att jag gillar den extra känsla och ergonomi 20D ger över 350D och är villig att betala för den. Andra tycker det inte.

Magnus, du är väl också ett rätt bra exempel om jag får låna dig lite ;)

Du skrev någonstans att 20D just nu fungerar som andrahus, en 1D mk2 vore klart bättre, men där är prisskillnaden lite ivägen. Men frågan är, hade en 350D räckt kontra en 20D som andrahus om inte 20D hade funnits, jag misstänker inte då skillnaden därimellan är rätt stor. Detsamma gäller ju andra med liknande yrkesroll eller som vill ha lite bättre grejer helt enkelt.

och proffshusen är ju mer wow-faktor och ger en viss status hos andra typer av kunder såsom press-folk och andra proffs.
Det är en faktor där jag tycker skillnaden mellan 300D och 10D är betydligt större än mellan 350D och 20D. Den silverfärgade plastkåpan som 300D länge levererades med identifierade kameran på långt håll som amatörmodellen. Visst, 350D är lite mindre än 20D men den skillnaden är långt ifrån lika uppenbar, speciellt med batterigrepp.

I USA verkar man ha fattat att ge 350D ett amatörkännetecken genom att skriva texten "Digital Rebel" med skrikigt rött på kameran, men i Europa ser den mer ut som vilken prosumermodell som helst.

Jag tror inte 20D kan motivera sin existens som andrakamera till Magnus och hans kollegor. 1Dmk2 är nog lönsam även om den har max 10% av Canons DSLR-marknad efterom marginalerna säkert är 10+ ggr högre, detsamma gäller dock inte 20D.

Fast det lönar sig fortfarande att ha segmentet.
Speciellt då proffshusen inte har en såpass stor marknadsandel i det stora hela.

Det finns reella skillnader mellan 350D och 20D som faktiskt fyller en funktion. Vad skulle annars fylla tomrummet mellan proffshusen och budgethusen. Skulle det segmentet försvinna helt så tror jag Canon skulle tappa kunder.

Men visst, en divergering där de lägger in ett mellanting mellan 20D och 1D mk2 skulle sitta bättre till för många. Någorlunda litet hus, Spotmätning, 45 punkterns autofokus, men kanske inte 8FPS eller fullt tätad.

Trots allt, det är samma skillnader som funnits på den analoga sidan under många år. Hade det inte varit lönsamt kan jag slå vad om att det inte hade funnits kvar. Företag vill tjäna pengar, punkt.

Om man bara pratar lönsamhet: Jag undrar hur länge det dröjer innan vi ser digitala engångskameror på bred front. 8 Mpixel med 8,5 bilder i sekunden :)

Ett tillhörande minneskort som rymmer kanske 100 bilder eller så. USB-jack i kameran, efter en urtankning smälter transistorerna (polymer-teknologi naturligtvis!). Sen ska den naturligtvis ha serietagning som "default", och vara svår att ställa om till enbildstagning...

Vakna Canon Och Nikon!

Gårdagens fiktion är morgondagens gäspning antar jag. Som upplösningsutvecklingen är nu är det i gluggarna nästa revolution måste ske. Nästa generations linser kanske är "glasfria", vem vet?

ANNONS
Götaplatsens Foto