Annons

Prisvärda objektiv- macro och zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

gingpa

Aktiv medlem
Som newbee och vill ha råd för köp av macro- och zoomobjektiv.

Jag har en Nikon D7100 med standardobjektiv Nikkor 18-55mm.
Ytterligare ett objektiv är köpt Nikkor 50mm/1,8G

För framtida användning önskar jag ett macro- och ett zoomobjektiv.

Tar tacksamt emot förslag och råd. Jag vill inte lägga ut en förmögenhet på objektiv då jag är i upplärningsfas, men hyfsat bra och prisvärt.

Tack på förhand.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tamron 90/2,8 VC av generation 1, kan man begagnad få för 2700:-, tycker att det är ett bra och prisvärt förslag

Zoomobjektiv, vet inte i vilket brännviddsområde du tänkt dig, men Cyberphoto säljer ett nytt Tamron 70-210/4 för 4000:- vilket är riktigt prisvärt.

Båda ovan passar till fullformat också.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Tamron 70-210

Hej,
Jag har Tamron 70-210/4. Använder det både på D7200 och D810.
Utmärkt objektiv för det priset. Dessutom vädertätat.
Och blir inte längre vid zoomning.
Mvh
Mikael
 

Brix

Aktiv medlem
"zoom-objektiv" kan ju vara alla möjliga brännviddsomfång så lite svårt att rekommendera nåt där utan att veta vad du tänkt ha det till :)

När det gäller makro-objektiv så är Tamron 90/2.8 ett mycket populärt objektiv med riktigt bra bildkvalité. Om du vill ha en aningen längre brännvidd så finns också t.ex Sigma 105/2.8 som också har fin bildkvalité. Har själv haft båda dessa objektiv och kan varmt rekommendera dem.
 

Ventures

Aktiv medlem
Prisvärda makro? Vill man hålla kostnaden nere så köp ett begagnat manuellt mikro-nikkor och kanske någon mellanring. Om man inte jagar flygande insekter så går det bra med manuell fokus.
Zoomobjektiv? När du använt 18-55:an ett tag så vet du snart vilka brännvidder du vill prova. Då du har inbyggd fokusmotor i kamerahuset så funkar af-d bra, dvs nikons äldre autofokusobjektiv, som går att få tag på hyfsat billigt. Visst finns det mycket bättre objektiv men som nybörjare behöver man drömma lite också. :)
 

gunte

Aktiv medlem
Är på samma linje, ett Tamron 70-210/4 är väldigt trevligt och prisvärt..finns stativfäste att köpa vid sidan om.
 

gingpa

Aktiv medlem
Om du anger vilken budget du har för en zoom och vilken brännvidd du önskar så kan vi nog hjälpa dig ännu bättre
4000kr för Tamron 70-210/4 verkar vara ett bra alternativ för mig. Läser just nu om det på Cyberphoto.

Som jag skrev så är jag i upplärningsfasen och kollar på instruktionsvideor om min kamera och läser gratis fotokurser på nätet.
Det ska bli mer action till våren när jag kan ge mig ut i naturen.

Förslag från proffs kan alltid ge en hint om vad jag ska satsa på.
 

pdahlen

Aktiv medlem
4000kr för Tamron 70-210/4 verkar vara ett bra alternativ för mig. Läser just nu om det på Cyberphoto.

Som jag skrev så är jag i upplärningsfasen och kollar på instruktionsvideor om min kamera och läser gratis fotokurser på nätet.
Det ska bli mer action till våren när jag kan ge mig ut i naturen.

Förslag från proffs kan alltid ge en hint om vad jag ska satsa på.
Ok, låter bra. 70-210/4 kan du växa i, det är inget nybörjarobjektiv som man byter bort när man blir mer erfaren. Behöver du mer brännvidd, i framtiden, så kan du behålla 70-210 och senare skaffa ett tex Nikon 200-500/5,6 eller Tamron 150-600 G2

Du skulle faktiskt kunna vänta med makro, för 70-210/4 har bra närgräns och förstorningsskala, jag har Nikons 70-200/4 som ett längre ”makro” för tex fotografering av fjärilar etc, man behöver oftast inte ha 1:1 utan man klarar sig fint med 1:3 som 70-210 har, särskilt med en DX som har mindre sensor så har du extra 1,5 där också jämfört med FF
 

gingpa

Aktiv medlem
Jag överväger starkt att köpa det objektivet och som du skriver, det är ett objektiv som verkar ha allt som jag behöver. Dessutom nästan 3000kr i prisreduktion just nu.
Jag köpte även ett Nikkor 50mm/1.8G av min son som jag kan komplettera med.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag överväger starkt att köpa det objektivet och som du skriver, det är ett objektiv som verkar ha allt som jag behöver. Dessutom nästan 3000kr i prisreduktion just nu.
Jag köpte även ett Nikkor 50mm/1.8G av min son som jag kan komplettera med.
Jo det är riktigt prisvärt, jag betalde 9000:- för mitt 70-200/4 och då begagnat, så man får väldigt mycket för pengarna med detta Tamron.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tycker TS ska följa tipset om 70-210:an och slå till innan den tar slut, tror att det är ett oslagbart objektiv för det priset.

Har flera ggr nu under kampanjen på 70-210:an tänk köpa den och ha istället för att bära den tunga 70-200 g2:an på vandringar, skiljer en hel del i vikt. Men jag får väll vara förnuftig och se det som gratis styrketräning istället och spara pengarna till annat roligt.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Hej

Bra tanke där om 70-210/4 som "fuskmakro".
Jag använder det ibland till att fota fjärilar o dyl på min D7200.
Avbildningsskalan räcker faktiskt riktigt långt, och med D7100/7200 finns det ju lite utrymme att beskära också.
Jag är helnöjd med mitt Tamron 70-210/4. Funkar faktiskt helt ok även på FF på min D810. Föredrar faktiskt det framför min Nikon AFS 70-300/4,5-5,6 VR.
70-300 växer ordentligt i längd vid utzoomning och är inte särskilt skarpt
över 240-250mm. Och ljussvagare och något tyngre...
Tycker Tamron 70-210/4 är prisvärt för mig trots att jag köpte det för fullt pris, nästan 7.000.
Mvh
Mikael
 

zosma

Aktiv medlem
Grattis! Jag blev lite besviken på min senaste leverans från Cyberphoto, jag fick en påse sega karameller istället för en chokladbit och då var ändå ordern på lite mer än 2500:- ;(
Och jag då, när jag beställde min Nikon D500 från Scandinavian Photo för 17000:- och inte fick jag något godis alls.
 

gingpa

Aktiv medlem
Grattis! Jag blev lite besviken på min senaste leverans från Cyberphoto, jag fick en påse sega karameller istället för en chokladbit och då var ändå ordern på lite mer än 2500:- ;(
De lovade mig att skicka med ett presentkort till en flaska whiskey på Systembolaget.
Bra deal ;-)
 

gunte

Aktiv medlem
På 7100 har du väl också beskärningsläget 1,3 x...då blir det ännu roligare med den fina förstoringsgraden som Tamronet har..Och med det fyndpriset känns stativfästet för ca:1600 inte så farligt..
 
ANNONS