Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Prisvärd laptop för bildredigering
- Trådstartare Erik Perw
- Start datum
frwe
Aktiv medlem
http://www.inet.se/produkt/1972350/asus-zenbook-ux31a-i7-8gb-128gb-ssd
Om du tycker det är prisvärt kan du själv bara svara på. Jag har en liknande själv och är väldigt nöjd men jag har också en stationär där det mesta arbetet sker. /Frode
Om du tycker det är prisvärt kan du själv bara svara på. Jag har en liknande själv och är väldigt nöjd men jag har också en stationär där det mesta arbetet sker. /Frode
Arkenstone
Ny medlem
Har ni några tips på prisvärda bärbara datorer som man kan redigera bilder med i Lightroom/Photoshop?
Det behöver inte vara årets modell.
OBS! inte Apple/Mac.
Om man ska använda en laptop för bildredigering kan det vara bra att välja en med stor skärm och separat grafikkort (dvs. ej integrerat). Förra årets- och även äldre modeller avsedda för spel duger fint (IMHO). Ta dig en titt på tex. HP Envy 17-j005eo (i5, GeForce GT740M) eller ASUS A95VM-YZ096V (i5, GeForce GT630M) som numera säljs mycket billigt här och där. Jag använder själv en ASUS N55 (i7, GeForce GT 555M) som är tillräckligt snabb, även för Photoshop!
Erik Schalin
Aktiv medlem
Lightroom använder inte gpu-acceleration.
Photoshop har det till några få funktioner.
Separat grafikkort ger troligtvis ingen vinst alls.
Skall man nu trots det ha separat så måste man köpa rätt modell.
xlunja
Aktiv medlem
http://www.inet.se/produkt/1972350/asus-zenbook-ux31a-i7-8gb-128gb-ssd
Gillar också ASUS små 13-tummare med IPS panel. Har själv en UX31A-R4004V som visar srgb rätt bra efter kalibrering och är perfekt när man ska ta med datorn för att visa bilder (dock liiite långsam).
Använder en stationär när jag bildbehandlar men när den ska bytas ut kommer det att bli en sådan liten behändig sak eftersom att de nyare modellerna verkar klara PS galant.
Att skärmen är liten spelar mindre roll eftersom du ändå bör ha en extern skärm. Ingen laptopskärm såvitt jag vet håller riktigt måttet.
Arkenstone
Ny medlem
Lightroom använder inte gpu-acceleration.
Nja, det är faktiskt inte så "få" funktioner i Photoshop CS6 (använder själv inte Lightroom), däremot är det helt korrekt att man ska välja "rätt" grafikkortmodell. Intressant och nyttig information om och kring detta finns att läsa i länken nedan, som även beskriver hur man ska "konfigurera" Photoshop:
http://www.studio1productions.com/Articles/PhotoShop.htm
/Marcus
Erik Schalin
Aktiv medlem
O när du läser på Adobes hemsida så står det i princip samma sak som det du hänvisar till.Nja, det är faktiskt inte så "få" funktioner i Photoshop CS6 (använder själv inte Lightroom), däremot är det helt korrekt att man ska välja "rätt" grafikkortmodell. Intressant och nyttig information om och kring detta finns att läsa i länken nedan, som även beskriver hur man ska "konfigurera" Photoshop:
http://www.studio1productions.com/Articles/PhotoShop.htm
/Marcus
Tricket är att i princip alla funktionerna är kopplade till 3D rendering eller videoredigering, hur ofta använder du det?
Puppet warp & liqify(stavning konstig ngnstans) är det jag kan se som ligger utanför 3D.
Puppet warp har jag använt 1 gg. Liquify - aldrig
Arkenstone
Ny medlem
Tricket är att i princip alla funktionerna är kopplade till 3D rendering eller videoredigering, hur ofta använder du det?
Faktiskt någon gång då och då. Men detta är väl egentligen en fråga som du ska ställa till trådskaparen och inte till mig? Men min poäng var/är dock inte att starta en diskussion om grafikkort, utan snarare att ge trådskaparen tips efter att ha läst kommentaren ” Ingen som har lite schyssta tips? =)”. Att jag föreslog ”spelmodeller” för Photoshopjobb var inte ett alltför oävet tips (även om man naturligtvis också kan diskutera vad som får/inte får kallas ”speldator) helt och hållet baserat på prisvärdhet och egen erfarenhet. En sådan laptop är allmänt kvickare IMHO och har dessutom ofta större skärm vilket är bra om man nu behöver bildredigera. Men jag håller fullständigt med dig om att en extern, kalibrerad skärm är att föredra vid sådant arbete, dessutom en snabb hårddisk och rikligt med RAM… Listan kan göras lång. Trådskaparen ville dock enbart ha tips på en prisvärd laptop och min avsikt var just att ge ett sådant tips (modellerna jag föreslog kostar ca 5-6000 kr). Men tack för dina anmärkningar! Jag beklagar dessutom att det blev lite OT från mig i denna tråd...
bentelkalb
Aktiv medlem
Fundera på om du verkligen behöver en laptop..... sämre och dyrare, om du inte absolut måste ha något att flytta runt.
iSolen.se
Guest
O när du läser på Adobes hemsida så står det i princip samma sak som det du hänvisar till.
Puppet warp & liqify(stavning konstig ngnstans) är det jag kan se som ligger utanför 3D.
Puppet warp har jag använt 1 gg. Liquify - aldrig
Stora penslar när man klonar / tar bort fläckar, möjligheten att genom alt-musknapp välja och se penselns storlek, liquify... är alla GPU-accellererade 2d-funktioner som i alla fall jag använder hela tiden. Men jag klarar mig utan GPU, det är inte kritiskt jämfört med tex mycket minne.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det är ingen kritik.Faktiskt någon gång då och då. Men detta är väl egentligen en fråga som du ska ställa till trådskaparen och inte till mig? Men min poäng var/är dock inte att starta en diskussion om grafikkort, utan snarare att ge trådskaparen tips efter att ha läst kommentaren ” Ingen som har lite schyssta tips? =)”. Att jag föreslog ”spelmodeller” för Photoshopjobb var inte ett alltför oävet tips (även om man naturligtvis också kan diskutera vad som får/inte får kallas ”speldator) helt och hållet baserat på prisvärdhet och egen erfarenhet. En sådan laptop är allmänt kvickare IMHO och har dessutom ofta större skärm vilket är bra om man nu behöver bildredigera. Men jag håller fullständigt med dig om att en extern, kalibrerad skärm är att föredra vid sådant arbete, dessutom en snabb hårddisk och rikligt med RAM… Listan kan göras lång. Trådskaparen ville dock enbart ha tips på en prisvärd laptop och min avsikt var just att ge ett sådant tips (modellerna jag föreslog kostar ca 5-6000 kr). Men tack för dina anmärkningar! Jag beklagar dessutom att det blev lite OT från mig i denna tråd...
Men jag anser att man bör vara ärlig och i MITT FALL har jag alltså bara använt GPU 1 gg.
Knappast ngt man behöver lägga pengar på.
MEN för videoredigeringen i Premiere Pro använder jag ganska OFTA färgkorrigeringar i realtid. O DÅ är GPU-kraft intressant.
Men för LR & PS har JAG ingen nytta av det.
Men i efterhand hade jag hellre lagt mycket pengar på processorn(skulle köpt i7) och köpt till ett grafikkort senare.
Men nu har jag ingen laptop utan kör med släpbar med en i5.
iSolen.se
Guest
Om man ska använda en laptop för bildredigering kan det vara bra att välja en med stor skärm och separat grafikkort (dvs. ej integrerat). Förra årets- och även äldre modeller avsedda för spel duger fint (IMHO). Ta dig en titt på tex. HP Envy 17-j005eo (i5, GeForce GT740M) eller ASUS A95VM-YZ096V (i5, GeForce GT630M) som numera säljs mycket billigt här och där. Jag använder själv en ASUS N55 (i7, GeForce GT 555M) som är tillräckligt snabb, även för Photoshop!
Ännu bättre är att köpa en snabb laptop utan spelegenskaper, mycket minne, SSD och se till att ha en hyfsad extern skärm. Att redigera på en laptopskärm är verkligen inte att rekommendera utom om man måste.
Erik Perw
Aktiv medlem
Ännu bättre är att köpa en snabb laptop utan spelegenskaper, mycket minne, SSD och se till att ha en hyfsad extern skärm. Att redigera på en laptopskärm är verkligen inte att rekommendera utom om man måste.
Ja nu framgick kanske inte det i början, men jag har en kraftfull stationär dator som jag sköter all redigering på. Dock är det så att jag ska utomlands och jobba (inte inom fotovärlden) och vill då gärna ha med en bärbar dator som jag kan sitta och redigera bilder jag tar där när jag har tid.
Tack för tipsen!
iSolen.se
Guest
Ja nu framgick kanske inte det i början, men jag har en kraftfull stationär dator som jag sköter all redigering på. Dock är det så att jag ska utomlands och jobba (inte inom fotovärlden) och vill då gärna ha med en bärbar dator som jag kan sitta och redigera bilder jag tar där när jag har tid.
Tack för tipsen!
Ok, men innan du åker iväg, jämför med den stationära datorns skärm så att du inte redigerar allt lite för ljust eller för mörkt.
Jag har gjort det misstaget och jag trodde jag var försiktig.
Nuförtiden nöjer jag mig att rensa bland bilderna.