Annons

Problem! Alla bilder försvann från minneskortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

bigsmooth

Aktiv medlem
Har fått problem med min nyköpta kamera : (

Efter att ha tagit ett par hundra bilder under jul och trivts utmärkt med min kamera upptäcker jag igår att alla bilder utom 17st är borta från kameran.. När jag går in menyn där man kan formatera minneskortet står det dock att det är 630mb använt??hmm Dvs bilderna finns där men ändå inte..Testad även att köra in minneskortet i min kompis ixus 40 men bilder fanns inte där heller. Efter att ha blivit smått panikslagen löste det sig till slut då jag åkte hem till en kompis som hade PC inspektor smart recovery 4.5 program som letade upp nästan alla bilderna på Secure digital kortet.

Har En Canon ixus 65 med ett 2gb Secure Digital minneskort. Ska även tilläggas att jag har använt ett "Replace Canon" batteri som inte är orginal vid sidan av orginalbatteriet som medföljer.

Vad kan detta bero på?Vill ju inte precis gå runt och vara orolig att detta ska ske igen..

Har någon haft samma problem? Är det minneskortet det är fel på? eller kan det vara piratbatteriet som orsaket förlusten av bilderna?

Tack på förhand
 

Darren

Aktiv medlem
Canon har tidigare haft problem med inkompatibla minneskort (Lexar bl a). Problemet var precis det du beskriver dvs att vid vissa tillfällen så "försvinner" alla bilder från kortet.

Observera att bilderna förmodlingen inte är borta utan snarare är gömda så du inte kan se de. Testa att tanka hem programmet PC Inspector File Recovery och återställ bilderna.

Senast i går så hjälpte jag en kompis att åteställa hennes julbilder från en Tekq SecureDigital som hon använder i en Canon A640. Använde mig av ImageRescue och lyckades rädda 127 av 130 bilder.

I Lexar-fallet så byttes alla felaktiga kort utan kostnad så frågan är om inte du ska köra på den linjen också. Kontakta affären du köpte kortet av och förklara problemet så får du se vad de säger.

//Darren
 

bigsmooth

Aktiv medlem
Jag kör på ett "TwinMOS Secure Digital 2048MB, 150X,Ultra-X, 17/22.5MB Write/read speed" minneskort.

Någon som haft problem med kombon- Canon-TwinMos minneskort?
 
ANNONS