Annons

Prisvärt vidvinkel D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Har varit på jakt efter ett vettigt vidvinkel-objektiv till min D700 (och V1a).

Eftersom jag har en smal budget och vill kunna använda objektivet på min V1 (mha dum-adapter) så sneglar jag åt äldre gluggar med manuell bländarkontroll.

Har mer eller mindre fastnat för Nikon 28/2.8 AIS men den verkar så svår att få tag på. Finns det något mer lättillgängligt alternativ som har likvärdig prestanda för samma pris runt 1500-2000kr.

Hälsningar
Albin

Har mer eller mindre fastnat för Nikon 28/2.8 AIS men den verkar så svår att få tag på. Finns det något mer lättillgängligt alternativ som har likvärdig prestanda för samma pris runt 1500-2000kr.

Nikon 20mm f/4 AI och Nikon 20mm f/3.5 AI-s ligger väl också däromkring i pris. Om de sedan är lättare att få tag på vet jag inte, men det breddar ju möjligheterna lite grand i alla fall.

Om det räcker med E-versionen av 28/2,8 så dyker den upp då och då på tradera för några hundralappar. Jag använde mitt gamla E ett tag när jag blivit digital och det funkade bra på en D2x. Möjligen blir hörnen mjukare med en FX.

Andra alternativ:
24/2,8 och 28/3,5. 24:an ungefär som Ai-s 28/2,8 i pris, 28/3,5 billigare. Eller Ai 28/2,8, inte lika skarp, men billigare.

ANNONS
Götaplatsens Foto